Bruksprovet 2023 (SWB)

Jag är så trött på halvblodshingstarna av samma anledning som redan nämnts. Det är samma samma samma hela tiden, med viss variation. Jag valde en sån där lagom lyckad 😉 hingst sist, det gör mig faktiskt inte ett dugg med tanke på att jag har ett starkt möderne bakom. Jag kommer köra outcross på mina ston i framtiden då jag tycker halvbloden har målat in sig i ett hörn avelsmässigt.
 
Ibland när jag inte kan sova tänker jag (orimligt) mycket på hur det skulle vara om det vore lönsamt att föda upp nischat mot fälttävlan och hur man skulle tänka där i val av stamböcker, egenskaper, mödernelinjer, hingstar, xx/x-andel m.m. Brukar somna med den perfekta fälttävlanshästen på näthinnan som jag föreställer mig innehåller lite ISH, angloarab, SF, trakehner och Diarado :D
 
Ibland när jag inte kan sova tänker jag (orimligt) mycket på hur det skulle vara om det vore lönsamt att föda upp nischat mot fälttävlan och hur man skulle tänka där i val av stamböcker, egenskaper, mödernelinjer, hingstar, xx/x-andel m.m. Brukar somna med den perfekta fälttävlanshästen på näthinnan som jag föreställer mig innehåller lite ISH, angloarab, SF, trakehner och Diarado :D
Min dröm som.är väldigt svår jag vet är attraktiv fram en riktigt fin hinderhingst på galoppen attanvända båda i fullblds och fältävlansaveln. Det skulle iallafall vara en unik sak, men kanske inte så ekonomisk 🙈
 
Jag är så trött på halvblodshingstarna av samma anledning som redan nämnts. Det är samma samma samma hela tiden, med viss variation. Jag valde en sån där lagom lyckad 😉 hingst sist, det gör mig faktiskt inte ett dugg med tanke på att jag har ett starkt möderne bakom. Jag kommer köra outcross på mina ston i framtiden då jag tycker halvbloden har målat in sig i ett hörn avelsmässigt.
Intressant. Jag har numera ett trevligt litet sto, och jag har funderat på henne för att i framtiden få fram en fin ridponny. Samtidigt har hon så "fin" dressyrstam, att man borde hålla sig till det. Men de är ju för tusan släkt allihop. Jag skulle kunna linjeavla på Sandro Hit, tex.

Men, det är redan många som gör, linjeavlar alltså...

Men hon gillar att hoppa, och valet av hingst står ju en fritt... Men så landar jag i att avel kanske egentligen är för riskabelt och så fäster man sig vid de små. Med andra ord, det kanske är bättre att hålla sig till ridning.

Min poäng är dock att jag ändå ifrågasätter utvecklingen där den ena flashiga avlöser den nästa flashiga och många hästar verkar bli lite för känsliga för vanliga hobbyryttare.

Med detta sagt, vad kommer dessa hingstar tillföra som vi inte redan har?
 
Ibland när jag inte kan sova tänker jag (orimligt) mycket på hur det skulle vara om det vore lönsamt att föda upp nischat mot fälttävlan och hur man skulle tänka där i val av stamböcker, egenskaper, mödernelinjer, hingstar, xx/x-andel m.m. Brukar somna med den perfekta fälttävlanshästen på näthinnan som jag föreställer mig innehåller lite ISH, angloarab, SF, trakehner och Diarado :D
Diarado består ju av 61.5% SF blod i första tre led. 50 från pappan och 12.5 från morfars far 🤔

Är du insatt i fälttävlan? Annars är det nog lite svårt att nischa sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp