Bruksprov SWB 2015

Vad glad jag blir! Jag var ju inte där men blev kär i Sibelius via dataskärmen. Jag ska inte betäcka i år utan satsa på kvaliten med mitt blivande avelssto men nästa år blir det svårt att välja!
 
De har inte lagt ut några villkor för året ännu men i fjol hade de ju väldigt fina villkor på alla sina hingstar (18 dygn + levande föl) så man kan ju hoppas att de kör på samma koncept :angel:

Den jag skulle vilja betäcka honom med hade jag ju tänkt rida på i år.... :banghead: Den andra som endast betäcks om det inte blir någon försäljning skulle få en avkomma med Sibelius som var linjeavlad på Rotspon - något jag själv inte läst mycket om eller har erfarenhet av.
 
Den jag skulle vilja betäcka honom med hade jag ju tänkt rida på i år.... :banghead: Den andra som endast betäcks om det inte blir någon försäljning skulle få en avkomma med Sibelius som var linjeavlad på Rotspon - något jag själv inte läst mycket om eller har erfarenhet av.

Hur pass nära? Jag skulle få Chagall 5+5 men det är ju såpass långt bak så inget jag tror jag behöver fundera på.

Själv sitter jag och klurar på om han kan ha fuxanlag, både pappa och mamma har lämnat fuxavkommor så chansen finns ju. Skulle gärna vilja veta hur han hoppar också...
 
Hur pass nära? Jag skulle få Chagall 5+5 men det är ju såpass långt bak så inget jag tror jag behöver fundera på.

Själv sitter jag och klurar på om han kan ha fuxanlag, både pappa och mamma har lämnat fuxavkommor så chansen finns ju. Skulle gärna vilja veta hur han hoppar också...

Nära (3+3), det skulle bli 3.1% inavel. Vilken i % inte är så mycket, men anlagsmässigt gör det ju en del. Se bara på Fürstenball som har Donnerhall 2+3.
Rotsponblodet brukar ju ge känslighet, ridbarhet och en och annan riktigt stor häst (stoets moder var 176 cm). Den här hästen är känslig och ridbar men också mycket självsäker och stark. Lite krokig i ett framben men i övrigt högställd, långlinjerad och mycket väl sammansatt. Fin gång, har fått mycket beröm av en mastertränare för sina egenskaper. Individmässigt känns det som en fin matchning, men blodsmässigt...
 
För mig med lite dålig koll, varför får en hingst "godkänd med dispens t.o.m 2016"? I detta fallet Gare Du Nord. Vill man se hur första årgången blir? Känns ju inte som att många fölungar hinner födas innan nästa bruksprov? :o
 
Jag började fundera på vilken hingst som har haft högst index genom tiderna sedan vi började räkna på detta viset? Jag vet att Dalwhinnie låg genomgående högt, han hade 22. Sibeluis har 23 liksom hans pappa Rosevelt. Någon som kommer ihåg någon mer som gjort väldigt bra bruksprov?

First Wish hade också 23 poäng vid sitt bruksprov.
 
För mig med lite dålig koll, varför får en hingst "godkänd med dispens t.o.m 2016"? I detta fallet Gare Du Nord. Vill man se hur första årgången blir? Känns ju inte som att många fölungar hinner födas innan nästa bruksprov? :o

Det är nog inte avkommorna man inväntar utan man vill se hur hingsten själv utvecklas, den kanske kommer mer till sin rätt som 5-åring när hinderna börjar bli högre + att som jag förstod det hade den gått ganska tufft innan bruks och det var kanske därför den var trött. Men man tyckte att den har såpass intressant blod att man vill ge de stoägare som vill möjligheten att använda den. Får den inga ston är det ju däremot inte säkert att ägarna väljer att satsa på att visa igen för att få fullt godkännande.
 
Jag som bara såg på film undrar hur Dylan kunde få 9 på typen. Det jag såg var en häst som var så kort i ryggen att det såg ut som att sadeln satt på länden på hästen för att den inte fick plats längre fram.
 
Jag som bara såg på film undrar hur Dylan kunde få 9 på typen. Det jag såg var en häst som var så kort i ryggen att det såg ut som att sadeln satt på länden på hästen för att den inte fick plats längre fram.

Han har en finfin typ och sida! Mycket hingstkaraktär och resning. Den är lite kort i ryggen men inte extremt på något vis.
 
Någon som vet varför Millegarne valt att vänta så länge med att visa Sibelius?
Han är inte visad eller tävlad som unghäst heller vad jag kan se.
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 563
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 905
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 817
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 337
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp