Bruksprov SWB 2017

Om jag lämnar på hingstens station är det mycket billigare stationsavgift tex 500 istället för 2500. Sen tillkommer packning och skick så ca 5000 dyrare blir det att inte lämna på hingstens station.

Ok jag köper det. Här har vi ju aldrig ens valmöjligheten ;).
 
Gällande Agathon S: För att vara en häst utan scope eller rättare sagt inte ha det sista scopet som behövs så tycker jag att det är rätt bra att ha över 40 placeringar i svår klass upp till 1.55, ha startat 1.60 i världscupen, ha vunnit en six bar tävling i Danmark där han klarade 2 meter utan problem...

17191534_10154439023589071_4147871686529449912_n.jpg


När det gäller testryttarna så gav ju faktiskt DM honom 9,0 - hade han inte gillat hästen så hade han väl aldrig fått 9?? Att LH tyckte att han är svårriden är väl inte så konstigt då hon är rätt liten och Agathon S är en stor häst, svårt att få ihop honom kanske?


precis, han är känslig så det blev nog för mycket i hjärnan för honom..

Hur många hästar på världsnivå är det som har en kanonbra galopp? jag såg en hel hästar på GHS som då inte hade bättre galopp än Agathon S utan tvärtom..

Så omodern typ har han väl då ändå inte, man ska ju ändå tänka på att han är 14 år gammal och hur kommer de yngre hingstarna att se ut när de är 14 år gamla tror ni?

Vi vet inte än vad han tillför i den svenska aveln iom att han ej har några avkommor, jag tror dock att han kan tillföra mer än andra hingstar som godkändes i år.
Avelsframsteg görs ju med varje generationsintervall. I Agatons fall har 3 intervall redan paserat under hans levnadstid. Han är som individ redan "efter" i aveln rent genetiskt. Att han själv då inte möter dagens avelsmål är inte konstigt. Sporthäst javisst men inte avel. Vad ska han förbättra liksom, vilka ston ska matchas med hans egenskaper för en bättre avkomma? Ledsen, men jag ser det inte...
 
Avelsframsteg görs ju med varje generationsintervall. I Agathons fall har 3 intervall redan paserat under hans levnadstid. Han är som individ redan "efter" i aveln rent genetiskt. Att han själv då inte möter dagens avelsmål är inte konstigt. Sporthäst javisst men inte avel. Vad ska han förbättra liksom, vilka ston ska matchas med hans egenskaper för en bättre avkomma? Ledsen, men jag ser det inte...

Utan att lägga nån värdering vid just Agaton S, men vi använder ju massor av hingstar födda på 80! -talet i hopphästaveln. Jag ser din poäng men är inte säker på att resonemanget håller hela vägen.
 
Avelsframsteg görs ju med varje generationsintervall. I Agatons fall har 3 intervall redan paserat under hans levnadstid. Han är som individ redan "efter" i aveln rent genetiskt. Att han själv då inte möter dagens avelsmål är inte konstigt. Sporthäst javisst men inte avel. Vad ska han förbättra liksom, vilka ston ska matchas med hans egenskaper för en bättre avkomma? Ledsen, men jag ser det inte...

En kan ju se på det på olika vis. Jag är lite färgad av min kusin som sysslar med hundavel. Där tänker de också snabba avelsframsteg ibland, men det förutsätter ju att avkomman blir bättre än föräldrarna, så är det inte alltid. Dessutom har en fördelen med ett äldre avelsdjur (som tex Agaton) att han faktiskt bevisat att han är en frisk och hållbar individ. Med de yngre hingstarna vet vi inte det.
 
En kan ju se på det på olika vis. Jag är lite färgad av min kusin som sysslar med hundavel. Där tänker de också snabba avelsframsteg ibland, men det förutsätter ju att avkomman blir bättre än föräldrarna, så är det inte alltid. Dessutom har en fördelen med ett äldre avelsdjur (som tex Agaton) att han faktiskt bevisat att han är en frisk och hållbar individ. Med de yngre hingstarna vet vi inte det.
Där har du en poäng :-)
 
Utan att lägga nån värdering vid just Agaton S, men vi använder ju massor av hingstar födda på 80! -talet i hopphästaveln. Jag ser din poäng men är inte säker på att resonemanget håller hela vägen.
Personligen förstår jag inte användandet av så gamla hingstar. Sporten ser annorlunda ut mot 80 talet och med selektion borde man mött de kraven som ställs på den moderna hopphästen. Sen kan jag tycka att man ger lite väl mycket avkall på exteriören idag. Men det är mina reflektioner och inga sanningar :-)
 
Personligen förstår jag inte användandet av så gamla hingstar. Sporten ser annorlunda ut mot 80 talet och med selektion borde man mött de kraven som ställs på den moderna hopphästen. Sen kan jag tycka att man ger lite väl mycket avkall på exteriören idag. Men det är mina reflektioner och inga sanningar :-)

Samtidigt så är det många gånger de hingstarna som är mest eftertraktade som fadershingstar. Så marknaden håller inte riktigt med dig ;). Personligen är jag för en mix och använder både äldre och yngre hingstar i min avel.
 

Liknande trådar

Avel Dags för försnack och skvaller? :angel: Rådgivande bedömningarna gick ju förra veckan så där har ju kommit en del möjliga kandidater...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
72 177
Senast: Görel
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 803
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp