Bruksras eller annan ras?

Vi har jakthundar av lite olika slag och med mycket träning så är de fantastiska hundar hemma. Lugna och trevliga. Då går våra hundar under jaktsäsong mellan 4-8 mil per vecka och under icke jaktsäsong aktiveras de kontinuerligt med spår, lydnad, kondition etc.
Trots min erfarenhet av att ha jakthundar så hade jag tvekat att skaffa en utpräglad brukshund då de som jag träffat verkar ha ett omättligt behov av både fysisk och mental stimulans, vilket jag inte tror att jag kan tillgodose. Jag tror precis som @Fruentimber att en ”sällskaps ras” räcker långt i de flesta fall.
Okej, ja jag får nog släppa det här med att köpa en bruksras, i alla fall som första hund, kanske i framtiden :)
 
Det låter ju jätte bra! Ska läsa på mer om dem! :D

Schnauzer (alltså mellanvarianten) är lätta att trimma själv! Uppfödaren brukar finnas som ett bra stöd och det kan finnas kurser att gå.
De är riktigt bra allroundhundar, passar till det mesta. Dock kan de vara envisa och tjockskalliga, det är inga milda eller föriga hundar så som till exempel en labrador.
Var noga med mentaliteten, finns en del vassa och otrevliga exemplar så studera MH och evtl MT nogrannt.
 
Schnauzer (alltså mellanvarianten) är lätta att trimma själv! Uppfödaren brukar finnas som ett bra stöd och det kan finnas kurser att gå.
De är riktigt bra allroundhundar, passar till det mesta. Dock kan de vara envisa och tjockskalliga, det är inga milda eller föriga hundar så som till exempel en labrador.
Var noga med mentaliteten, finns en del vassa och otrevliga exemplar så studera MH och evtl MT nogrannt.
Okej! Det är bra att veta, tack! :D
 
I min förra sökgrupp fanns en mellanschnauzer-tik! Tyckte hon var väldigt trevlig.
 
Oh! Ni som har framförallt (mellan) Schnauzer men också dvärg, berätta allt! :D
Jag har dvärgschnauzer! Tävlar och tränar med mina, de är superroliga allroundhundar som älskar att jobba. Jag har tävlat i lydnad, bruks, rally, HtM, Freestyle och agility. Har precis börjar med nosework.
De flesta håller på med agility, nosework, rallylydnad men finns en del andra som kör lydnad och bruks också och de har kapacitet att ta sig upp i klasserna om föraren är motiverad.
Det är inte svårt att hitta en individ med bra mentalitet, en hel del går BPH eller MH.
Lagom glada i folk, men kan vara skälliga och dvärgen är svårare att trimma och behöver göra det oftare. Dvs mer pälsvård där än på en schnauzer. Och de är små - de flesta väger 6,5-9 kg med men mankhöjd på 30-35 (en del hanar går upp emot 40 cm men det är ej godkänt).
 
Du har ju pinschern också (mellanvarianten) som är lik schnauzer men korthårig. De vill dock gärna ha täcke eller liknande när det är kallt. Vet inte jättemycket mer om dom än så men träffat några på olika tävlingar.
 
Jag har dvärgschnauzer! Tävlar och tränar med mina, de är superroliga allroundhundar som älskar att jobba. Jag har tävlat i lydnad, bruks, rally, HtM, Freestyle och agility. Har precis börjar med nosework.
De flesta håller på med agility, nosework, rallylydnad men finns en del andra som kör lydnad och bruks också och de har kapacitet att ta sig upp i klasserna om föraren är motiverad.
Det är inte svårt att hitta en individ med bra mentalitet, en hel del går BPH eller MH.
Lagom glada i folk, men kan vara skälliga och dvärgen är svårare att trimma och behöver göra det oftare. Dvs mer pälsvård där än på en schnauzer. Och de är små - de flesta väger 6,5-9 kg med men mankhöjd på 30-35 (en del hanar går upp emot 40 cm men det är ej godkänt).
Okej, tack för infon! De låter som jätte trevliga hundar :)
 
Du har ju pinschern också (mellanvarianten) som är lik schnauzer men korthårig. De vill dock gärna ha täcke eller liknande när det är kallt. Vet inte jättemycket mer om dom än så men träffat några på olika tävlingar.
Åh de är fina! Ska läsa på om dem! :)
 
Jag har dvärgschnauzer, hade förut riesen i 30 år. Men jag älskar dvärgen, hänger med på allt utan tvekan. Pigg och glad och arbetsmotiverad. Hon är startad i gamla klassens elitlydnad och godkänd högre spår, målet är uppflytt till elitspår under året. Hon hänger med på rejäla långpromenader/vandringar, vi kör även lite nosework, igår var vi på kurs inför lite freestyle, höll på med lite tricks och konster. Vi är tillbaks på banan efter 9 mån rehab pga artros i ryggen och hunden är tänd som sjutton 😁
 
Nu skrev du visserligen att du inte vill tävla, men värt att tänka på är att OM du ändrar dig i framtiden, så får du inte tävla med hund som har täcke på sig. Har man en frusen hund så kortas tävlingssäsongerna ner rejält pga det. Jag har saluki och när vi tävlar lydnad/rallylydnad så är det i princip bara från slutet av april till augusti/september som jag kan vara säker på att det fungerar att tävla med dem, och under juni/juli är det sällan tävlingar eftersom folk vill ha semester också...

Även jag tycker att brukshund låter som "för mycket" för dig. Nu måste man inte tävla för att ha brukshund, men ofta blir det så att de som vill "träna lite för att det är kul" sällan utmanar brukshundarna så mycket som det behövs. När hunden har lärt sig tex att sitta på kommando, då är det inte längre någon mental träning för hunden att utföra det. För en hund som är lättlärd och behöver mental träning så gäller det alltså att hela tiden hitta på nya saker, hela tiden komma på sådant som gör att de får tänka, får anstränga sig för att förstå vad som ska göras osv. En brukshund som inte får mental träning på bra nivå är inte rolig. Inte för att någon hund är det, men brukshundarna kräver så mycket mer än "vanliga" hundar och har kapacitet att ställa till med större problem när de är understimulerade än vad andra hundar har.

En glad hund som får det den behöver både fysiskt och mentalt är en underbar hund att leva med. Var noga med att inte köpa dig för mycket hund. Just schnauzer som du fått tips om kan säkert vara kul! Även sheltie (shetland sheepdog) brukar vara en populär ras just för att de är väldigt igång och med men inte kräver lika mycket som brukshundarna. De har visserligen en del päls, men kräver inte jättemycket pälsvård.
 
Nu skrev du visserligen att du inte vill tävla, men värt att tänka på är att OM du ändrar dig i framtiden, så får du inte tävla med hund som har täcke på sig. Har man en frusen hund så kortas tävlingssäsongerna ner rejält pga det. Jag har saluki och när vi tävlar lydnad/rallylydnad så är det i princip bara från slutet av april till augusti/september som jag kan vara säker på att det fungerar att tävla med dem, och under juni/juli är det sällan tävlingar eftersom folk vill ha semester också...

Även jag tycker att brukshund låter som "för mycket" för dig. Nu måste man inte tävla för att ha brukshund, men ofta blir det så att de som vill "träna lite för att det är kul" sällan utmanar brukshundarna så mycket som det behövs. När hunden har lärt sig tex att sitta på kommando, då är det inte längre någon mental träning för hunden att utföra det. För en hund som är lättlärd och behöver mental träning så gäller det alltså att hela tiden hitta på nya saker, hela tiden komma på sådant som gör att de får tänka, får anstränga sig för att förstå vad som ska göras osv. En brukshund som inte får mental träning på bra nivå är inte rolig. Inte för att någon hund är det, men brukshundarna kräver så mycket mer än "vanliga" hundar och har kapacitet att ställa till med större problem när de är understimulerade än vad andra hundar har.

En glad hund som får det den behöver både fysiskt och mentalt är en underbar hund att leva med. Var noga med att inte köpa dig för mycket hund. Just schnauzer som du fått tips om kan säkert vara kul! Även sheltie (shetland sheepdog) brukar vara en populär ras just för att de är väldigt igång och med men inte kräver lika mycket som brukshundarna. De har visserligen en del päls, men kräver inte jättemycket pälsvård.
Tror nog detta är ett "vinthundsproblem" snarare än korthårsproblem.
Jag tränar utan täcke året runt och det gör alla jag känner med dobermann typ. Och de har ju tunn päls.
Måste ha täcke i vila men aldrig på träning.
 
Oh, läste lite snabbt om dem på SKK nu och de verkar ju super bra! :D Kan man lära sig att fixa pälsen själv eller måste man lämna in hunden till en hundfrisör?
Vi har alltid (av ren lathet 🤪) låtit andra trimma men många lär sig själva. I övrigt kräver dom minimalt med pälsvård, kamma skägget ibland bara 🤷🏻‍♀️
 
Oh! Ni som har framförallt (mellan) Schnauzer men också dvärg, berätta allt! :D
Vår familj har haft två. Den första var en hane och rätt enveten (men fantastiskt snäll). Vi var dock ovana och skulle kanske tagit mer hjälp med vardagslydnaden från början....
Den andra som vi har nu är en tik och totalt motsatsen - mild, följsam och viker inte en tum från husses sida.
Gemensamt är dock att dom varit fantastiskt trevliga familjehundar. Funkar bra med barn, katter, andra hundar etc. Tåliga och robusta, kan gå timmar i skogen eller ligga i soffan en hel dag.
 
Tror nog detta är ett "vinthundsproblem" snarare än korthårsproblem.
Jag tränar utan täcke året runt och det gör alla jag känner med dobermann typ. Och de har ju tunn päls.
Måste ha täcke i vila men aldrig på träning.

Min korthåriga BC har jag nästan aldrig täcke på. :) Men han är visserligen lite lurvigare än en Dobbis.
 
Nu skrev du visserligen att du inte vill tävla, men värt att tänka på är att OM du ändrar dig i framtiden, så får du inte tävla med hund som har täcke på sig. Har man en frusen hund så kortas tävlingssäsongerna ner rejält pga det. Jag har saluki och när vi tävlar lydnad/rallylydnad så är det i princip bara från slutet av april till augusti/september som jag kan vara säker på att det fungerar att tävla med dem, och under juni/juli är det sällan tävlingar eftersom folk vill ha semester också...

Även jag tycker att brukshund låter som "för mycket" för dig. Nu måste man inte tävla för att ha brukshund, men ofta blir det så att de som vill "träna lite för att det är kul" sällan utmanar brukshundarna så mycket som det behövs. När hunden har lärt sig tex att sitta på kommando, då är det inte längre någon mental träning för hunden att utföra det. För en hund som är lättlärd och behöver mental träning så gäller det alltså att hela tiden hitta på nya saker, hela tiden komma på sådant som gör att de får tänka, får anstränga sig för att förstå vad som ska göras osv. En brukshund som inte får mental träning på bra nivå är inte rolig. Inte för att någon hund är det, men brukshundarna kräver så mycket mer än "vanliga" hundar och har kapacitet att ställa till med större problem när de är understimulerade än vad andra hundar har.

En glad hund som får det den behöver både fysiskt och mentalt är en underbar hund att leva med. Var noga med att inte köpa dig för mycket hund. Just schnauzer som du fått tips om kan säkert vara kul! Även sheltie (shetland sheepdog) brukar vara en populär ras just för att de är väldigt igång och med men inte kräver lika mycket som brukshundarna. De har visserligen en del päls, men kräver inte jättemycket pälsvård.

Många hundar hinner nog inte frysa när dom jobbar, jag ser korthåriga hundar på tävlingar även när det är kallt.
Sen kan du tävla allt inomhus utom bruks, och det brukar finnas en hel del tävlingar i hallar och ridhus under vintern så det tror jag nog inte är ett problem egentligen.
Större problem i vardagen i sådana fall, om man ska vara mycket utomhus och stilla.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 675
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 798
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 231
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 858
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp