Bruksras eller annan ras?

Tror nog detta är ett "vinthundsproblem" snarare än korthårsproblem.
Jag tränar utan täcke året runt och det gör alla jag känner med dobermann typ. Och de har ju tunn päls.
Måste ha täcke i vila men aldrig på träning.
Å andra sidan bor du väl inte uppe i norr? Om jag förstod det rätt funderade TS på att bo långt norrut. När jag bodde långt norrut hade alla typer av korthårshundar täcken vintertid.
 
Om du kan tumma på det korthåriga kan du även titta på finsk lapphund. Vi har några riktigt aktiva i klubben. Den ena tränar och tävlar sök, inte så aktiv just nu men det är för att matte varit sjuk. Den andra är rallylydnadschampion, tävlar freestyle klass 2 och nosework klass 2.
Ingen pälsvård förutom att borsta, kan vara skälliga, mysiga hundar i vardagen.
 
Å andra sidan bor du väl inte uppe i norr? Om jag förstod det rätt funderade TS på att bo långt norrut. När jag bodde långt norrut hade alla typer av korthårshundar täcken vintertid.
Jag känner till dobermannfolk ändå upp i Kiruna ;)
Typ ingen har täcke på vid träning på friska hundar där heller.
Sen är det ju inte jättemkt tävlingar ute mitt i vintern där heller så.
 
När jag bodde i stockholm,tävlade jag mina dobbar från mars- luciacup inga problem,sen täckade jag vid sittande i bilen o efter hård träning. Visst har det hänt att tänderna skallrat i munnen på dom vid platsliggning men det rör sig om några minuter.
 
Har du svårt att släppa bruksraserna hade jag kollat om det finns någon som föder upp hundar mer för sällskap än tävling. Jag har t.ex. två typer av schäfer. En s.k. "utställningsschäfer" som gärna sover till 10 på förmiddagen om hon får, men hon tycker också det är kul att hitta på saker, hon är en riktig talang när det kommer till att spåra. Dock kräver hon inte flera mils fysisk aktivering varje dag, och hon behöver inte mängder med psykisk aktivering heller. Däremot min "bruksschäfer" är tvärtom, hon blir hemsk om hon inte får jobba varje dag (tonåring och brukslinjer, wohoo!).

Jag gillar iofs inte termen "utställningsschäfer" eller "exteriörschäfer" men inte ens jag som har en mamma med schäferkennel och är uppväxt med denna ras kan undgå att se skillnaderna mellan en schäfer avlad efter brukslinjer jämfört med utställning (men det är en helt annan diskussion). Vill du ha en bruksras vet jag att det finns sådana som avlas för olika ändamål och då hade jag satsat på att försöka hitta en kennel som avlar mer åt sällskapshållet än bruks, just eftersom du inte vill tävla så kanske du inte ska satsa på en ren bruksavlad schäfer t.ex. :)

Om inte annat så har jag sett att SKK's sida köpahund har en funktion där du klickar i storlek på hund, pälsvård och hur mycket aktivering du vill ägna dig åt så kommer det upp massa förslag som kan passa. Här är länk dit: https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/ . Där kan du kanske hitta raser som kan passa som du inte ens tänkt på innan.
 
Har du svårt att släppa bruksraserna hade jag kollat om det finns någon som föder upp hundar mer för sällskap än tävling. Jag har t.ex. två typer av schäfer. En s.k. "utställningsschäfer" som gärna sover till 10 på förmiddagen om hon får, men hon tycker också det är kul att hitta på saker, hon är en riktig talang när det kommer till att spåra. Dock kräver hon inte flera mils fysisk aktivering varje dag, och hon behöver inte mängder med psykisk aktivering heller. Däremot min "bruksschäfer" är tvärtom, hon blir hemsk om hon inte får jobba varje dag (tonåring och brukslinjer, wohoo!).

Jag gillar iofs inte termen "utställningsschäfer" eller "exteriörschäfer" men inte ens jag som har en mamma med schäferkennel och är uppväxt med denna ras kan undgå att se skillnaderna mellan en schäfer avlad efter brukslinjer jämfört med utställning (men det är en helt annan diskussion). Vill du ha en bruksras vet jag att det finns sådana som avlas för olika ändamål och då hade jag satsat på att försöka hitta en kennel som avlar mer åt sällskapshållet än bruks, just eftersom du inte vill tävla så kanske du inte ska satsa på en ren bruksavlad schäfer t.ex. :)

Fast då är det väl bättre att TS letar efter en ras som passar bättre, än att rekommendera att leta efter efter en uppfödare som föder upp icke rastypiska bruksraser, som i det långa loppet förstör för rasen och urholkar bruksbara hundar genom att avla fram mellanmjölksvarianter som ska passa för såna som bara vill ha ett utseende på en ras och inte rasen i sig?

Det finns få saker som förstört så mycket för bruksraser som att uppfödare avlar fram ”sällskapsvarianter” av rasen och avlar bort alla ”jobbiga” (helt normala och användbara) delar av det som gör bruksraserna till just arbetsbara hundar.
 
Nu skrev du visserligen att du inte vill tävla, men värt att tänka på är att OM du ändrar dig i framtiden, så får du inte tävla med hund som har täcke på sig. Har man en frusen hund så kortas tävlingssäsongerna ner rejält pga det. Jag har saluki och när vi tävlar lydnad/rallylydnad så är det i princip bara från slutet av april till augusti/september som jag kan vara säker på att det fungerar att tävla med dem, och under juni/juli är det sällan tävlingar eftersom folk vill ha semester också...

Även jag tycker att brukshund låter som "för mycket" för dig. Nu måste man inte tävla för att ha brukshund, men ofta blir det så att de som vill "träna lite för att det är kul" sällan utmanar brukshundarna så mycket som det behövs. När hunden har lärt sig tex att sitta på kommando, då är det inte längre någon mental träning för hunden att utföra det. För en hund som är lättlärd och behöver mental träning så gäller det alltså att hela tiden hitta på nya saker, hela tiden komma på sådant som gör att de får tänka, får anstränga sig för att förstå vad som ska göras osv. En brukshund som inte får mental träning på bra nivå är inte rolig. Inte för att någon hund är det, men brukshundarna kräver så mycket mer än "vanliga" hundar och har kapacitet att ställa till med större problem när de är understimulerade än vad andra hundar har.

En glad hund som får det den behöver både fysiskt och mentalt är en underbar hund att leva med. Var noga med att inte köpa dig för mycket hund. Just schnauzer som du fått tips om kan säkert vara kul! Även sheltie (shetland sheepdog) brukar vara en populär ras just för att de är väldigt igång och med men inte kräver lika mycket som brukshundarna. De har visserligen en del päls, men kräver inte jättemycket pälsvård.
Jaha okej, det visste jag inte så det var bra att du skrev det. Ja okej, ska verkligen tänka på att inte köpa för mycket hund, vill ju att det ska bli rätt alltihop :)
 
Vår familj har haft två. Den första var en hane och rätt enveten (men fantastiskt snäll). Vi var dock ovana och skulle kanske tagit mer hjälp med vardagslydnaden från början....
Den andra som vi har nu är en tik och totalt motsatsen - mild, följsam och viker inte en tum från husses sida.
Gemensamt är dock att dom varit fantastiskt trevliga familjehundar. Funkar bra med barn, katter, andra hundar etc. Tåliga och robusta, kan gå timmar i skogen eller ligga i soffan en hel dag.
Det låter ju jätte bra, börjar verkligen fastna för rasen :D
 
Om du kan tumma på det korthåriga kan du även titta på finsk lapphund. Vi har några riktigt aktiva i klubben. Den ena tränar och tävlar sök, inte så aktiv just nu men det är för att matte varit sjuk. Den andra är rallylydnadschampion, tävlar freestyle klass 2 och nosework klass 2.
Ingen pälsvård förutom att borsta, kan vara skälliga, mysiga hundar i vardagen.
Tack för tipset, ska kolla upp rasen :)
 
Fast då är det väl bättre att TS letar efter en ras som passar bättre, än att rekommendera att leta efter efter en uppfödare som föder upp icke rastypiska bruksraser, som i det långa loppet förstör för rasen och urholkar bruksbara hundar genom att avla fram mellanmjölksvarianter som ska passa för såna som bara vill ha ett utseende på en ras och inte rasen i sig?

Det finns få saker som förstört så mycket för bruksraser som att uppfödare avlar fram ”sällskapsvarianter” av rasen och avlar bort alla ”jobbiga” (helt normala och användbara) delar av det som gör bruksraserna till just arbetsbara hundar.

Absolut är det så, men sen behöver det ju inte vara mellanjölksvarianter heller, vissa individer kräver helt enkelt inte samma mängd aktivering som andra för att vara nöjda, men dom är ändå bra brukshundar. Som sagt, jag har två schäfrar som är som natt och dag, men den "lättare" tiken (i brist på bättre ord, hon kräver inte samma aktivering som den yngre) är också en bra brukshund. Hon är vass och redo för allt man kan tänkas hitta på, hade det inte varit för att hon har ED 3 och därmed inte får träna i grenar där armbågarna utsätts för mycket påfrestning hade hon varit en riktigt bra hund för IPO t.ex. men samtidigt kan hon koppla av på ett helt annat sätt än min "bruksvariant". En sådan schäfer tror jag hade varit nöjd med det liv TS erbjuder.

Förstår att mitt svar kan misstolkas då jag använder termen sällskap, jag menade inte att hon ska satsa på en brukshund som avlats endast till sällskap, för jag tror ingen seriös kennel enbart avlar på den grunden. Men det finns kennlar som avlar på schäfrar som är riktigt vassa (bruksschäfrar med "högt" blod), vilket oftast resulterar i valpar som också blir vassa och som kräver mycket mer av sina ägare än de valpar som avlas på mindre vassa hundar, där de förutom roliga arbetskamrater också blir bra familjehundar. Olika kennlar avlar med olika mål, och där kan man hitta olika krävande hundar.

Jag personligen tycker inte det förstör rasen att avla fram en individ som inte bara vill jobba, jobba, jobba utan som också är en bra familjehund. Men målet ska såklart alltid vara att det är en individ som ska vara frisk och klara olika bruksgrenar.

Talar utifrån mina egna erfarenheter, och därför använder jag mig av schäfer i mina exempel, jag är inte lika insatt i avlen på exempelvis rottweiler som jag vet har varit på tal i tråden. Men vad jag vet så är aveln liknande där det finns en vassare variant och en som inte kräver jobb på en bana 10h om dagen också (ja, jag vet att det var en överdrift, det var bara för att förtydliga min poäng).
 
Absolut är det så, men sen behöver det ju inte vara mellanjölksvarianter heller, vissa individer kräver helt enkelt inte samma mängd aktivering som andra för att vara nöjda, men dom är ändå bra brukshundar. Som sagt, jag har två schäfrar som är som natt och dag, men den "lättare" tiken (i brist på bättre ord, hon kräver inte samma aktivering som den yngre) är också en bra brukshund. Hon är vass och redo för allt man kan tänkas hitta på, hade det inte varit för att hon har ED 3 och därmed inte får träna i grenar där armbågarna utsätts för mycket påfrestning hade hon varit en riktigt bra hund för IPO t.ex. men samtidigt kan hon koppla av på ett helt annat sätt än min "bruksvariant". En sådan schäfer tror jag hade varit nöjd med det liv TS erbjuder.

Förstår att mitt svar kan misstolkas då jag använder termen sällskap, jag menade inte att hon ska satsa på en brukshund som avlats endast till sällskap, för jag tror ingen seriös kennel enbart avlar på den grunden. Men det finns kennlar som avlar på schäfrar som är riktigt vassa (bruksschäfrar med "högt" blod), vilket oftast resulterar i valpar som också blir vassa och som kräver mycket mer av sina ägare än de valpar som avlas på mindre vassa hundar, där de förutom roliga arbetskamrater också blir bra familjehundar. Olika kennlar avlar med olika mål, och där kan man hitta olika krävande hundar.

Jag personligen tycker inte det förstör rasen att avla fram en individ som inte bara vill jobba, jobba, jobba utan som också är en bra familjehund. Men målet ska såklart alltid vara att det är en individ som ska vara frisk och klara olika bruksgrenar.

Talar utifrån mina egna erfarenheter, och därför använder jag mig av schäfer i mina exempel, jag är inte lika insatt i avlen på exempelvis rottweiler som jag vet har varit på tal i tråden. Men vad jag vet så är aveln liknande där det finns en vassare variant och en som inte kräver jobb på en bana 10h om dagen också (ja, jag vet att det var en överdrift, det var bara för att förtydliga min poäng).
Skulle nog hellre rekommendera den vita herdehunden då :)
 
Schnauzer är ju riktigt trevliga! Man kan lära sig att trimma själv, eller lämna in. Tror många uppfödare inom schnauzer (och andra trimraser) gärna lär sina valpköpare hur man gör!

Stämmer fint. Min uppfödare lärde mig och jag trimmade mitt "skägg" de första åren själv. Det var inte så supersvårt om man nu inte ville ha utställningsnivå på det.
 
Jag äger själv två dvärgschnauzrar men har en del erfarenhet även från den större kusinen schnauzer (ofta kallad mellis).

Dvärgarna generellt sett är glada i aktivitet, sen spelar typ av aktivitet inte så stor roll. Agility, nosework, spår, lydnad, en dvärgschnauzer funkar för det mesta. Vad som är viktigt är att studera linjerna noggrant vilket ökar sannolikheten att du får en valp med föräldradjur som har de egenskaper som du önskar. Dvärgarna är dock skälliga (till viss del en träningsfråga) samt kräver rätt mycket pälsvård. Framförallt tovar sig ben- och maghår lätt när det blir lite längre. Överlag är de ganska föriga, även om de inte är som en labrador eller spaniel. Jag har dock en av varje sort. Min äldsta är självständig, vaktig, envis och ointresserad av mat, godis och att träna - förutom spår och nosework. Gå fint i koppel är något som han inte alls förstår sig på :devil:

Min yngsta däremot är förig, matglad, gosig och lätt att träna med.

Schnauzer (mellis) är till utseendet lik dvärgen, fast modellen större. Mentalt däremot är schnauzer något helt annat än dvärgen. Mellisen är betydligt mer hund på alla sätt och vis; den är starkare, äter mer, slafsar mer, är generellt ganska burdus och brötig, envis som synden och överlag ganska egensinnig. En mellis gör inte som du säger bara för att, den har generellt ganska låg will to please, vilket särskiljer den från dvärgen som är ganska förig. Mellisen kräver också betydligt mer mentalt arbete än dvärgen och kan bli destruktiv om den är understimulerad.

Förr hade mellisen problem med mentaliteten men det upplever jag är bortavlat. De mellisar som jag känner är jättetrevlig hundar om man känner till och uppskattar rasen. Vad som är viktigt att förstå är att mellisen kan vara väldigt reserverad, en uppskattad egenskap hos en hund som är avlad för att vakta gården. Det betyder att den generellt älskar sin flock - övriga utanför flocken göro sig dock inte besväret :D:laugh:

Att träna en mellis kräver andra metoder än att träna en brukshund, man får helt enkelt vara lite mer kreativ för att se vad det är som är mellisens soft spot i träningen. Mellisen har bäst päls av alla schnauzrar och kräver således mindre pälsvård än framförallt dvärgen, men även riesen (som i all ärlighet egentligen bara har utseendet gemensamt med de övriga schnauzrarna)

Jag hade rekommenderat schnauzern (mellisen) till någon som vill jobba aktivt med sin hund utan att för den sakens skull orka med att tillfredsställa behovet hos en bruksras. I mitt tycke är mellisen en roligare hund än dvärgen, framförallt orkar den mer, på gott och på ont.
 
Jag äger själv två dvärgschnauzrar men har en del erfarenhet även från den större kusinen schnauzer (ofta kallad mellis).

Dvärgarna generellt sett är glada i aktivitet, sen spelar typ av aktivitet inte så stor roll. Agility, nosework, spår, lydnad, en dvärgschnauzer funkar för det mesta. Vad som är viktigt är att studera linjerna noggrant vilket ökar sannolikheten att du får en valp med föräldradjur som har de egenskaper som du önskar. Dvärgarna är dock skälliga (till viss del en träningsfråga) samt kräver rätt mycket pälsvård. Framförallt tovar sig ben- och maghår lätt när det blir lite längre. Överlag är de ganska föriga, även om de inte är som en labrador eller spaniel. Jag har dock en av varje sort. Min äldsta är självständig, vaktig, envis och ointresserad av mat, godis och att träna - förutom spår och nosework. Gå fint i koppel är något som han inte alls förstår sig på :devil:

Min yngsta däremot är förig, matglad, gosig och lätt att träna med.

Schnauzer (mellis) är till utseendet lik dvärgen, fast modellen större. Mentalt däremot är schnauzer något helt annat än dvärgen. Mellisen är betydligt mer hund på alla sätt och vis; den är starkare, äter mer, slafsar mer, är generellt ganska burdus och brötig, envis som synden och överlag ganska egensinnig. En mellis gör inte som du säger bara för att, den har generellt ganska låg will to please, vilket särskiljer den från dvärgen som är ganska förig. Mellisen kräver också betydligt mer mentalt arbete än dvärgen och kan bli destruktiv om den är understimulerad.

Förr hade mellisen problem med mentaliteten men det upplever jag är bortavlat. De mellisar som jag känner är jättetrevlig hundar om man känner till och uppskattar rasen. Vad som är viktigt att förstå är att mellisen kan vara väldigt reserverad, en uppskattad egenskap hos en hund som är avlad för att vakta gården. Det betyder att den generellt älskar sin flock - övriga utanför flocken göro sig dock inte besväret :D:laugh:

Att träna en mellis kräver andra metoder än att träna en brukshund, man får helt enkelt vara lite mer kreativ för att se vad det är som är mellisens soft spot i träningen. Mellisen har bäst päls av alla schnauzrar och kräver således mindre pälsvård än framförallt dvärgen, men även riesen (som i all ärlighet egentligen bara har utseendet gemensamt med de övriga schnauzrarna)

Jag hade rekommenderat schnauzern (mellisen) till någon som vill jobba aktivt med sin hund utan att för den sakens skull orka med att tillfredsställa behovet hos en bruksras. I mitt tycke är mellisen en roligare hund än dvärgen, framförallt orkar den mer, på gott och på ont.
Har faktiskt aldrig hört någon kalla rasen för mellis :p Känns som ett dumt smeknamn på rasen också, då det redan är väldigt svårt för folk att förstå att rasen heter enbart schnauzer och inte mellanschnauzer sedan många år tillbaka :idea:
 
Jag söker efter en hund som:
*Är korthårig men klarar av kyla bra
*Är lugn till sättet, både när hen har fått aktivering men även om det blir någon dag med mindre aktivering
*Inte är reserverad men ändå håller sig till mig, alltså inte som en Golden eller Labrador som älskar allt och alla
*Är mellan till stor i storlek, då tänker jag att Labrador är mellan och typ Broholmer är stor, det gör inget om hunden är lite mindre eller större än det dock
*Är lättlärd, älskar att träna
*Har lätt för att umgås med andra hundar oavsett kön

Nu till hur jag vill aktivera hunden:
*Lydnad på hobbynivå men ändå lite mer seriöst, om ni förstår vad jag menar? Jag vill inte tävla
*Parkour om hundens kropp passar till det
*Långa promenader på minst en timme varje dag
*Jag vill dra med hunden
*Jag vill spåra/köra sök med hunden
*Jag är villig att testa på lite allt möjligt med hunden faktiskt, men det som jag har skrivit är det vi kommer hålla på med mest
Jag börjar med att länka till ett inlägg jag skrev i en tråd tidigare i år där en bad om erfarenheter av schnauzer -> https://www.bukefalos.se/threads/skaegghund.1487642/#post-19161427

Om jag sen ska se på din lista om krav/kriterier du tog upp i ditt första inlägg så säger jag såhär:
Din lista med aktiveringsförslag passar absolut för en schnauzer. Sen är ju alla hundar individer så det är inte säkert att du får tag på en som tex vill dra, men finns många som absolut gillar det. Jag har en av varje.

Din lista med egenskaper som du söker hos en hund så blir det mer ett njaa.
* De har underull och klarar kyla bra. Pälsen är dessutom fantastisk i sina egenskaper om den sköts rätt. Smuts trillar av så fort hunden torkar.
* Lugn till sättet känns som en definitionsfråga? Mina kaosar inte ur utan aktivering men blir lite mer "på tårna" och har lättare för att vaktskälla på allt och inget. Sen är de alltid pigga på att göra saker, utomhus är det full fart.
* Det är en del som är lite reserverade, det nämns tom i rasbeskrivningen hos skk att rasen "kan vara avståndstagande mot främlingar". Jag har en som älskar alla och en som är skeptisk till alla. Sen finns det en del som är helt ointresserade av andra förutom deras ägare typ.
* Schnauzern är absolut lättlärd men det är inte säkert att de älskar att träna. De kan vara väldigt svårmotiverade och det gäller att hitta olika belöningar som hunden älskar (vilket inte alltid är så enkelt). Det är typ ingen will to please och inte en ras en kan nöta träning med.
* Det finns ingen rasbunden aggressivitet mot hundar av samma kön osv.

Ang pälsvården så är det inte så svårt att lära sig trimma sin hund. Mitt tips är att ta hjälp av en kunnig hundens första trimning och sitta med under hela trimningen så en ser hur det går till. Då får en också linjer att följa nästa gång, tex var på bröstet maskin används osv. Min ena (med bra päls) tar 1 h för mig att trimma och den andra (med lite sämre päls) tar 1 och 1/2 h. Jag kunde inte trimma innan jag köpte min första schnauzer. Grovjobbet är lätt, finputsningen är klurigare.

Jag trivs väldigt bra med rasen, men det är inte en ras för alla. Kolla upp föräldrarna noga.
 
Tycker det låter som att du skulle kunna skaffa en brukshund men att många icke-bruksraser skulle passa utmärkt också. En lite mindre krävande ras är ju oftast mer flexibel om man ser till aktivering och eftersom du inte vill träna för tävling blir det inte samma krav på dig. Min upplevelse är att många aktiva icke-bruksraser ofta vill och klarar att träna mycket (kanske mer än många tror) men inte behöver det som en brukshund. Förutom schnauzer som flera nämnt, har du kollat på typ kromfohrländer och staffe? Om du kan tänka dig en med mer päls så kan nog sheltie eller cocker vara ett alternativ också. :) Cockrar kräver förvisso en del pälsvård men det går ju ta hjälp med om man inte vill göra själv.
 
Hej!

Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att vara ute i god tid med att undersöka olika raser och deras behov osv. Jag tänkte fråga er hundkunniga vilken ras ni tror passar mig och mitt liv.
Jag skriver lite om vad jag söker hos en hund och hur en hunds liv skulle se ut hos mig osv så hoppas jag på att jag får många svar!:D

Jag söker efter en hund som:
*Är korthårig men klarar av kyla bra
*Är lugn till sättet, både när hen har fått aktivering men även om det blir någon dag med mindre aktivering
*Inte är reserverad men ändå håller sig till mig, alltså inte som en Golden eller Labrador som älskar allt och alla
*Är mellan till stor i storlek, då tänker jag att Labrador är mellan och typ Broholmer är stor, det gör inget om hunden är lite mindre eller större än det dock
*Är lättlärd, älskar att träna
*Har lätt för att umgås med andra hundar oavsett kön

Nu till hur jag vill aktivera hunden:
*Lydnad på hobbynivå men ändå lite mer seriöst, om ni förstår vad jag menar? Jag vill inte tävla
*Parkour om hundens kropp passar till det
*Långa promenader på minst en timme varje dag
*Jag vill dra med hunden
*Jag vill spåra/köra sök med hunden
*Jag är villig att testa på lite allt möjligt med hunden faktiskt, men det som jag har skrivit är det vi kommer hålla på med mest

Mina favorit ras är ju Rottweiler, har alltid varit men jag är osäker på om en Rottis kräver mer än vad jag kan ge, vad tror ni?
Det är liksom bruksraserna som jag fastnar för, har kollat på många andra raser men ingen tilltalar mig så som bruksraserna gör, alltså Schäfer, Hovawart, Rottweiler, Austrailian Shepherd osv. Så vad tror ni, skulle jag klara av en bruksras?
Jag har sökt in till en hundskötarutbildning också som jag hoppas komma in på (snälla håll alla tummar och tår för mig) och vill jobba med hundar i framtiden så jag vill ju tro att en bruksras skulle funka :o Jag ser alla aktiva hundmänniskor som tränar med sina hundar och känner att så vill jag också vara när jag får hem min efterlängtade hund!:D

Mvh Tate
Alla labradorer är inte såna som älskar allt och alla och hänger med vem som helst, jag skulle nästan säga tvärtom. De labbar jag känt har haft rätt hög integritet och varit väldigt trogna sina förare. Jag tycker de är en rätt trevlig blandning av allt man önskar sig hos en aktiv hund, utan att vara en brukshund. Jag skulle kika på labrador, kanske inte en jaktlabbe men en från en uppfödare som föder upp aktiva hundar!
 
Jag tänker nog att du skulle kunna ha brukshund men att du inte behöver det sas. Däremot skulle jag säga att många bruksraser absolut inte går ihop med alla hundar av olika kön helt problemfritt. Mina två schäfrar har funkat bra med båda könen. Men har absolut lägre toleranströskel för hundar som beter sig rövhattigt. Och "problemet" då är ju att en brukshund (och vissa andra raser) har ganska mycket kraft bakom sas. Men har man överseende för det så behöver det ju inte vara ett problem heller. Allt beror ju på vad man själv har för kunskap av att läsa hund och hur mycket man vill behöva jobba på det.

Har du kollat in Norsk Buhund? Pudel? Dom kan ju klippas ner enkelt hemma med jämna mellanrum för att slippa övrig pälsvård.

Själv funderar jag på någon av dom raserna som komplement till Schäfern jag redan har (har även liten sällskapshund som börjar bli till åren). Och har då tittat på raser som är pigga och orkar hänga med schäfern och träning av olika slag men som är lite enklare sas.
 
Hej!

Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att vara ute i god tid med att undersöka olika raser och deras behov osv. Jag tänkte fråga er hundkunniga vilken ras ni tror passar mig och mitt liv.
Jag skriver lite om vad jag söker hos en hund och hur en hunds liv skulle se ut hos mig osv så hoppas jag på att jag får många svar!:D

Jag söker efter en hund som:
*Är korthårig men klarar av kyla bra
*Är lugn till sättet, både när hen har fått aktivering men även om det blir någon dag med mindre aktivering
*Inte är reserverad men ändå håller sig till mig, alltså inte som en Golden eller Labrador som älskar allt och alla
*Är mellan till stor i storlek, då tänker jag att Labrador är mellan och typ Broholmer är stor, det gör inget om hunden är lite mindre eller större än det dock
*Är lättlärd, älskar att träna
*Har lätt för att umgås med andra hundar oavsett kön

Nu till hur jag vill aktivera hunden:
*Lydnad på hobbynivå men ändå lite mer seriöst, om ni förstår vad jag menar? Jag vill inte tävla
*Parkour om hundens kropp passar till det
*Långa promenader på minst en timme varje dag
*Jag vill dra med hunden
*Jag vill spåra/köra sök med hunden
*Jag är villig att testa på lite allt möjligt med hunden faktiskt, men det som jag har skrivit är det vi kommer hålla på med mest

Mina favorit ras är ju Rottweiler, har alltid varit men jag är osäker på om en Rottis kräver mer än vad jag kan ge, vad tror ni?
Det är liksom bruksraserna som jag fastnar för, har kollat på många andra raser men ingen tilltalar mig så som bruksraserna gör, alltså Schäfer, Hovawart, Rottweiler, Austrailian Shepherd osv. Så vad tror ni, skulle jag klara av en bruksras?
Jag har sökt in till en hundskötarutbildning också som jag hoppas komma in på (snälla håll alla tummar och tår för mig) och vill jobba med hundar i framtiden så jag vill ju tro att en bruksras skulle funka :o Jag ser alla aktiva hundmänniskor som tränar med sina hundar och känner att så vill jag också vara när jag får hem min efterlängtade hund!:D

Mvh Tate

Jag hade lite samma tankar som du innan jag skaffade min första hund. Ville ha en schäfer men var osäker på om jag skulle få mer än jag klarade av osv. En del i min omgivning var skeptiska till en brukshund som förstagångsvovve och avrådde med diverse olika synpunkter som anledning.
Valde att gå på min magkänsla och skaffade en schäfertik. Det är det absolut bästa jag någonsin gjort! Hon var en fantastisk första hund och blev pretty much exakt det jag önskade (och lite till).
Schäfern är i de allra flesta fall en tacksam och relativt lättanpassad vovve och jag kommer aldrig att skaffa en annan ras som det känns nu (har precis tingat en schäfergosse i en kull född förra veckan).
Gör som du själv känner, välj kennel med omsorg och försök att få en individ som passar in på de önskemål du har. En erfaren uppfödare kan hjälpa dig att välja ”rätt” valp för dig.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 689
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 914
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 616
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 865
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp