Brukstråden 2021

Bulldoozer

Trådstartare
Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket bruks utan försöker sätta mig in i momenten i lydnaden i apellklass så jag fattar hur jag ska träna det då planen är att min syster ska starta min hund i sommar/höst för att få lite rutin innan hon ska ut på tävlingsbanorna med sin gröna hund.

Tips för att inte få onödiga avdrag i lydnaden? Min hund har ju gått lydnads lydnad i startklass och i klass 1 (och ska väl börja träna in 2:an också så småningom) och där har man ju lärt sig lite hur man ska undvika onödiga poängavdrag.

De blivande brukshundarna Nessie t.v. och Qila t.h.
182170238_10223781340715709_6366677504002503147_n.jpg


Jag tar gärna emot en presentation av era hundar och vilken klass ni tävlar i (när tävlingarna väl kommer igång) om ni startat :).

Börjar med presentation av våra hundar som är av rasen welsh corgi cardigan, Nessie är fem år och har tävlat lydnadsklass 1, rallylydnad avancerad, htm, freestyle och agility. Hennes nackdelar är att om hon kommer in på tävlingsplan med överskottsenergi så "showar" hon och kan ligga före en i momenten men när hon håller ihop så är hon helt lysande. Sista lydnadstävlingen var vi tvåa på pallen bara nån poäng efter min instruktörs bc. Hennes fördelar är att hon kan jobba hur länge som helst, allt är roligt, och det syns att hon älskar att vara inne på tävlingsplanen.

Qila är 1,5 år och går nu apellkurs med syster och kör agility med sin husse, pga coronan har hon inte hunnit göra så mycket. Hon gjorde nån start förra året i rally bara för att känna på att vara på tävling. Hon är lite mer självständig än vad Nessie är men har bra will to please, jobbar på bra men kan ha lätt att balla ur vid störning eller om hon har för mycket överskottsenergi. Jag tror hon kan bli riktigt bra när hon växer till sig.

Jag har även en 6 månaders bc och kanske testar på bruks med honom sen om jag tycker att det är roligt (och om husse förmår att låna ut honom).
 
Vi har kört mycket brukslydnad (appell-lägre) och avdragsmässigt är väl främsta skillnaden att man inte är lika nitisk inom brukset som inom tävlingslydnaden (om vi jämför de moment de har gemensamt, alltså). Eftersom jag såg videon på framförgåendet du lade ut så tipsar jag om att nosen måste upp, men det där fixar ju ni! :)

Vilken special har ni valt?
Larsson har ju kört både appellspår, IGP-spår och sök. Inom söket har vi inte längre tillgång till träningsgrupp och spåret blir ständigt halvdant för att jag inte tycker det är lika roligt som sök... :angel: men så fort vi har egen vall så ska spårandet igång igen. Mest troligt blir det ju dock med nästa hund, eftersom Lars ändå hinner bli sju tills dess. Gibbs är en jävla stjärna i spåret men tyvärr kommer han ju aldrig att bli tävlingsbar.

Tillägg: Ja, om nu någon användare skulle ha missat det så har jag också dvärgschäfer som TS, dvs welsh corgi cardigans. :D
 
@Fruentimber ja, filmen var mest att vi försökte lista ut hur vi får fram Nessie öht då hon gärna vill gå fot och provade några olika ord som kommando där "Gå" funkade bäst som jag använder ute på promenaderna när hon bara ska gå rakt fram. Nu när vi listat ut hur vi får fram henne så ska vi testa annat sätt att belöna så att hon inte tar ner nosen i backen.
Syster kör spår, jag får vara med imorgon och se hur det går till. Alla instruktörer Qila har varit hos har varit lyriska över hur duktig hon är (typ tre fyra stycken då de gått en spårkurs, en förberedande apell och nu apell). Nessie har hon precis börjat lite godispår med men tror att det inte blir några problem alls bara hon fattar vad som förväntas.

Dvärgschäfer är verkligen klockren liknelse :rofl: (tar och stjäl den).

Så synd på Gibbs. Jag hoppas att du kan hitta en ny spårgrupp.. Syster kör spår med sina kurskamrater från tidigare kurs, de flesta nybörjare men inte alla tror jag.
 
Idag spårade vi, kul att se inte mindre än fyra cardis i spårskogen :D. Min mas var också med men hon fick köra viltspår.

Syster är tydligen inspirerad av en av sina tränare som kör IGP spår så hon grundar med godisspår som hon blivit tipsad om för att vovvarna ska bli spårnoga. Jag lägger mig inte i men föreslog att Nessie kanske ska markera pinnen med att stå på den då hon redan är targettränad på annat borde det vara ganska lätt att få in som markering då hon sa att det funkar med vad som bara de markerar pinnarna.
 
Vi vill också tävla bruks!
Hoppas kunna starta apellen i höst, men har en del att jobba på innan dess 😅

Spåret sitter inte klockrent än, framförgåendet har en del att önska och platsliggningen likaså 😅

Idag spårade vi iaf. I jättehögt gräs och med jättekort liggtid. Plus jättevarmt. Men, duktig hund och väldigt trivsamt! Måste spåra oftare, för det är ju så kul!
 
Jag och Winter (drygt 2-årig boxerhane) satsar på appellen i augusti/september. Winter har alltid varit betydligt mer förig än min högt saknade Breeze, som ju bara nådde en godkänd appell på många, många försök. Efter Breezes bortgång har Winter dessutom mognat väldigt mycket, han var otroligt valpig fram tills dess. Vi har en del kvar på linförigheten och framförgåendet, men resterande appellmoment börjar se trevliga ut. Budföringen kan ibland bli väl rolig, senast blev det fyra extra varv runt mottagaren innan han kom in och satte sig. :rofl:

Spåret är min sämsta gren att träna, så där måste jag ligga i som bara den under sommaren. Han har fin teknik men behöver mer mängdträning och bli säkrare på markeringarna.

Så här kan det se ut när vi tränar inkallning: https://photos.app.goo.gl/LiSyMmLnYV5C9SVA9
 
Jag har två kelpies som tränas för tävling i bruksspår.

Helix 7 år har en godkänd start i elitspår men är tyvärr pensionerad från tävling pga skada (jag vågar inte köra honom en hel tävlingsdag då han alltid gasar 100%) men kan ändå träna en hel del.

Åysan 1 år som jag hoppas kommer till start i apellklass i höst. Vi har grunden till allt men få moment som är "färdiga". Vi har mest tränat engagemang, fokus och kedjor/banor i lydnaden. I spåret är hon noga men letar gärna bajs om det finns :yuck::meh:. Så nu har vi kört massor av målfokus i spåret.

Idag fick Åysan prova flera apellydnadsmoment i kedja. Gick ok. Inget bekymmer att gå fot i koppel trots att hon nog aldrig gjort det. Utgångspositionen måste vi verkligen få till då hon inte allt för sällan sätter sig snett.
 
Vi har två hundar som planeras brukstävlingar i framtiden, när tävlandet kommer igång på riktigt, vi är vaccinerade och när tävlingssuget kommer tillbaka 🤪.

D2156862-3036-4063-AF54-61F25AFE4ECC.jpeg


Raffi, Australian shepherd, 2,5 år. Har bott hos oss sen i oktober -20. Tränas för både spår och sök, ej startat tävling så det är ju först appellen som gäller för henne och den blir väl troligtvis i spår. Får se om det blir jag eller maken som tävlar henne :).

Nuke, malinois, 5,5 år. Har certpoäng i elitskydd så det är elitklass skydd som gäller för honom. Kanske lägrespår också om andan faller på.

Men är ännu inte säker på att det kommer bli något tävlat i år så som läget är, känns mer troligt med att vänta till våren -22. Men man ska aldrig säga aldrig :).
 
Jag har en aussie som just fyllt två. Han tränas för tävling i sök. Förhoppningsvis kan vi starta appellen till hösten som då blir i spår dock. Vi har en hel del kvar att jobba på i lydnaden innan jag skulle känna att vi är startklara. Men sakta men säkert så faller bitarna på plats.

Han är inköpt främst för att bli agilityhund. Eh, ja han kan hopphinder och tunnlar om det inte svänger för mycket (:p) för jag hittade till söket och det är ju sååå kul :love:.
 
Har en malle-terv på snart fyra år som tränas och tävlas i främst svenskskydd. Vi är uppflyttade till högre klass i skydd, sök och spår. Hade anmält till högre skydd i höstas men det blev inställt. Det blir förhoppningsvis nytt försök snart! Vill även tävla sök i höst då jag tycker det är himla skoj.
IMG_20210204_171828_552.jpg
 
Jag har en terv (terv-terv :D) på 15 månader som jag tränar inför appellen. Min första hund och allt är nytt, vi skyndar långsamt. Just nu kampanjar vi fotgående hela juni, jag har valt att backa och grunda om en del där. Han är också flamsig så vi måste träna mycket på fokus och med störningar, mycket annat som är intressant nu. Vi tappade en del eftersom jag hamnade på kryckor i fyra månader, men nu är vi igång och går appellkurs! Tror inte jag kommer ut på nån tävling i år, vill att vi ska känna oss säkra på alla moment + tävlingsmiljö och det är vi inte redo för ännu. Men med tanke på hur jag är kommer vi väl aldrig ut, lär aldrig känna mig redo :D

Dagens träning blir uthållighet i kontakt samt baklängesfot. 25 grader sol ute nu så tror inte han orkar så mycket mer i värmen.
 
Jag har en Cattledog på 2 år. Vi satsar mest på söket, men tränar även spår, och har kört en del rapport (men det senare är nu lagt på hyllan).
Jag hoppas komma ut i appellen i höst, och kanske även lägreklass då också om allt går som det ska.
Lydnaden känns rätt klar och vi tränar nu även högreklass-momenten, mycket fokus läggs just nu på framåtsändandet som är ett moment som tar sin tid.

Jag har inte tävlat sedan tidigt 90-tal så känner mig rätt ringrostig vad gäller det.
 
Jag har 2 hovawart som jag tränar för brukset. Testa är 2 år och där siktar vi på IGPn men kanske blir lite tradionellt bruks också. Imperia är 8 månader är där vet jag inte riktigt vad vi ska satsa på men grundar för IGP om det slutar med det på henne med.

Sen har jag ju min ”tant” Impa som är 8 år. Knappt tävlad men det blir kanske lite bruks om tävlingsandan flyger på mig innan ungdomarna är klara. Lite sugen på att få henne uppflyttad till högre spår så hon kan få sina utställnings cert.
 
Jag får hem en liten stjärna (15-veckor gammal import, långhårig colliehane) om två veckor, det är tänkt att han ska bli min tävlingskompis i lydnad och bruksspåret. I september ska vi på spår/lydnadsläger och det ska bli så sjukt kul! Han är då ungefär ett halvår gammal och förhoppningsvis har vi hunnit lägga lite bäbis-spår och skapat värde kring spårpinnarna innan dess.
 
Har en kortklippt vall på många hektar som granne just nu så har passat på ett lägga ett två spår var till hundarna där, i helgen och idag. I helgen när den var helt nyklippt och det var rät varmt blev det lite väl svårt kanske, båda hundarna fick kämpa väldigt mycket. De har lite olika taktik då. Åysan letar efter roligare saker och Helix försöker använda benen och springer. Inte så bra vilket som.

Idag försökte vi igen. Korta spår med två vinklar och tre pinnar plus slut till båda. Åysan började ok, tog två pinnar och båda vinklarna men på sista sträckan verkade hon helt tappade det. Fick bryta.

Helix spårade väldigt bra och hittade alla pinnar. Han slarvar ofta med pinnarna på fält så det var kul.

Hade svårt att släppa att Åysan la av i sitt spår så jag la ett kort spår till henne med en pinne och slutpinnen. Rakt med täta släpande steg. Tog ut henne igen och hon var taggad så lät henne i princip springa till spåret och sen välja fart helt själv i spåret och då gick det utmärkt. Funderar på om hon tycker det blir tråkigt när hon blir bromsad och måste spåra långsamt. Hon är lättbelönad men svårt att "hetsa" så hon är mycket balanserad i sina känslor. Hon är bra på att hitta pinnarna även om det går lite snabbare.

Någon som varit med om en hund som "tröttnar" i spåret? Mina tidigare har varit väldigt motiverade av själva spåret och snarare slagit för mycket om man bromsat dem men aldrig släppt spåret och gjort annat. Hon har en bra näsa, hon älskar andra nosövningar (uppletande/specialsök) och hon är väldigt motiverad i början av spåret, hittar pinnarna bra men sen är det som hon kommer på att hon kan leta harbajs eller katter istället. Händer oftare på fält än i skogen. Men jag vill att mina hundar ska kunna spåra på fält också. Brukar lägga bästa leksaken i slutet av spåret.
 
Någon som varit med om en hund som "tröttnar" i spåret? Mina tidigare har varit väldigt motiverade av själva spåret och snarare slagit för mycket om man bromsat dem men aldrig släppt spåret och gjort annat. Hon har en bra näsa, hon älskar andra nosövningar (uppletande/specialsök) och hon är väldigt motiverad i början av spåret, hittar pinnarna bra men sen är det som hon kommer på att hon kan leta harbajs eller katter istället. Händer oftare på fält än i skogen. Men jag vill att mina hundar ska kunna spåra på fält också. Brukar lägga bästa leksaken i slutet av spåret.

Ja, Lasse gör gärna likadant när vi spårat på fält. Skog går bättre, och han älskar också uppletande. Det är som att det liksom blir "tråkigt" på fält. Har fått peppa genom att lägga in extra apporter i spåret där jag kan belöna och kampa för att liksom hålla andan uppe. Sen har vi kört mycket med näring också.
 
Jag har en korthårig collie, en tik på 4 år, som jag tränar i spår med målet att tävla. Gärna en start i appellen i höst, men känner jag att vi inte är klara så får det bli nästa år. Jag har lite hälsoproblem, så jag ska inte lägga massa krav på mig själv. Hundträningen ska vara rolig avkoppling. :)

Vi har en del att jobba på. Hon behöver bli säkrare i spåret och budföringen behöver befästas lite mer. I lydnaden är det framför allt framförgåendet som vi måste jobba på, i övrigt är det fokus generellt och detaljer. På gott och ont har jag mycket högre krav på hur allt sitter och ser ut innan jag vill starta appellen än vad jag haft med tidigare hundar.
 
Förra helgen spenderade jag på kennelläger och tränade skydd. Testa har verkligen tänt till och tycker det är så roligt. Så nu får vi ligga i med resten också så kanske vi kan köra en IGP1 nästa år eller nått sådant. Beror lite på tillgången till figge.

Tycker jag känner igen figgens klädsel från bilderna min tränare la upp på FB. Gissar att ni var på samma läger. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kanske börjat fundera på målsättningar för 2023 lite smått? Nike, fyller åtta år men håller sig förhoppningsvis fräsch och kan kvala...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 281
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 058
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 205
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp