Brukstråden 2021

Precis! Känner även mormor Kokos :)
FB_IMG_1632850676801.jpg
 
Vi fortsätter vår träning mot IGP1 (och hur långt det sen bär) Testa och jag. Hon älskar verkligen skyddsdelen och gör fina framsteg för varje pass.

Imperia får mest jobba med lydnaden men jag körde lite fast i fotgåendet och kom inte vidare. Som tur va va min lydnadsguru med på samma skyddsläger som jag och löste problemet på 2 minuter så nu känns det bra igen.
 
Sista tillfället på brukslydnadskursen igår, budföringen börjar sitta, framförgåendet är också en bra bit på vägen nu och resten är ju inga problem. Gick igenom lite fotgående med Tay också, jag är ju van vid våra små hundar så fick lite tips på vad jag ska tänka på med modellen mindre hund.
Tränade lite stege med Nessie och Tay, Tay behöver börja få koll på vart han har tassarna så det var mest för att utmana deras koordination. Bägge blev jättetaggade och jag fick jobba med att dom inte skulle upp på den innan jag gav lov :p. Vi har en låg med extra brädor så jag kunde göra plattform och tätt mellan brädorna så det blev lättare.
Funderar på att kika efter en apellklass i höst så vi har det klart..


Nessie
20210928_111012(0).jpg
 
Vi har ett riktigt bra flyt nu från superlydnadspass i torsdags till superbra spår idag. 3 veckor kvar till debut i apellspår så hoppas jag att vi kan hålla i detta tills dess. Några detaljer kvar att pilla med så som halt i rätt riktning i framförgående bland annat.

Jag har ju fått kämpa mycket med mig själv att inte bli frustrerad då jag har gått från en extremt gasad hund som gör allt så fort det går till Åysan som är mycket balanserad i allt hon gör och är hon inte säker så gör hon det långsamt (svårt för mig att inte bli frustrerad då). Men nu när säkerheten kommer mer och mer börjar vi även hitta kvickheten allt mer. Trivs hon i tävlingssituationen så kan hon nog bli en rysligt stabil tävlingshund i bruks om något år.
 
Här blir det inte mycket bruksträning förrän om två veckor, Nessie har åkt till syster och eftersom de har en hel del inbokat så ska hon få stanna där i två veckor. Ska dock be dom köra budföring och framförgående så mycket dom hinner.
Ska se om jag kan träna in lite på Nano, hon är ju inte en hund man nöter på men hon brukar å andra sidan fatta rätt fort.

Nano
20211002_105824.jpg
 
Valpen imponerade på mig i helgen - andra gången i livet som han gör uppletande och han löser det så himla bra! Jag hade vallat en liten ruta på ca 10 x 10 meter och lagt ett föremål djupt i rutan. Skickade honom sen och det var så roligt att se hur han analyserade var kanterna var på rutan och ganska organiserat sökte av hela området med svansen ivrigt viftande. Att han jobbade med nosen hördes lång väg. :heart Kom in glädjestrålande med föremålet. Duktig vapp!
 
Åysans första spår på 1000 m. Mycket nöjd med känslan trots två små tapp och en pinne bort. Bra spårmotivation hela vägen till slutet. Med mer rutin kan detta bli riktigt bra! Så kändes det inte i våras när hon ofta slutade spåra och hitta på annat.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20211010-111828.jpg
    Screenshot_20211010-111828.jpg
    195,3 KB · Visningar: 23
Det gick vägen på Apellspåret så nu är Åysan uppfyttad till lägre bruks :)

Många fina delar idag men också lite detaljer att jobba med till start i lägre klass som jag hoppas blir i vår.

Det märks att vi tränat mycket helhet i planlydnaden. Så glad att lämna planen med en hund som har fullt fokus på mig och svansen i topp!

Film på planlydnaden:
 
Det gick vägen på Apellspåret så nu är Åysan uppfyttad till lägre bruks :)

Många fina delar idag men också lite detaljer att jobba med till start i lägre klass som jag hoppas blir i vår.

Det märks att vi tränat mycket helhet i planlydnaden. Så glad att lämna planen med en hund som har fullt fokus på mig och svansen i topp!

Film på planlydnaden:
Grattis, såg jättefint ut! :)
 
Hade förträngt Bruks KM, råkade stöta på hon som håller i det när jag tränade hundar igår och blev påmind om att det idag...
Tja, har jobbat natt med en extra timme dessutom och igår sov jag bara fyra timmar så det blir som det blir. Känner att jag inte alls har nån bra kommendering i momenten och just nu kommer jag inte ens ihåg vad som ingår 😝. Nessie är pepp iallafall, hon är tack och lov väldigt okänslig för ens egen form utan kör nog på efter bästa förmåga fast matte är som en urvriden disktrasa. Vi får väl se hur det går!
 
Jag och Nessie slog till och blev klubbmästare I appellklass!
Vi nollade budföringen som jag räknat med men fick 9a på framförgåendet! Nessie har aldrig gjort ett så bra framförgående tidigare ens på träning!
8 på linförighet, 8 platsläggande, 10 inkallning, 8 hopp över hinder (slog i), 10 platsliggande.

Så kul!

20211031_110909.jpg
 
Assar och jag var på Sökkurs nu under helgen. Kan inte vara mer nöjd över hans prestationer och det visade sig ganska tydligt att arbete i sig är väldigt självbelönande för han.
När man får ned honom på jorden då han blir fruktansvärt taggad på arbete så går han ut självsäkert och söker otroligt fint och är väldigt metodisk att lösa problem ute på fält när han måste lösa saker själv.

Minus under helgen var väl att kursledaren inflika smått att avlivning stod runt hörnet bara för Assars loss är inte alltid 100%. Ska väl understryka att denna hund visar inte och har aldrig visat tendenser till resursförsvar och gjorde inte under helgen heller. Han är bara en glad kille som gillar att leka men inte dela med mig, men bjuder gärna upp till lek med alla andra som inte är jag. 🙃
 
Minus under helgen var väl att kursledaren inflika smått att avlivning stod runt hörnet bara för Assars loss är inte alltid 100%.

:confused::confused::confused: Tur att denna kursledare aldrig träffade min Breeze. Där fanns inte heller minsta lilla resursförsvar, men ett oerhört stort föremålsintresse. Det störde träningen i vissa lägen, men om man avlivade hundar för såna småsaker hade vi inte haft många hundar i livet.
 
Minus under helgen var väl att kursledaren inflika smått att avlivning stod runt hörnet bara för Assars loss är inte alltid 100%. Ska väl understryka att denna hund visar inte och har aldrig visat tendenser till resursförsvar och gjorde inte under helgen heller. Han är bara en glad kille som gillar att leka men inte dela med mig, men bjuder gärna upp till lek med alla andra som inte är jag. 🙃
Eh va? Vad var det här för en galning?
 
Minus under helgen var väl att kursledaren inflika smått att avlivning stod runt hörnet bara för Assars loss är inte alltid 100%. Ska väl understryka att denna hund visar inte och har aldrig visat tendenser till resursförsvar och gjorde inte under helgen heller. Han är bara en glad kille som gillar att leka men inte dela med mig, men bjuder gärna upp till lek med alla andra som inte är jag. 🙃
Men? Det här låter ju jättekonstigt? :confused: Brister i släppande är ju ofta en lydnadsfråga tillsammans med högt föremålsintresse, varför i all världen skulle det behöva handla om resursförsvar (och OM det nu var det, varför skulle det på nåt sätt vara en fråga om avlivning för det? :eek:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kanske börjat fundera på målsättningar för 2023 lite smått? Nike, fyller åtta år men håller sig förhoppningsvis fräsch och kan kvala...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 281
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 058
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 232
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 201
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp