Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Jag tyckte att Amaranth själv var överrörlig= risk för skador. Först trodde jag att det var en iberier när jag såg traven.

Har man TUR slår Ampere igenom annars är Troll inget jag skulle vilja se i stammen. Att en individ som Amaranth blir så bra pga fadern betyder inte att han själv genererar lika bra.

Jag har inte haft koll på bruksprov, men tyckte att de flesta underpresterade i år. Vem vill ha en med ext. poäng 36 oavsett om den kan hoppa små hus i unga år?
 
Sv: Bruksprov 2014

SKANDAL!!

Men ännu sjukare är hur man ens kan godkänna en sådan hingst då det finns noll prestationer bak på mödernet. Modern har fått 2 st placeringar i MSV och det är allt sen ser siffrorna hos mormor och mormorsmor och avkommor inget vidare ut överhuvudtaget på 3 års och kvaliten. Plus att alla ligger mellan 158-163cm!! Plus att morfar är sänkt till C?!? Om man nu tar ut morfar ur aveln så varför släppa in generna igen?? Dessutom med detta möderne?!?!

Men det är väl som vanligt, detta frambenssprattel som tar alla med storm......

Jag undrar starkt hur nämnden anser att just denna hingst ska kunna föra SWB`s avel framåt när man har ett sånt här möderne med rätt usla siffror. Vad vill dom ska slå igenom genom att avla på denna?! Lite sprattel med frambenen? Eller så får man helt enkelt förlita sig helt på att Ampere står för största delen utav nedärvningen för på mödernet finns det ingenting direkt positivt att förlita sig på snarare tvärtom.

Bergåkras Amarant kommer säkert bli en jättefin sporthäst men han är absolut inget hingstämne! Den har en fin galopp men det finns det fler redan godkända hingstar som har och som även har resterande kvaliteer. Detta frambenssprattel imponerar inte på mig överhuvudtaget och hästen ser mer ut som en PRE.

Bruksprovet har i mina ögon blivit en ren skandal och jag funderar starkt på att sluta avla SWB och regga i andra förbund för detta är pinsamt att släppa igenom såna här hingstar! Bruksprovet ska ju handla om att ta fram avelsindivider med tänkbar god förärvning men verkar vara ngn spratteltävling.

Nej fy, tacka vet jag bla KWPN där selekteras hingstarna ut oavsett hur fina dom är om mödernet inte håller måttet. Men det finns ju en anledning till att vi ligger ljusår efter Holland, Tyskland, Danmark etc

Och när man ser poängen på årets godkända hingstar så blir frågetecknet bara ännu större?!?! Vad ska dom i aveln och göra med dessa låga siffror?

Ursäkta för rörigt inlägg blir bara så jäkla upprörd!!
 
Sv: Bruksprov 2014

Men ärligt talat, det är väl bara att strunta i att använda hingstar man inte vill använda.

De godkända gångartshingstarna från förra året fick mellan 2 och 15 ston.
 
Sv: Bruksprov 2014

Exteriören påverkas ju kanske inte så mycket mer än möjligtvis någon halv poäng på rörelsemönstret.
Men att många underpresterade i år kan ha med de ökända "flyingebulorna" att göra.
Det var många hingstar detta året som var drabbade, mer eller mindre. Kanske har med den ändrade tiden att göra, det var ju betydligt varmare iår än det brukar vara?
Satt precis där treåringarna fångas upp innan löshoppningen och det var väldigt många av dem som hade bulor.
 
Sv: Bruksprov 2014

Du bankar huvudet i väggen. Jag fattar inte alls varför?
Jag konstaterar att hingstar som inte är intressanta för marknaden ändå inte får några ston, så vad är problemet?

Det är verkligen inte första året som hingstar godkänns med låga poäng. Så har det sett ut på hoppsidan i ganska så många år och de hingstarna har fått väldigt få ston. Har du missat det?

Jag tycker att systemet funkar utmärkt. De hingstar som inte är intressanta får inga ston. Jag tycker det ges en bra frihet att välja och låta valet vara upp till stoägarna. Bra tycker jag.
 
Sv: Bruksprov 2014

Jag håller med cirkus. Förstår inte problemet.
I Oldenburg kan du ju få en godkänd hingst genom att visa upp dem under en besiktning som påminner om vårt treårstest, och hela Europa går mot mer valfrihet bland hingstarna där man låter stoägarna få välja
 
Sv: Bruksprov 2014

Och vi lever på en fri marknad, alla kan välja (nästan) vilken hingst som helst och regga (nästan) varsomhelst.
 
Sv: Bruksprov 2014

Jag tror å andra sidan att ett godkännande av en "familjeuppfödd" hingst på sikt faktiskt kan öka avelsintresset bland vanliga "svenssons" och det tror jag vore jättebra för aveln i sig. Om det bara blir så att snordyra importer och hästar från proffsens uppfödningsfabriker är de enda som får fina poäng så känns det rätt meningslöst att man satsar på hobbyuppfödning annat än att få fram skogsluffarhästar och i stället importerar alla hästar som man vill ska duga för tävling. Det om något vore dåligt för svensk avel.

Visst är det önskvärt med ett möderne med prestation men att det inte finns prestation är inte likvärt med att det är ett dåligt möderne det är innebär bara att det inte finns bevis på att det är ett bra möderne.

Sen håller jag helt med cirkus. En dålig hingst får inga ston, värre än så är det inte. Personligen gillade jag Amaranth såpass mycket att jag överväger att betäcka med Ampere.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2014

Tack!

De kanske tycker Ampere är så fantastisk att han väger upp mödernet? Det kanske är jag som är okunnig, men är det något särskilt med hans möderne öht, det ser mediokert ut på pappret. Finns där meriter som inte syns?

Fullblodshingsten lämnade många fina fälttävlanshästar. sedan är ju alla avelsindex på så gammal stam liksom fullblod inte korrekt
 
Sv: Bruksprov 2014

SKANDAL!!

Men ännu sjukare är hur man ens kan godkänna en sådan hingst då det finns noll prestationer bak på mödernet. Modern har fått 2 st placeringar i MSV och det är allt sen ser siffrorna hos mormor och mormorsmor och avkommor inget vidare ut överhuvudtaget på 3 års och kvaliten. Plus att alla ligger mellan 158-163cm!! Plus att morfar är sänkt till C?!? Om man nu tar ut morfar ur aveln så varför släppa in generna igen?? Dessutom med detta möderne?!?!

Men det är väl som vanligt, detta frambenssprattel som tar alla med storm......

Jag undrar starkt hur nämnden anser att just denna hingst ska kunna föra SWB`s avel framåt när man har ett sånt här möderne med rätt usla siffror. Vad vill dom ska slå igenom genom att avla på denna?! Lite sprattel med frambenen? Eller så får man helt enkelt förlita sig helt på att Ampere står för största delen utav nedärvningen för på mödernet finns det ingenting direkt positivt att förlita sig på snarare tvärtom.

Bergåkras Amarant kommer säkert bli en jättefin sporthäst men han är absolut inget hingstämne! Den har en fin galopp men det finns det fler redan godkända hingstar som har och som även har resterande kvaliteer. Detta frambenssprattel imponerar inte på mig överhuvudtaget och hästen ser mer ut som en PRE.

Bruksprovet har i mina ögon blivit en ren skandal och jag funderar starkt på att sluta avla SWB och regga i andra förbund för detta är pinsamt att släppa igenom såna här hingstar! Bruksprovet ska ju handla om att ta fram avelsindivider med tänkbar god förärvning men verkar vara ngn spratteltävling.

Nej fy, tacka vet jag bla KWPN där selekteras hingstarna ut oavsett hur fina dom är om mödernet inte håller måttet. Men det finns ju en anledning till att vi ligger ljusår efter Holland, Tyskland, Danmark etc

Och när man ser poängen på årets godkända hingstar så blir frågetecknet bara ännu större?!?! Vad ska dom i aveln och göra med dessa låga siffror?

Ursäkta för rörigt inlägg blir bara så jäkla upprörd!!

Fast mormorsfar var en väldigt fin hingst!!
 
Sv: Bruksprov 2014

Nej, jag är fullt medveten vilka de är men det ger ett intryck av att hästen är "familjeuppfödd". Inte direkt så att det var många andra som hade barnen med sig (av vad man såg i alla fall).
 
Sv: Bruksprov 2014

I jämförelse med hur och var en stor del av hingstarna är uppfödda så skulle jag absolut kalla Amaranth för en familjeuppfödd kuse.
 
Sv: Bruksprov 2014

Tänker du på High Perch xx så är han mormors morfar.

Ja, han ligger så pass långt bak, det jag tänkte på med möderne var mer vad mamman, mormor och mormorsmor presterat i sport och avel. En mindre lyckad morfar (Troll) kunde ju kanske uppvägas om stostammen annars var fantastisk, tänkte jag. Och det kanske den är, bara att det inte syns på blup? Men vad som finns att läsa där så ser den medioker ut - det kan ju iofs finnas resultat som inte finns registrerat i blup.

Amaranth som individ tycker jag var fin, så om man tittar på individen så tycker jag det går att förstå att han blir godkänd. "Frambenssprattel" som nån uttryckte det är ju inte en nackdel, det blir det väl först när hästen bara har rörliga framben och i övrigt inget, men så tycker jag inte det ser ut med honom. Annars blir det ju lite som att man skulle kritisera en hopphäst för att den har bra frambensteknik - hur kan det vara en nackdel? Däremot krävs det förstås mycket mer än bara det för att få en bra sporthäst.

Det tveksamma är väl i så fall snarare att släppa igenom en hingst med mediokert möderne i aveln, hur bra den än är som individ, för hur vet man att de mediokra generna inte ligger där och lurar och slår igenom i avkommorna?

Sen tror inte jag det i praktiken är något problem, som Cirkus och andra skriver så är det ju slutändan ändå upp till stoägarna vilka hingstar som faktiskt kommer till användning i aveln. Men det är intressant att se vad man tar fasta på i bedömningen av avelshingstar, i KWNP t ex har jag förstått att ett utmärkt möderne är ett absolut krav för en avelshingst, oberoende av hur fantastisk individen är.
 
Sv: Bruksprov 2014

Min undran handlar om hur han kunde få full härstamningspoäng som dressyrstammad med det mödernet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 664
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 163
Senast: tanten
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 608
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp