Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Men gör de det? Om man ska se till övriga faktorer såsom färskt och bra villkor. Jag har dålig koll på hoppaveln men suset på Flyinge sa mig att han inte var helt random.
 
Sv: Bruksprov 2014

Ja, jag tror dom flesta hoppryttare skiter i om hästen inte kan trava, bara den kan hoppa och galoppera! Det är inte travhoppning man tävlar i!
 
Sv: Bruksprov 2014

De allra flesta hoppryttare jag känner tävlar max i 130 klasser i hoppning och rider gärna någon ft eller dressyrtävling ibland också och bryr sig i allra högsta grad om att hästen i alla fall har en ridbar och funktionell trav. Är man ute efter en elithäst så kanske den inte behöver kunna trava alls men hur många blir egentligen det?
 
Sv: Bruksprov 2014

Håller med!
Är man amatör och tävlar och tränar 1 häst vill man vara glad alla dar man rider den. Även när man trimmar dressyr.... Mycket roligare om hästen kan trava för en sjua i alla fall. Hela ridkänslan blir bättre om halsen sitter rätt och det är nog så viktigt på en hopphäst när man inte är proffs.
Men det finns väl många hopphingstar som har en bra exteriör och rör sig och lämnar bra gång?
 
Sv: Bruksprov 2014

Ursäkta om jag sticker ut näsan, men på riktigt tror jag inte särskilt många amatörryttare känner skillnad på en 6:a eller 7:a på traven när de sitter och trimmar sin hopphäst.

Att halsen sitter rätt däremot håller jag med om. Dock är den optimala exteriören för en hopphäst inte särskilt lik dressyrhästens, och "tyvärr" bedöms SWB-hästarna mer enligt dressyrmodellen.

För mig är det viktigt att hingsten har en bra front och ett någorlunda korrekt benställ. Minst 8 på galopp och i övrigt en exteriör som passar det aktuella stoet (dvs i princip inte samma svagheter). I övrigt vill jag bara att den hoppar bra och har rätt härstamning.

*förenklar något*
 
Sv: Bruksprov 2014

Nu tänkte jag inte riktigt på att man tar fram en hingst för att avkommorna ska bli hobbyhästar på 120 nivå och gå några lätta dressyrklasser? Det kan väl ändå inte vara tanken med prestationsavel?

Ja såklart jag vet att många hästar stannar där av olika anledningar är väl bäst att tillägga
 
Sv: Bruksprov 2014

Håller med dig och hopphingstarna hade 8or på typ och hhb, her tillrävkligt bra exteriör för att ge en lättriden avkomma!

Ray, egentligen är det väl inte talanger vi vill ha? Utan en kompis som kan lite både och.
 
Sv: Bruksprov 2014

I min lilla insnöade värld vill alla ha en talang. För att citera ryttareliten så är man aldrig bättre än sin bästa häst! Jag och de amatörhoppare jag känner vill ha en bra häst med lite överkapacitet. Om jag ska rida 1,30 vill jag helst att hästen ska ha kapacitet för mer- annars blir det för svårt:p
Sen behöver det klart inte vara en gångartstalang- men det är definitivt roligare med en häst som rör sig bra ! Jag behöver heller inget svårklassämne, men jag hade inte gråtit om jag fick en...
 
Sv: Bruksprov 2014

KL
Kanske inte har med bruksprovet att göra men Raymore godkändes ju där.... Jag såg han igår. Är det det som finns i Sverige idag? Han har ju inga gångarter! Jag tror hans pappa är en slutprodukt faktiskt.
 
Sv: Bruksprov 2014

Och jag som tycker han är trevlig ;) Dock är det inget möderne som jag skulle avla på om jag nu inte blandar ihop alla de nya hingstarna ?.
 
Sv: Bruksprov 2014

KL
Kanske inte har med bruksprovet att göra men Raymore godkändes ju där.... Jag såg han igår. Är det det som finns i Sverige idag? Han har ju inga gångarter! Jag tror hans pappa är en slutprodukt faktiskt.

Måste ändå säga att jag sett en del fina föl efter JJRayBan och blivit lite positivt överraskad.
Dock tycker jag inte RayMore är något speciellt alls (men det verkar JB &co onekligen tycka då de även köpt helbrorsan.:D)
 
Sv: Bruksprov 2014

Delvis KL:
Är det bara jag som kan tycka det är skönt att det inte bara är extremrörliga hästar som blir godkända?:o
Jag tycker liksom det ser lite otäckt ut med hästar som Totilas och Matiné - dessutom finns det inte ens chans i världen att jag kan rida sådana gångarter så jag rider hellre en häst med mindre gång och gör rörelser tekniskt bra istället.
Men det är väl en smakfråga. :)
 
Sv: Bruksprov 2014

I min lilla insnöade värld vill alla ha en talang. För att citera ryttareliten så är man aldrig bättre än sin bästa häst! Jag och de amatörhoppare jag känner vill ha en bra häst med lite överkapacitet. Om jag ska rida 1,30 vill jag helst att hästen ska ha kapacitet för mer- annars blir det för svårt:p
Sen behöver det klart inte vara en gångartstalang- men det är definitivt roligare med en häst som rör sig bra ! Jag behöver heller inget svårklassämne, men jag hade inte gråtit om jag fick en...

Fast en talang är ju just ett svårklassämne? Sen om den blir en svårklasshäst beror ju på ryttaren!
 
Sv: Bruksprov 2014

Tycker han ser ut som en trevlig sporthäst, inget hingstämne.

Håller med dig, han fick mycket beröm för hur trevlig han var att rida av testryttarna. Kändes som en ridprodukt för mig.

Men jag är inget fan av ångbåtar, jag gillar de sportigare.
Men jag har sett fina avkommor efter JJ Rayban, det här är inte en av de bästa i mina ögon.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 664
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 163
Senast: tanten
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 599
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp