Bukefalos 28 år!

Bruksprov SWB 2016

Har tittat på tidschemat för bruksprovet och kommer närvara fredagen och lördagen för att se 3-5-åringarna på dressyrsidan. Kommer att ha med både kamera och filmkamera för att dokumentera :D
 
Gränsbo har en 3-åring e. Dream Boy (tror det är For Romadour - Scandic sedan) som ser rätt fin ut! Vet inte om den är såpass mkt riden så den blir klar för bruks dock.
 
  • Gilla
Reactions: AW
Nån som vet mer om Mr Vain? Snubblade över en video när han rids och gångarterna är det inget fel på. Dock inget superduper bakåt i stamtavlan, det spretar en del i mina ögon.
 
Nån som vet mer om Mr Vain? Snubblade över en video när han rids och gångarterna är det inget fel på. Dock inget superduper bakåt i stamtavlan, det spretar en del i mina ögon.

Jag tycker att det är massor av superduper bak i stammen :) Mödernet har lämnat många svårklasshästar i hoppning och dressyr, upp till en OS-medaljör, Ulla Håkanssons Ajax. Han var e Jovial u Nejlika e Novarro u Edelweiss e Effendi.

Han är hoppsstammad. Morfar Lavirco gick visserligen dressyr själv men stammen hoppar. Mormorsfar Ampere har tävlat svår internationell dressyr men är också hoppstammad. Hans pappa Democritos var placerad svår hoppning. Hans mamma Aniana lämnade tre avkommor i svår hoppning varav Atom blev exporterad, har för mig att det var till England. Utrillo och Drabant var sin tids stora stjärnor med många svårklassavkommor i både hopp och dressyr.
 
Jag tycker att det är massor av superduper bak i stammen :) Mödernet har lämnat många svårklasshästar i hoppning och dressyr, upp till en OS-medaljör, Ulla Håkanssons Ajax. Han var e Jovial u Nejlika e Novarro u Edelweiss e Effendi.

Han är hoppsstammad. Morfar Lavirco gick visserligen dressyr själv men stammen hoppar. Mormorsfar Ampere har tävlat svår internationell dressyr men är också hoppstammad. Hans pappa Democritos var placerad svår hoppning. Hans mamma Aniana lämnade tre avkommor i svår hoppning varav Atom blev exporterad, har för mig att det var till England. Utrillo och Drabant var sin tids stora stjärnor med många svårklassavkommor i både hopp och dressyr.

Stort tack för betydligt bättre information än den jag lyckats läsa mig till. :bow: Läser och tar till mig, och tycker att hingsten själv ser fantastiskt fin ut.
 
Jag tycker att det är massor av superduper bak i stammen :) Mödernet har lämnat många svårklasshästar i hoppning och dressyr, upp till en OS-medaljör, Ulla Håkanssons Ajax. Han var e Jovial u Nejlika e Novarro u Edelweiss e Effendi.

Han är hoppsstammad. Morfar Lavirco gick visserligen dressyr själv men stammen hoppar. Mormorsfar Ampere har tävlat svår internationell dressyr men är också hoppstammad. Hans pappa Democritos var placerad svår hoppning. Hans mamma Aniana lämnade tre avkommor i svår hoppning varav Atom blev exporterad, har för mig att det var till England. Utrillo och Drabant var sin tids stora stjärnor med många svårklassavkommor i både hopp och dressyr.

Fast nog finns det bättre hingstar än Lavirco att ha nära i stammen för en modern dressyrhingst? Jag tänker att det såklart är fint med prestation långt bak, men helst vill man väl ha det hela vägen fram i stammen, så att säga? Håller med om att Democritos och Utrillo var bra hingstar, men de ligger ju först i fjärde led.
 
Fast nog finns det bättre hingstar än Lavirco att ha nära i stammen för en modern dressyrhingst? Jag tänker att det såklart är fint med prestation långt bak, men helst vill man väl ha det hela vägen fram i stammen, så att säga? Håller med om att Democritos och Utrillo var bra hingstar, men de ligger ju först i fjärde led.

Jag svarade utifrån att @Fritidsryttare skrev att hon inte hittade något bra bakåt i stammen och att den såg blandad ut.
 
Tycker absolut att stammen är BRA, och känner till många av namnen längre bak, men jag hittade inget "superduper", som jag skrev i mitt första inlägg. Är dock mycket nöjd med Görels info, som är mycket mer djupgående än den jag lyckats hitta surfandes på mobilen.
 
Jag svarade utifrån att @Fritidsryttare skrev att hon inte hittade något bra bakåt i stammen och att den såg blandad ut.

Det är väl sant att den är blandad? Och jag håller med om att det är lite svagt på mödernet, jämfört med hur det kan se ut. Att ha Utrillo i stammen för en häst med svenskt möderne känns inte jätteexklusivt, det är snarare en sensation om man inte hittar Utrillo nånstans på en svenskstammad häst, så det i sig är ju inte tillräckligt för att hästen ska vara intressant för avel. Democritos håller jag med om är trevligt att se, men Lavirco och Ampere? Sen finns det lite på mödernet som ser trevligt ut, absolut, kanske inte fenomenalt superstarkt, men helt ok.

Det ska bli intressant att se om han får pluspoäng för stammen på bruksprovet - min gissning är kanske inte - dels för att stammen är för blandad, dels för att mödernet faktiskt är lite svagt (relativt sett, för en modern avelshingst). Alltså ungefär det Fritidsryttare pekade på.
 
Såg att på fb att Blädde har en ny hingst e Zambesi - Quidam de Revel f. 13 med bra möderne. Kan kanske vara aktuell :)

Fatta KJ är anmäld nu också.
 

Liknande trådar

Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 423
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 150
Senast: Vingra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 131
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp