Chihuahua-ish

Bukefalos 30 år!

BornAgain

Trådstartare
Min lille pyssling försvann och det går inte utan hund. I hjärtat bor små släta podengo, i drömmarna finns jakthundar och hjärnan säger att en (rätt) kelpie borde sitta som en smäck (och jag har fått hjälp härifrån om jag skulle gå den vägen).

Jag har ett jobb med beredskap. Jag måste också ha hundpassning ett par dagar i veckan. Jag bor själv. Det innebär att de mest högoktaniga djuren inte riktigt finns på kartan.

Jag går 8-10 km per dag. Jag hänger med hundmänniskor 3-4 dagar i veckan. Jag åker runt i Sverige med mina kompisar och tävlar och tränar nosework. Fram tills i maj i år körde jag och Pysslingen släpharen någon dag i veckan när underlaget så tillät. Vi spårade. Körde agility och senare hoopers.

Nu har jag fått erbjudande från Hundstallet om en chihuahua-ish tik. Jag har beskrivit vad jag vill ha av en hund. Nu ska jag få träffa djuret och i samband med det bestämma om jag vill ha henne. När jag och Släkting köpte Pysslingen åkte vi och hälsade på. Vi träffade hans syster, mamma och mormor. Vi åkte hem och diskuterade. Nu ska jag sitta där med en liten varelse och känna efter: är detta min hund? Tänk om det inte känns rätt? Hon kommer inte med hem då - det är nog bäst för alla parter. Dels kommer det kännas i hjärtat att dissa någon som är närvarande, dels har Hundstallet lagt ned jobb.

Racing försvinner från kartan likaså utställning. Träna kan vi sannolikt göra - vi kommer nog inte att kunna vinna. Hon blir nog en större chihuahua-ish så hon kommer att kunna köra gungan i agility och lär ändå hamna i x-small. Små hundar har ett handikapp i noseworken (men det är nästan lika illa för en podengo) men där går vårt tränningsgäng åt två håll - väldigt seriösa och mindre seriösa. Jag tror inte att jag kan hålla jämna steg tävlingsmässigt med de seriösa oavsett hund, men vi kan hänga med på träningar och som hejjarklack. Och det blir ju lättare med en mindre, mer okomplicerad hund.

Blir benen och tålamodet för korta för spårskogen får vi väl bli experter på hårda spår i parkeringsgarage (Pysslingen brukade sitta i bilen när jag handlade och då kunde jag lägga ett spår)

Hon kan vara en Podengo friend även om hon inte är en Podengo - så jag måste inte tappa mina hundmänniskor utanför brukshundklubb-världen.

De stora plusen är att det är lättare att fixa ett bra liv åt en små-skit. Hon kan rasa av sig på gräsmattan utanför. Jag kan göra äventyrsbanor i lägenheten. Jag har två familjer som kan ställa upp som hundvakter. Jag har grannar som kan lösa kriser. Och hon lär ha mindre jakt än en bra podengo, vilket gör det lättare att hitta hundpassning

Men tänk om hon inte har någon motor! (å andra sidan finns den risken hos en podengo också. Där kan samma kull ge både en kärnkraftsreaktor och en soffkudde)

Min lille pyssling försvann och det går inte utan hund. I hjärtat bor små släta podengo, i drömmarna finns jakthundar och hjärnan säger att en (rätt) kelpie borde sitta som en smäck (och jag har fått hjälp härifrån om jag skulle gå den vägen).

Jag har ett jobb med beredskap. Jag måste också ha hundpassning ett par dagar i veckan. Jag bor själv. Det innebär att de mest högoktaniga djuren inte riktigt finns på kartan.

Jag går 8-10 km per dag. Jag hänger med hundmänniskor 3-4 dagar i veckan. Jag åker runt i Sverige med mina kompisar och tävlar och tränar nosework. Fram tills i maj i år körde jag och Pysslingen släpharen någon dag i veckan när underlaget så tillät. Vi spårade. Körde agility och senare hoopers.

Nu har jag fått erbjudande från Hundstallet om en chihuahua-ish tik. Jag har beskrivit vad jag vill ha av en hund. Nu ska jag få träffa djuret och i samband med det bestämma om jag vill ha henne. När jag och Släkting köpte Pysslingen åkte vi och hälsade på. Vi träffade hans syster, mamma och mormor. Vi åkte hem och diskuterade. Nu ska jag sitta där med en liten varelse och känna efter: är detta min hund? Tänk om det inte känns rätt? Hon kommer inte med hem då - det är nog bäst för alla parter. Dels kommer det kännas i hjärtat att dissa någon som är närvarande, dels har Hundstallet lagt ned jobb.

Racing försvinner från kartan likaså utställning. Träna kan vi sannolikt göra - vi kommer nog inte att kunna vinna. Hon blir nog en större chihuahua-ish så hon kommer att kunna köra gungan i agility och lär ändå hamna i x-small. Små hundar har ett handikapp i noseworken (men det är nästan lika illa för en podengo) men där går vårt tränningsgäng åt två håll - väldigt seriösa och mindre seriösa. Jag tror inte att jag kan hålla jämna steg tävlingsmässigt med de seriösa oavsett hund, men vi kan hänga med på träningar och som hejjarklack. Och det blir ju lättare med en mindre, mer okomplicerad hund.

Blir benen och tålamodet för korta för spårskogen får vi väl bli experter på hårda spår i parkeringsgarage (Pysslingen brukade sitta i bilen när jag handlade och då kunde jag lägga ett spår)

Hon kan vara en Podengo friend även om hon inte är en Podengo - så jag måste inte tappa mina hundmänniskor utanför brukshundklubb-världen.

De stora plusen är att det är lättare att fixa ett bra liv åt en små-skit. Hon kan rasa av sig på gräsmattan utanför. Jag kan göra äventyrsbanor i lägenheten. Jag har två familjer som kan ställa upp som hundvakter. Jag har grannar som kan lösa kriser. Och hon lär ha mindre jakt än en bra podengo, vilket gör det lättare att hitta hundpassning

Men tänk om hon inte har någon motor! (å andra sidan finns den risken hos en podengo också. Där kan samma kull ge både en kärnkraftsreaktor och en soffkudde)

Åk dit, känn efter! Är det rätt så är det rätt, då löser sig resten..

En liten x-small hund kan du komma långt med om du vill i agility. Vår soffpotatis till blandis sprang SM så man ska aldrig säga aldrig. Funkar inte NW får ni bäl satsa på agility, rally eller freestyle där storleken har minde betydelse..

Jag hade sett Spock på bild och det var något hos honom som tilltalade mig. När jag väl träffade honom så var det helt rätt fast jag inte skulle ha nån bc egentligen som nästa hund. Han blev inte heller lydnadshund eller att vi ens tagit oss runt en agility bana men han är min högra hand i fårhagen och har visat sig vara en stjärna i rally 🥰..

Med ett sånt aktivt hundliv som du har varför inte försöka hitta en aktiv sällskapshund eller köpa en valp som du från början tror kan hänga med på allting du vill göra?
Chihuahua- ishen vet du inte så mycket om eller tror personalen på hundstallet att den skulle klara att hänga med på ett sånt aktivt hundliv? Eller kan du ta den på prov?
Du kan erbjuda ett jättebra hundliv så försök hitta en hund som vill/ kan hänga med på allt.

Åk och träffa henne! Du vet ju inte förrns du ser henne :) beroende på blandning och personlighet kan det ju vara en superkäck hund som hade funkat jättebra. Min lillkille älskar att jobba och kan pinna på hur länge som helst (i rätt väder).

Tycker det låter som helt fel hund för dig köp en hund som passar för det du vill syssla med istället tycker jag 🙈

Jag har inte haft någon chihuahua själv, men systern och några bekanta har haft några som jag träffat - och jag skulle säga att det kan vara olika från individ till individ. Någon har definitivt kunnat hänga med på väldigt mycket och alltid varit pigg och glad och igång och typen som verkar vilja hänga med på allt och som orkar hänga med länge. Någon annan har mer varit typen som föredrar att chilla, och där man ibland behövde bära hunden när man gick bort från hemmet eftersom hon annars vägrade gå.

Jag har haft tre pudel/chihuahuasystrar där en var fullkomligt ointresserad av allt, en är med på allt (har dock ett humör som heter duga och är en dramaqueen så det gäller att stryka medhårs om man är rädd om fingrarna), men kroppen håller inte för mer än promenader och den sista var inte riktigt normal. Jag vet inte om det var hennes uppväxt eller om hon varit sådan från början, men hon förstod aldrig hur belöning funkade och hade helst bott permanent i min hoodie.
En vän har en renrasig chihuahua, en chihuahua-ish och en chihuahua/kines. Kinesmixen är ganska trevlig, men de andra håller jag mig undan för jag vill ha mina fingrar kvar.

Så utifrån min erfarenhet och vad du vill göra så rekommenderar jag en annan hund om du inte är beredd på att eventuellt få en piraya med absolut noll will to please och ändå vara nöjd med det

Jag känner ett knippe trevliga chihuahua-ishor, samtliga enormt trevliga och käcka. Spårar, åker kanot, fjällvandrar och är med på allt. Bonus för formatet.
Jag skulle gärna ha en dylik i framtiden, dessa är nån terrierkorsning. Jag tänker att med tanke på jobbet och hundvakt är det kanske smidigt och jag tror många underskattar småhundarnas kapacitet.

Jack russel x chihuahua är ju en rätt vanlig korsning och faktiskt en blandras jag skulle kunna tänka mig. :D

Är det verkligen helt omöjligt att du kan komma och träffa henne och sedan åka hem och smälta saken eller måste du bestämma dig där och då? Är ett par besök en möjlighet (eller är det logistiken som ställer till det, att hon är placerad för långt bort?)?
Det är ju i allas bästa intresse att matchningen blir bra tänker jag, så de är kanske inte så rigida i besluten som det låter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka