Bruksprovet 2023 (SWB)

Fast det spelar ju ingen roll om hingsten är godkänd i BWP elller KWPN. KWPN tar - precis som nästan alla andra förbund utom SWB - emot dem ändå.

En godkänd hingst är en godkänd hingst liksom. Även om de blivit ratade av KWPN och går via AES (som inte är så petiga och godkänner allt) för att få ett godkännande så kan man regga fölen i KWPN.

KWPN har på senare år ställt höga krav på skritten på hingsten. Utifrån de filmer jag sett på Racoon skulle jag tro att skritten är för dålig i kombination med att blodet är för vanligt för att han skulle kunna uppnå ett godkännande där.
 
KWPN har på senare år ställt höga krav på skritten på hingsten. Utifrån de filmer jag sett på Racoon skulle jag tro att skritten är för dålig i kombination med att blodet är för vanligt för att han skulle kunna uppnå ett godkännande där.
Fast den här är i motsats till alla sina KWPN-syskon och mostrar alltså inte bara godkänd i utan även reggad i BWP.
 
Fast den här är i motsats till alla sina KWPN-syskon och mostrar alltså inte bara godkänd i utan även reggad i BWP.
Kollade lite mer, det ÄR mycket märkligt. Hero är godkänd inom BWP och AES som KWPN värderar som "godkända" stamböcker, alltså borde hans avkommor (tillsammans med "godkända" ston) kunna registreras i Register A och således vara fria att deltaga i alla evenemang samt visas fram som hingstar. Jag kan inte hitta något om att uppfödaren föredrar BWP, de bor på den Holländska sidan om gränsen, men kanske är det så enkelt att han hade bäst chans i BWP.
 
Kollade lite mer, det ÄR mycket märkligt. Hero är godkänd inom BWP och AES som KWPN värderar som "godkända" stamböcker, alltså borde hans avkommor (tillsammans med "godkända" ston) kunna registreras i Register A och således vara fria att deltaga i alla evenemang samt visas fram som hingstar. Jag kan inte hitta något om att uppfödaren föredrar BWP, de bor på den Holländska sidan om gränsen, men kanske är det så enkelt att han hade bäst chans i BWP.
Har han några avkommor födda samma år som är registrerade i andra förbund än BWP?
Jag har inte full koll på KWPN, men tänker om det kan hänga ihop med i vilket förbund hingsten löst licens året han blev till?
Annars är det ju lite märkligt.
 
Gör en lista med stam och ålder som vi kan fylla på allteftersom det kommer nya anmälningar;

Americano Junior GJ (SWB) 2019 e Americano GJ - Fürst Heinrich
Diamond Spring 2018 e Diamant de Semilly - Quidam de Revel
Don Giovanni Z 2019 e Diamant de Semilly - Couleur Rubin
Janeiro de Bieville 2019 e Balou du Rouet - Kannan
Lloyd (SWB) 2018 e London - Chacco Blue
New Diamond J e Diamant de Semilly - Goodtimes
Pride KJ (SWB) 2020 e Point Break - Cardento
Set the world on Fire GJ (SWB) 2019 e Secret - Totilas
Try Me-K van Kattenheye 2019 e Prestige van het Kluizebos - Vigo d'Arsouilles
Unique Ice T (SWB) 2019 Crusader Ice - Corporal VDL
 
Känns som DNA-basen i hoppning - även dressyr - blir snävare och snävare för varje år (räknar väst-Europa).

Hur många hingstar med t.ex Diamant de Semilly (över 270 godkända söner) och Vigo d'Arsouilles (mer modesta 54) blod behöver vi liksom?
Känner densamma ibland ännu en av anledningarna till att jag avlar med fullblod I halvblodsaveln. Jag vill inte ha allt för mycket av samma blod som alla andra 😁
 
Känns som DNA-basen i hoppning - även dressyr - blir snävare och snävare för varje år (räknar väst-Europa).

Hur många hingstar med t.ex Diamant de Semilly (över 270 godkända söner) och Vigo d'Arsouilles (mer modesta 54) blod behöver vi liksom?
Japp, till och med med de öppna stamböckerna börjar det bli ett bekymmer. Dressyrhästarna är i dagsläget mer besläktade än hopphästarna men det kan komma att ändras.
 
Känns som DNA-basen i hoppning - även dressyr - blir snävare och snävare för varje år (räknar väst-Europa).

Hur många hingstar med t.ex Diamant de Semilly (över 270 godkända söner) och Vigo d'Arsouilles (mer modesta 54) blod behöver vi liksom?
3 st anmälda e DdS redan nu och dessutom i första led?! Alltså visst att hoppfolket gillar beprövade kort och dressyrfolket tar nyaste treårshingst men DdS i första led känns ju lika spännande som Kannan ungefär.
 
Holland har ju avlat in sig i ett hörn.. Jazz, Totilas, Ferguson, Everdale, Glamourdale, Apache, Negro är ju liksom standard 😵
Ja och vi ser ju idag hur de accepterar en del sämre hingstar om man tittar på deras avelsmål i övrigt, eftersom de behöver ha in nytt blod. De accepterar ju även Gelderländers samt har haft ett pilotprojekt med P.R.E och Lusitano-ston som fick betäckas med KWPN hingstar om de uppfyllde vissa grundkrav, och sedan kunde avkomman reggas som rena KWPN. En av de resulterande avkommorna gick väl vidare till tredje besiktningen förra året, eller om det var i år.
Men andra förbund har lite problem med att det är F och D i allt och diverse lite roliga benställningar därav. DWB har börjat ta krafttag mot inaveln de också.
Sofia Mikko hade ett projekt där de bland annat kartlagt i vilken grad våra (varmblodiga)ridhästar var besläktade, och "värst" var dressyrhästarna med en redan ganska snav genpool. Hopphästarna hade (då, 2018 tror jag) mer spridning, och jämförde de våra varmblodiga ridhästar mot de iberiska raserna så var besläktningsgraden extremt låg. Hon publicerade resultatet av den studien 2021 tror jag det var, eller 2020.
 
NamnFöddHärstamning
Americano Junior GJ (SWB)2019Americano GJ (SWB) - Fürst Heinrich
Diamond Spring2018Diamant de Semilly (SF) - Quidam de Revel (SF)
Don Giovanni Z2019Diamant de Semilly (SF) - Couleur Rubin
Felix Dies (SWB)2020Tangelo van de Zuuthoeve - Nintender
Janeiro de Bieville2019Balou du Rouet - Kannan
Lloyd (SWB)2018London (ex Carembar de Muze) - Chacco Blue
New Diamond J2018Diamant de Semilly (SF) - Goodtimes
Nixvinio MB Z2019Nixon van 't Meulenhof - Grosso Z
Ojay KJ2019Jardonnay VDL - Zirocco Blue VDL
Oneofakind OM (SWB)2018Total Hope - Blue Hors Zack
Plot Pearl Zäta JL2019Plot Blue - Balou
Pride KJ (SWB)2020Point Break (SWB) - Cardento
Set The World on Fire GJ (SWB)2019Secret - Totilas
Sorrento HQS 96252017Skyliner - Perigueux
Try Me-K van Kattenheye2019Prestige van het Kluizebos - Vigo d'Arsouilles
Unique Ice T (SWB)2019Crusader Ice (SWB) - Corporal VDL
 
Ja och vi ser ju idag hur de accepterar en del sämre hingstar om man tittar på deras avelsmål i övrigt, eftersom de behöver ha in nytt blod. De accepterar ju även Gelderländers samt har haft ett pilotprojekt med P.R.E och Lusitano-ston som fick betäckas med KWPN hingstar om de uppfyllde vissa grundkrav, och sedan kunde avkomman reggas som rena KWPN. En av de resulterande avkommorna gick väl vidare till tredje besiktningen förra året, eller om det var i år.
Men andra förbund har lite problem med att det är F och D i allt och diverse lite roliga benställningar därav. DWB har börjat ta krafttag mot inaveln de också.
Sofia Mikko hade ett projekt där de bland annat kartlagt i vilken grad våra (varmblodiga)ridhästar var besläktade, och "värst" var dressyrhästarna med en redan ganska snav genpool. Hopphästarna hade (då, 2018 tror jag) mer spridning, och jämförde de våra varmblodiga ridhästar mot de iberiska raserna så var besläktningsgraden extremt låg. Hon publicerade resultatet av den studien 2021 tror jag det var, eller 2020.
Fast Gelderländarna testas ju på samma manér som KWPN så det kan jag tycka är ok 🙃

Såg nu att Le Formidable (godkänd 2019) hade 26 avkommor till första besiktningen. Sju av dem gick vidare till den Bosch 😱

Sex vardera har Kjento, Glock's Toto jr och Glamourdale. De två senare har redan över 60 godkända söner ihop 🙄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp