Brukstråden 2021

Din tränare är en väl anlitad instruktör inom hoffevärlden och nästan hedersmedlem i kenneln så stämmer att vi var på samma läger :D

Ja, det dyker upp en hel del hoffar på kurserna och hon talar varmt om dem. :) Har tyckt vi ska sno henne till boxervärlden men Boxerlägret har sina inarbetade favoriter. ;)
 
Jaha, nu kan väl lilla puppiluren få vara med här för nu har vi gått livets första spår! Har alltid kört utan godis innan men nu blev jag tveksam och tänkte säkra upp med godis i fotspåren - tjenahoppsan, funkade uselt på det här matvraket till valp som bara grävde runt som en mullvad för att hitta mer i jorden. Gjorde därför om proceduren med en leksak som jag smög med och visade honom, och la ett ganska rakt spår som slutade i en svag böj och så lade jag leksaken i böjen, dold bakom en sten. Då gick det bättre! Snoken ganska fäst i backen och lyckan blev enorm när han hittade leksaken.
 

Bifogade filer

  • 15 veckor 4.jpg
    15 veckor 4.jpg
    322,2 KB · Visningar: 29
Har anmält mig och Nessie till en kurs i brukslydnad i höst, jag hoppas att vi kommer med :D. På söndag ska hon iväg och träna spår med syster medans jag sover (jobbar natt hela helgen)..
 
Har anmält mig och Nessie till en kurs i brukslydnad i höst, jag hoppas att vi kommer med :D. På söndag ska hon iväg och träna spår med syster medans jag sover (jobbar natt hela helgen)..

Vilka klasser då? Den har ni ju i princip redan, bortsett från framförgåendet och kryp. :)
 
Ja, jag är dålig på att träna bruks då syster lånar Nessie och tränar. Vi jobbar på att "pinnarna" ska vara roliga mest då syster vill att hon markerar dom. Nessie är anmäld till appellen med syster i september, vi får se om hon startar i bruks på KM också då hon dessutom ska köra agility, rally och lydnads KM men som tur är inte allt på samma dag i år 😅.


Nessie med Tay
20210709_110814.jpg
 
Tränar en del uppletande och har haft lite motivationsproblem med vovvan som tycker att det räcker att hitta 2 grejer. Så har kört ett par konkurrensträningar med kompisar, två hundar samtidigt på stigen och skickat dem varannan gång. Efter tre sådana träningar var jag ensam i skogen och la ut 7 föremål, tänkte se om hon kanske var pigg på 3-4 föremål så kunde jag hämta in de sista efteråt själv. Men hon var så taggad så hon plockade alla sju grejerna på ett par minuter, bra fart hela tiden. 👏🏻
C61A1F02-9167-45EC-9D76-23E9E3CBF956.jpeg
 
5-månadersvalpen är het som en kamin i spåret! Tips på att få ner tempot och få upp noggrannheten på en sån liten? Jag har spårat i bara halsband men han ligger på så galet så det kommer inte funka.
 
Jag är ovan vid att använda godis i spåret men har faktiskt försökt med denna, men han ångar bara över om han inte råkar sluka nån i farten.
Om man lägger näring i spåret och har en hund med aptit så kan man lägga in krav i spåret. Alltså att de SKA äta gottet i spåret - inte springa över det, så gör de flesta jag känner i IGP spåret. Ger alltså vissa mål i spåret (gärna frukosten så de är hungriga).
 
Om man lägger näring i spåret och har en hund med aptit så kan man lägga in krav i spåret. Alltså att de SKA äta gottet i spåret - inte springa över det, så gör de flesta jag känner i IGP spåret. Ger alltså vissa mål i spåret (gärna frukosten så de är hungriga).
Okej, typ bromsa i linan/kopplet vid näringen tills den är uppäten?
 
5-månadersvalpen är het som en kamin i spåret! Tips på att få ner tempot och få upp noggrannheten på en sån liten? Jag har spårat i bara halsband men han ligger på så galet så det kommer inte funka.
Har du testat med olika underlag och liggtider? En del går ner i intensitet om det blir svårare, medan andra kan bli mer stressade. Kan vara värt att testa svårare underlag och längre liggtider om du inte redan gjort det. :)
 
Har du testat med olika underlag och liggtider? En del går ner i intensitet om det blir svårare, medan andra kan bli mer stressade. Kan vara värt att testa svårare underlag och längre liggtider om du inte redan gjort det. :)

Ja, liggtid (och kanske asfalt) är det jag tänkt som nästa steg, men ville få in lite andra perspektiv också. :) han har spårat typ 7-10 spår i hans lilla liv, på grus, gräs och i skog, så vi har varierat litegrann, men det har varit väldigt färska spår allihop, så det är nog en mycket bra idé att prova ett par timmars liggtid nästa gång.
 
Ja, liggtid (och kanske asfalt) är det jag tänkt som nästa steg, men ville få in lite andra perspektiv också. :) han har spårat typ 7-10 spår i hans lilla liv, på grus, gräs och i skog, så vi har varierat litegrann, men det har varit väldigt färska spår allihop, så det är nog en mycket bra idé att prova ett par timmars liggtid nästa gång.
Då hade jag börjat med att testa längre liggtid på redan känt underlag :)
Hur är spåren utlagda? Typ raka spår eller bågar, vinklar etc? Att gå i serpentinbågar kan bromsa en del. Hur är hans föremålsintresse?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kanske börjat fundera på målsättningar för 2023 lite smått? Nike, fyller åtta år men håller sig förhoppningsvis fräsch och kan kvala...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 282
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Nu är ju läget fortfarande oklart hur nästa år kommer te sig men man kan ju hoppas på ljusning iallafall. Som det ser ut nu så ligger...
2
Svar
39
· Visningar
3 058
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 205
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp