Bruksprovet 2019

Fast det är väl stor skillnad på att inte passa i aveln och inte för dagen vara redo för bruksprovet . Att en ung och känslig häst inte pallar att nya ryttare hoppar upp i och ska visa den i denna miljö där och då är ju i sak inget som dömer ut hästens kvaliteter utan den behöver helt enkelt mer tid på sig. Eller hur menade du?
Jag menar att ett sånt temperament inte är önskvärt i aveln. Att hästen är ung och inte redo för bruksprovet är en sak. Många av hingstarna blir det men denna var i en helt annan liga. Möjligtvis om den återkommer som prestations hingst men dess kvalité i hoppningen väger i dagsläget inte alls upp psyket. Har sett många bruksprov men detta var extremt. Den var helt otroligt spänd, löddrade och det höll på att gå riktigt illa när den vägrade på ett hinder och fick panik över att Maarse satt på den.
 
Jag menar att ett sånt temperament inte är önskvärt i aveln. Att hästen är ung och inte redo för bruksprovet är en sak. Många av hingstarna blir det men denna var i en helt annan liga. Möjligtvis om den återkommer som prestations hingst men dess kvalité i hoppningen väger i dagsläget inte alls upp psyket. Har sett många bruksprov men detta var extremt. Den var helt otroligt spänd, löddrade och det höll på att gå riktigt illa när den vägrade på ett hinder och fick panik över att Maarse satt på den.

Jag håller inte med dig i bedömningen du gör av den. Även om den inte funkade för uppgiften idag /igår betyder det ju inte att den för den skull inte passar i avel om den får några år på sig vilket ju även är bedömningen den fått. Den kommer inte godkännas på Bruksprovet så det finns ju inget att oroa sig för där . Att oroa sig för att den inte passar i avel senare /blir godkänd ser jag inte relevans för alls faktiskt.
 
Gångartshingstar - anledningen för mig att åka ned. Baserat på vad som visats under provet fanns två med jag kunde tänka mig att använda, Liberace och Kane.
Det enda jag önskar på Liberace idag vore lite mer kraft att samla galoppen med. Men han är nog lite matt efter att ha gått prov i Tyskland härom veckan och nu ha gått här en vecka.
Kane såg reglerbar ut, men i en perfekt värld hade han varit lite mjukare och mer svinga de genom ryggen.
Trevligt temperament på de båda.
Vivaldon imponerade, nu kommer jag komma ihåg att han är brun och inte fux :up: Har lite svårt att komma över bristen på kraft/muskler bak (tänker på tramp, chur det kommer funka) och att skritten är skrämmande stor på en så kort häst. Har inget sto som passar, men han var fin.
Dandelon gav ett jättefint intryck, elegant med fin galopp, men jag tror nog inte på ett godkännande i morgon.
 
Jag håller inte med dig i bedömningen du gör av den. Även om den inte funkade för uppgiften idag /igår betyder det ju inte att den för den skull inte passar i avel om den får några år på sig vilket ju även är bedömningen den fått. Den kommer inte godkännas på Bruksprovet så det finns ju inget att oroa sig för där . Att oroa sig för att den inte passar i avel senare /blir godkänd ser jag inte relevans för alls faktiskt.
Jag oroar mig inte speciellt, tycker bara inte den tillför något till aveln med det psyket. Och som jag skrev kommer den tillbaka som prestations hingst är det något annat. Men idagsläget fungerar den inte och bedömningen gäller ju just nu. Att sia om hingstens framtid i aveln är en sak men just nu lämpar den sig inte alls. Blodet finns representerat väl i andra hingstar som har goda prestationer så finns ingen anledning att välja en 4-åring som inte visat något och med ett minst sagt svårt psyke.
 
Jag skulle faktiskt kunna överväga att använda en hingst som mognar sent förutsatt att den visar att den klarar av press som äldre. Men jag är inget jättefan av att unghästar måste prestera tidigt.
Däremot så är jag inte jätteimponerad över nån av Schockemöhles hingstar sett till resurserna som finns. Vivaldon är nog visserligen bland de bästa bland dressyrhingstarna men forfarande för hastig och ”cyklig” fram för min smak. CA hoppar verkligen fantastiskt men bör helt klart ges mer tid innan han utsätts för press.
Donato såg nästan halt ut bak på nån videosnutt jag såg. Extremt ojämn så funderar varför den blev hitskickad igen. Är det någon mer så har jag missat den. Känns som det borde finnas en hel hög med bra hingstar så tråkigt om samarbetet med Flyinge inte tas seriöst nog för att visa hingstar som både har trevlig stam, kapacitet och har getts tillräckligt med tid att förberedas.
 
Jag oroar mig inte speciellt, tycker bara inte den tillför något till aveln med det psyket. Och som jag skrev kommer den tillbaka som prestations hingst är det något annat. Men idagsläget fungerar den inte och bedömningen gäller ju just nu. Att sia om hingstens framtid i aveln är en sak men just nu lämpar den sig inte alls. Blodet finns representerat väl i andra hingstar som har goda prestationer så finns ingen anledning att välja en 4-åring som inte visat något och med ett minst sagt svårt psyke.

Men ingen har påstått att den lämpar sig just nu ? 😳
utöver det så tycker jag inte att det föranleder så oerhört mycket haussande och dramatik att en fin häst inte trivs med upplägget Bruksprovet kräver, och krävde för denna individ i dagsläget. För mig känns det mest som att sociala media drar igång utifrån det som hände, och hälften av de som har åsikter har inte ens basal kunskap och än mindre har de öht sett det hela eller läst motiveringarna runt det hela men påtalar och förkunnar glatt ändå hur det ska /bör vara 👍
 
Senast ändrad:
Lyckligtvis var jag på plats och såg det men håller med dig om sociala media. Var och en få bilda sig en egen uppfattning och hade jag inte sett det själv så hade min bedömning säkert varit annorlunda. Tyckte Maarse och Fogh gjorde ett bra jobb och gav korrekt omdöme om hingsten.
 
Lyckligtvis var jag på plats och såg det men håller med dig om sociala media. Var och en få bilda sig en egen uppfattning och hade jag inte sett det själv så hade min bedömning säkert varit annorlunda. Tyckte Maarse och Fogh gjorde ett bra jobb och gav korrekt omdöme om hingsten.

Vad bra 👍
 
Hur menar du? Det är bara direktkvalificerade på den listan. Om några 3-åringar blivit godkända skulle de också ha publicerats nu.
Jag hittade en artikel på ridsport (se inlägget ovan) där de skrev att den här listan inte var alla. Så uppfattade jag det i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 053
Senast: Badger
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp