Bruksprov SWB 2016

Jag som älskar fullblod och har ridit och tävlat flertalet måste erkänna att jag blir lite tveksam när jag ser videon. Nog för att han bara är ridhästriden i ett halvår men det ser inte ut som någon skön ritt och han borde kunna ha kommit längre.
Men, jag har sett många av hans fullblodsavkommor på åringsaktioner och snyggare fullblod får man leta efter! Han typar dem bra och de har utan undantag varit riktigt snygga med framförallt bra halsansättning och överlinje samt varit väldigt bra i huvudet. Sen kan jag inte uttala mig om hur de är ridmässigt.
 
Jag känner såhär att vad gäller exteriören så kan han är bättre byggd än vad det ser ut som, ibland måste man titta förbi dagsform, muskler etc för att se hur själva grundkonstruktionen är. Och om BW nu lämnar snygga avkommor överlag så kanske hans exteriör är bra trots att han själv kanske inte ser så snygg ut just nu.

Sedan om det räcker, tja...

Ang Business tror jag han hamnade lite mellan stolarna. Inte tillräckligt med prestationer för att gå igenom enbart på dem och inte tillräckligt ädel i typen för att anses kunna räknas som förädlingshingst.
 
Förstår öht inte heller vad xx-blod har i SWB aveln att göra. Än mindre idag.
Min erfarenhet av SWB/xx-korsningar är långt ifrån positiv heller, det blir bara nervvrak för hela slanten.
Kan ta min egna Herr Häst som ex. 62,5% xx och 37,5% hannoveranare, född i Sverige med totalt okända papper. Okej, man kan väl kalla honom hyfsat lätthanterad. Men tittig som in i Norden. Vill det sig riktigt illa tar det 10 min att gå de typ 100 m ridhus-stall bara för att han måste stanna och titta varan meter. :banghead:
Känslig, men samtidigt tung i ridningen, som verkligen kräver sin ryttare. Man lär sig absolut att uppskatta honom, men hade jag varit testryttare hade jag nog gett max 6 poäng på temperament.

Detta är ingen negativt menat mot min lilla älskling - jag försöker bara vara objektiv ;)
Enligt min egen erfarenhet så är ofta halvbloden tittiga på ett annat sätt än xx. Brukar säga att halvbloden är "halvblodskorkade" de kan titta på samma sak i 20 år medan fullbloden tittar, reagerar och avreagerar.
 
Jag har inte så mycket erfarenhet av hur det är inom SWB, men inom "mitt" avelsförbund NWB så känns det som att alla fullblodshingstar som visas upp får avelsgodkänning så framt dom inte har stora exteriöra avvikelser, och har presterat någorlunda bra på galoppbanan....
Det vore interessant att veta lite mera eksakt hur kriterierna är för fullblod, iom. att det verkar skilja sig såpass mycket från övriga hingstar.

Personligen anser jag att den viktigaste anledningen för att använda mer fullblod i aveln i dag, är att öka hållbarheten på våra sportshästar. Det är inte att komma bort ifrån att fullblod som används för galopp utsätts för en enorm påfrestning vilket gör att dom måste ha stärka och sunda ben för att hålla.
 
Alltså jag gillar fullblod. Skarpt! Men Bosuns Watch - jag undrar fortfarande varför? Han rör sig som sagt inte särskilt roligt, han är inte speciellt kul exteriört så vad är det han ska tillföra? Jag förstår verkligen inte.

Sen undrar jag lite hur du vet att den är trevlig och positiv just pga fullblodsinslaget? =)
Jo han är precis som sin mor en fin framåtanda och arbetsvillig alltid glad så jo jag ser henne i honom väldigt mkt
 
Jo han är precis som sin mor en fin framåtanda och arbetsvillig alltid glad så jo jag ser henne i honom väldigt mkt

Fast det finns ju många sådana utan en droppe fullblod. Och det är ju dessutom individen (mamman) som slår igenom. Så jag tror inte riktigt man kan sträcka uttalandet riktigt så långt som du gjorde först. Men det är kanon att du fick en trevlig avkomma - sådana är guld värda oavsett ras och stam :)
 
Fast det finns ju många sådana utan en droppe fullblod. Och det är ju dessutom individen (mamman) som slår igenom. Så jag tror inte riktigt man kan sträcka uttalandet riktigt så långt som du gjorde först. Men det är kanon att du fick en trevlig avkomma - sådana är guld värda oavsett ras och stam :)

Fast inom SWB-aveln ÄR fullblodsinslaget viktigt. Det är okunskap att påstå något annat. Och ja, det påverkar hur hästarna är på olika sätt, generellt sett.
 
Förstår öht inte heller vad xx-blod har i SWB aveln att göra. Än mindre idag.
Min erfarenhet av SWB/xx-korsningar är långt ifrån positiv heller, det blir bara nervvrak för hela slanten.
Kan ta min egna Herr Häst som ex. 62,5% xx och 37,5% hannoveranare, född i Sverige med totalt okända papper. Okej, man kan väl kalla honom hyfsat lätthanterad. Men tittig som in i Norden. Vill det sig riktigt illa tar det 10 min att gå de typ 100 m ridhus-stall bara för att han måste stanna och titta varan meter. :banghead:
Känslig, men samtidigt tung i ridningen, som verkligen kräver sin ryttare. Man lär sig absolut att uppskatta honom, men hade jag varit testryttare hade jag nog gett max 6 poäng på temperament.

Detta är ingen negativt menat mot min lilla älskling - jag försöker bara vara objektiv ;)

Må vara lite ot, men har du inte upprepade ggr sagt att du inte vet vad din häst har för härstamning, men att man/du har gissningar?
Gällande fullbloden har du ju startat tråd om huruvida ALLA fullblod är fullkomliga nerv-vrak eller inte...

Gällande om fullbloden har en plats i SWBaveln så tycker ju jag ( som väldigt fullblodsentusiastisk, ska sägas) att de definitivt har det. Gillade också Mr Carrera mycket.
tyvärr tycker jag Bosuns Watch verkade vara sämre än jag hade hoppats, jag har ridit två av hans fullblodsavkommor och sett åtminstone en handfull till och tyckt att de haft bra gång, ridbarhet och psyke och ofta ganska bra halsansättning och massa ( löpavlade galoppörer) .
 
Tyvärr är det svårt o få fram bra fullblodshingstar till halvblodsaveln.Semin hade underlättat så!!!Vilka blodslinjer vi skulle kunna få tillgång till då!Då syftar jag mest på de hingstar som nedärver hoppegenskaper inom galoppen.Hade mer än gärna använd King's Theater, Kayf Tara mm!Tänkt själv ibland det skulle vara skoj o ta fram en riktigt gin fullblodshingst men de resurserna har man ju inte
 
Tyvärr är det svårt o få fram bra fullblodshingstar till halvblodsaveln.Semin hade underlättat så!!!Vilka blodslinjer vi skulle kunna få tillgång till då!Då syftar jag mest på de hingstar som nedärver hoppegenskaper inom galoppen.Hade mer än gärna använd King's Theater, Kayf Tara mm!Tänkt själv ibland det skulle vara skoj o ta fram en riktigt gin fullblodshingst men de resurserna har man ju inte

Jag håller verkligen med om semin!
Jag har jobbat i galoppstall i lite mer än 16 år och på tiden stallet fortfarande bedrev avel var det verkligen hisnande att vi " var tvungna" att skicka ston till Tyskland, USA, GB osv för att få in annat blod än funambule, heart of oak, diaghlyphard... Inte för att det är dåliga hingstar, men ja... Du vet.
Nuförtiden har vi ca hälften svenskt, hälften importerat och bl.a ett sto e. Holy roman emperor som avelsfolket redan ställt sig på kö för att köpa om/ när hon slutar löpa.
 
Nja personligen ser jag inte det extremt positiva med att få in så mycket fullblod som möjligt inom aveln. Jag ser att de kan hoppa, gå dressyr osv men jag tycker mig se så många som inte har tillräckligt bra steg och hoppar med lite krass teknik och många har inte varit tipp topp i huvudet.
 
Fast inom SWB-aveln ÄR fullblodsinslaget viktigt. Det är okunskap att påstå något annat. Och ja, det påverkar hur hästarna är på olika sätt, generellt sett.
Fullblod gör absolut sitt till aveln och kommer fortsätta att göra det men jag tycker det har blivit så mycket utav som slår igenom som inte är lika positivt.
 
Nja personligen ser jag inte det extremt positiva med att få in så mycket fullblod som möjligt inom aveln. Jag ser att de kan hoppa, gå dressyr osv men jag tycker mig se så många som inte har tillräckligt bra steg och hoppar med lite krass teknik och många har inte varit tipp topp i huvudet.

Det finns nu en spinoff-tråd om fullblodens vara eller inte vara i halvblodsaveln http://www.bukefalos.com/threads/fullblod-i-halvblodsaveln.1386681/
fortsätt diskussionen i den.

Görel moderator
 

Liknande trådar

Avel Nu i veckan har ju årets rådgivande bedömningar genomförts så känns som ett bra tillfället att börja spekulera i vilka hingstar som kan...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 378
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 997
Senast: Vingra
·
Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 078
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp