Bukefalos 28 år!

Bruksprov SWB 2015

Jag tycker ju BN och IDK har ganska samma nedförsbacketyp. Men bra poäng där med mer tyngd i ext på dressyr än hopp. Stammar kan jag för lite om, men fattat att BNs är modern och het, har då IDK gammal omodern blir det ännu mer begripligt.
Tack :)

Fast då kommer ju nästa fråga - varför visar Bergåkra IDK om och om igen?

De gillar väl sin hingst? Det verkar ju också vara en trevlig individ, och han är ju inte så dålig att han inte hör hemma alls på bruksprovet, utan de kanske har tänkt att får han bara till det lite bättre nästa gång, så kommer han bli godkänd, han är snubblande nära. Det var väl nån här på forumet som också hade en hingst de visade ett par gånger, utan att den gick igenom, och resonerade i stil med att om bara turen är med oss och allt klaffar, så kommer han gå igenom. De bästa hingstarna har ju lite att ta av, så att säga, har de en lite halvdålig dag på någonting så har de annat som kompenserar med råge, de behöver inte ligga på topp med allt just de dagarna för att gå igenom. De lite svagare hingstarna har inte den fördelen, där måste allt klaffa för att det ska gå. Gillar man sin häst, kanske har fött upp den själv och är fäst vid den, så kan jag förstå att man vill prova en gång till, och se om man kanske når den sista lilla biten. Ibland går det ju, det finns ju hingstar som fått nej först, och sen utvecklats och blivit bättre, så att de kunnat bli godkända senare. Men just I Do Kiss verkar ju inte ha gjort det i nämndens ögon.

Jag tycker BN och IDK har ganska olika typ, visserligen har båda liknande överlinjer, men IDK ser tyngre och mer lågställd ut. Sen brukar det i slutänden vara så att de flesta stoägare föredrar hingstar med bra exteriör, så de som hamnar i topp betäckningsmässigt är sällan talangerna med dålig exteriör (såna har ju förekommit förr), utan hingstarna som är kompletta, både vackra och kapabla. Helst vacker, kapabel och allround med innestam, helt enkelt en hingst som många kan tycka passar till deras sto.
 
Det brukar ju ta ett tag innan de publiceras. Och alla poäng får vi ju aldrig se, bara de för hingstarna som godkänns.
Nej jag kommer ihåg att de tog bort att man fick se alla siffror. Men hade varit väldigt intressant att få veta hur de poängsatt de godkända gossarna :)
 
Såg han inte idag men jag håller med om stammen till 100% inte fel att betäcka med syskon till en VM vinnare. Fast han är för kort och fyrkantig för mina ston.

Ska vi vara petiga så vann väl inte Orient Express VM? Jeroen Dubbeldam som vann red Zenith, och Cortes C blev bästa häst.
 
:p:p:p
Ska vi vara petiga så vann väl inte Orient Express VM? Jeroen Dubbeldam som vann red Zenith, och Cortes C blev bästa häst.


Uppsi... EM? Kommer inte ihåg.... För många regression models stuck in my mind now... kommer ihåg den gamla goda tiden då allt man tänkte på var hingstar :D
 
Red hot chilli-vilken hingst! Såg honom förra året och idag, och den ridbarheten och de bakbenen över hinder är min våta dröm. Vacker med. Snabb redan. Kan han passa mitt Lacros sto?
 
Red hot chilli-vilken hingst! Såg honom förra året och idag, och den ridbarheten och de bakbenen över hinder är min våta dröm. Vacker med. Snabb redan. Kan han passa mitt Lacros sto?

Jag tycker han har fantastisk typ och galopp. Men jag tycker tyvärr inte att han hoppar så särskilt bra han använder inte hela kroppen alls. Däremot så har han bra benteknik och jag tror att den dagen hindren blir större så kommer han hoppa riktigt bra, men idagsläget ingen hingst jag skulle använda. Om ett par år och med den utveckling jag hoppas på så - absolut, men inte nu.
 
Läste hans exteriörutlåtande och så vad ridsport skrivit de sagt i omdöme löpande. Och det är ju övervägande positiva ordalag, och exteriören är ju inte värre än BN:s tex. Sen hoppade den senare klart över snittet. Men blev ändå lite fundersam då det för mig i kritiken verkligen inte går att hitta varför I do kiss inte slipper igenom. (Jag säger inte det är fel, men som glad amatör hade det ju varit trevlig att få klara besked och förstå varför en hingst inte godkänns)

Den är genomgående i nedförsbacke och det är ingenting som är direkt önskvärt i gångartsaveln.
 
Jag tycker han har fantastisk typ och galopp. Men jag tycker tyvärr inte att han hoppar så särskilt bra han använder inte hela kroppen alls. Däremot så har han bra benteknik och jag tror att den dagen hindren blir större så kommer han hoppa riktigt bra, men idagsläget ingen hingst jag skulle använda. Om ett par år och med den utveckling jag hoppas på så - absolut, men inte nu.
Jag som sett hingsten på nära håll i olika situationer tycker det är en extremt trevlig individ och som är väldigt hinderintresserad. Hoppningen har han i sig.
 
Kl

Spontana reflektioner efter att ha sett en del på plats och efter att ha läst tråden.

I Do Kiss - håller med Cirkus här ovan. Typmässigt håller den inte. Dessutom är stammen inte särskilt modern. Stor skillnad på hur viktig typen är på en hopp resp dressyrhingst.

Av gångartstreårshingstarna så var jag väldigt förvånad över att så många godkändes. Total Hope var självklar, men det blir väldigt intressant att se vad som händer med hans stora gång. Galoppen är för mig bästa gångart. Skritten känns livsfarlig, och även om traven är häftig så är den väldigt entaktig och stor... Fairway fin men litet frågetecken på benställningen.


Att Macacho inte godkändes var i min värld givet. Stammen - dressyrblod på pappan, hopp morfar, dressyr mormors far,hopp mormors morfar. Typmässigt dessutom inte bra nog, bak och framdel sitter inte ihop.

Sibelius,Flambeau och Heston for U -fina hingstar. Och härligt att Eclectish (stavning?) är tillgänglig i Sverige!Blir intressant att fortsätta följa den i årgångschampionaten.

Hopphingstarna såg jag inte mycket av tyvärr.
 
Den är genomgående i nedförsbacke och det är ingenting som är direkt önskvärt i gångartsaveln.

Jo det ser jag ju, men tycker ju BN är i samma nedförsbacke. Men det är ju skillnad på dressyr och hopp - och sen då som någon så snällt förklarade, om IDK har omodern stam med, då blir skillnaden varför den ena dragstern kommer igenom men inte den andra :)
 
Kl

Spontana reflektioner efter att ha sett en del på plats och efter att ha läst tråden.

I Do Kiss - håller med Cirkus här ovan. Typmässigt håller den inte. Dessutom är stammen inte särskilt modern. Stor skillnad på hur viktig typen är på en hopp resp dressyrhingst.

Av gångartstreårshingstarna så var jag väldigt förvånad över att så många godkändes. Total Hope var självklar, men det blir väldigt intressant att se vad som händer med hans stora gång. Galoppen är för mig bästa gångart. Skritten känns livsfarlig, och även om traven är häftig så är den väldigt entaktig och stor... Fairway fin men litet frågetecken på benställningen.


Att Macacho inte godkändes var i min värld givet. Stammen - dressyrblod på pappan, hopp morfar, dressyr mormors far,hopp mormors morfar. Typmässigt dessutom inte bra nog, bak och framdel sitter inte ihop.

Sibelius,Flambeau och Heston for U -fina hingstar. Och härligt att Eclectish (stavning?) är tillgänglig i Sverige!Blir intressant att fortsätta följa den i årgångschampionaten.

Hopphingstarna såg jag inte mycket av tyvärr.

Vad är tveksamheten med Fairways benställ? (Har ju bara kollat hemma på skärmen, men blev väldigt förtjust i honom)
 
Inte sitter ihop? Tycker du? ...

Ja, det tycker jag. Det ser ut som att den har väldigt svårt för att komma igenom sin rygg, väldigt tydligt med testryttarna och även med ordinarie pilot i sadeln. Hon kunde inte sätta ihop galoppen alls,utan den gick genomgående i ett högt tempo med långa språng, lite samma tendens i traven. Med en bättre genomsläpplighet i ryggen -> mjukare bakben som inte skjuter konstant -> lättare för att sätta sig och bära.

Tittar man på konstruktionen av hästen så tycker jag att den är väldigt oproportionerligt byggd, vilket syntes betydligt tydligare i verkligheten än på bild.

Min uppfattning!
 
Vad är tveksamheten med Fairways benställ? (Har ju bara kollat hemma på skärmen, men blev väldigt förtjust i honom)

Den biljarderar rättså ordentligt fram. Minns inte exakt med skevhet i benen men där var en del som inte var rakt precis... Kan vara den som hade bockhovstendens - men det kan vara så att bockhovstendensen var på en annan, jag är inte säker. Minns dock att jag reagerade på att den inte var så korrekt.
 
KL
Får man skriva något om hingsthoppningen? Jag såg inte alla men jag (observera nu att det är JAG som tycker)tycker verkligen inte Red Hot Chili är något "hingstämne". Han utstrålar ingenting och han hoppar inte sådär bra som jag förutsätter att en hopphingst ska göra. En tävlingsvalack, visst, men inte mer.
Comfortuna som jag är förtjust i pga hoppningen var fin, framförallt ser man bakbenstekniken när Magnus trycker på lite. Synd att hingsten är så"krallig", skulle aldrig våga lägga honom på något annat än väldigt långbent ädelt sto med bra front.
Armani Code tycker jag är ännu finare än förra året. Den skulle jag vilja betäcka med :D

Kunde inte sagt det själv, instämmer helt med dig! RHC var verkligen en besvikelse, fantastisk galopp och öronen spetsade framåt, men jag hade förväntat mig mer hoppmässigt. Comfortuna, lite kompakt/grov, men visade prov på fantastiska bakben! AC, jag säger bara WOW! :love::love:
 
Senast ändrad:
Den biljarderar rättså ordentligt fram. Minns inte exakt med skevhet i benen men där var en del som inte var rakt precis... Kan vara den som hade bockhovstendens - men det kan vara så att bockhovstendensen var på en annan, jag är inte säker. Minns dock att jag reagerade på att den inte var så korrekt.

Aj då, det lät ju inte jätteroligt.
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
46 081
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 806
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 860
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 009
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp