Bukefalos 30 år!

Hedwig

Trådstartare
Någon mer som har reagerat på den förfärliga och helt oetiska jakt som pågår på de vilda brumbyhästarna i Australien?
De jagas och skjuts från helikoptrar. Högdräktiga ston skadeskjuts och kastar sina föl innan de dör i svåra plågor. Ston skjuts bort från sina föl som står kvar vid sina döda mödrar och sen går en långsam död till mötes.
Jag har skrivit till Australiens ambassad och ifrågasatt hur ett modernt land kan tillåta sådant vedervärdigt djurplågeri.
Fler borde engagera sig för att få ett stopp på vidrigheterna.

Någon mer som har reagerat på den förfärliga och helt oetiska jakt som pågår på de vilda brumbyhästarna i Australien?
De jagas och skjuts från helikoptrar. Högdräktiga ston skadeskjuts och kastar sina föl innan de dör i svåra plågor. Ston skjuts bort från sina föl som står kvar vid sina döda mödrar och sen går en långsam död till mötes.
Jag har skrivit till Australiens ambassad och ifrågasatt hur ett modernt land kan tillåta sådant vedervärdigt djurplågeri.
Fler borde engagera sig för att få ett stopp på vidrigheterna.

Jag har fått upp massor om detta i mitt FB-flöde den senaste veckan. Rent vidrigt och jag är i chock över att det fortfarande pågår. Första gången jag hörde talas om det var på 80-talet och även då var det kraftiga protester och det lugnade ner sig. Tydligen inte!

Det är rent vidrigt!

/Lizzie

Helt missat det. Helt vedervärdigt! 😭 Finns det någon organisation man kan stödja som jobbar på plats i Australien för att stoppa det? Tänker att det är svårt som enskild person från Sverige att försöka få de att sluta.

Helt missat det. Helt vedervärdigt! 😭 Finns det någon organisation man kan stödja som jobbar på plats i Australien för att stoppa det? Tänker att det är svårt som enskild person från Sverige att försöka få de att sluta.
Många är otroligt engagerade och kämpar för att rädda brumbyhästarna men deras regering verkar helt avstängda när det gäller denna fråga.
Jag tänker att om fler och fler runt om i världen reagerar och ifrågasätter detta extrema djurplågeri kan det påverka och förhoppningsvis göra skillnad.
Det är ju en enorm skam för Australien.
Jag har fått enorm respons från förtvivlade australiensare på fb när jag skrev i gruppen ”Brumby action group” att jag skrivit till ambassaden i Sverige. De är så tacksamma för all hjälp och stöd att uppmärksamma detta.

Om det är någon som läst boken Mustang av Marguerite Henry såom kampen med vilda mustanger i USA. Det finns federala lagar som förbjuder dödandet av mustanger. Som Trump, naturligtvis, vill avskaffa.

Men rädda brumbyhästarna? Alla vilda behöver väl bort då de är invasiva och gör stor skada .......... det som behöver åtgärdas är avlivningsmetoderna.
Det är vad den Australiska regeringen säger men är det verkligen sant? Finns olika åsikter om det. Många hävdar att de bidrar till att förhindra spridning av skogsbränder genom att hålla landskapet öppet.
Även antalet vildhästar verkar vara oklart. Vissa påstår att det finns ca 400 000 vilda hästar medan andra säger att antalet ligger mellan 6000-16000. Ganska stor skillnad.
Brumbyn har funnits i över 200 år och många anser att det är en stor del av ett kulturarv.

Är det för att det är hästar ni är upprörda eller för avlivningsmetoderna? Jag har vänner som bor i Northern Territory där de har stora problem med dessa (de bor dock i Darwin så inga bönder) och jag förstår det på dem lite som att det är som med våra vildsvin, de är inplanterade och de förökar sig snabbt, förstör jättemycket och behöver därav skjutas av.

Sedan ska väl det ske med en värdig avlivning kan jag tycka men jag har svårt att se att man ska rädda dem för att det är hästar? Och som vanligt kan man skrika blä över varg men inte ha förståelse för andra länders problem med djurslag, oavsett vilket, som ställer till problem (till exempel brumbys eller för den delen tigern i Indien).

Är det för att det är hästar ni är upprörda eller för avlivningsmetoderna? Jag har vänner som bor i Northern Territory där de har stora problem med dessa (de bor dock i Darwin så inga bönder) och jag förstår det på dem lite som att det är som med våra vildsvin, de är inplanterade och de förökar sig snabbt, förstör jättemycket och behöver därav skjutas av.

Sedan ska väl det ske med en värdig avlivning kan jag tycka men jag har svårt att se att man ska rädda dem för att det är hästar? Och som vanligt kan man skrika blä över varg men inte ha förståelse för andra länders problem med djurslag, oavsett vilket, som ställer till problem (till exempel brumbys eller för den delen tigern i Indien).
Oavsett art så förtjänar alla djur som ska avlivas att det görs med minsta möjliga grymhet och stress. Personligen anser jag att folk som medvetet skadeskjuter djur, oavsett om det är en varg som får ett bukskott så den ska springa långt i svåra plågor innan den dör i Sverige eller t ex att de använder exploderande fällor i USA som drabbar djur oavsett art, att de förtjänar ett långsam och utdraget lidande innan de dör. :devil:

Oavsett art så förtjänar alla djur som ska avlivas att det görs med minsta möjliga grymhet och stress. Personligen anser jag att folk som medvetet skadeskjuter djur, oavsett om det är en varg som får ett bukskott så den ska springa långt i svåra plågor innan den dör i Sverige eller t ex att de använder exploderande fällor i USA som drabbar djur oavsett art, att de förtjänar ett långsam och utdraget lidande innan de dör. :devil:
Ja, det var väl det jag skrev?

För mig är det metoden och inte att det är häst.

Som just nu inte aktiv jägare innebär de inte att jag är för alla jaktformer.

För mig är det metoden och inte att det är häst.

Som just nu inte aktiv jägare innebär de inte att jag är för alla jaktformer.
Nej det håller jag som jag har sagt med om. Självklart ska det jagas på ett ansvarsfullt sätt och såklart så humant som det nu går att jagas. Men det är inget skämt att de ställer till stora problem, säger de jag känner i alla fall. Det finns ju åsikter om svensk jakt också och människor som är helt emot, men tänker att det blir ännu känsligare här när det handlar om hästar... Kan väl lägga till dock att jägare som jagar vildsvin har en del idiotiska grejer för sig också dock.

Nej det håller jag som jag har sagt med om. Självklart ska det jagas på ett ansvarsfullt sätt och såklart så humant som det nu går att jagas. Men det är inget skämt att de ställer till stora problem, säger de jag känner i alla fall. Det finns ju åsikter om svensk jakt också och människor som är helt emot, men tänker att det blir ännu känsligare här när det handlar om hästar... Kan väl lägga till dock att jägare som jagar vildsvin har en del idiotiska grejer för sig också dock.
Kan mycket väl tänka mig att hästarna gör stor skada men det gör det ont okej med detta jakträtt.
Vilken lagliga jaktform är det vildsvin jagas med som du tänker på? Lätt att bli hemmablind på jaktsätten man använder sig av själv och tänker inte på att det finns andra.

Kan mycket väl tänka mig att hästarna gör stor skada men det gör det ont okej med detta jakträtt.
Vilken lagliga jaktform är det vildsvin jagas med som du tänker på? Lätt att bli hemmablind på jaktsätten man använder sig av själv och tänker inte på att det finns andra.
Det är väl det som är grejen, en del har svårt att finna sig i vad som är lagligt för att inte tala om oetiskt. Det finns restriktioner i jakt i Australien också, visserligen är det tillåtet att skjuta från helikopter vilket det är på många ställen i världen, men du får inte tillfoga djuren den stress som ts tar upp. Men det spelar ju ingen roll när det finns idioter som skjuter.

Nu orkar jag inte läsa hela dokumentet men antar att det finns regler i australien så väl som i sverige? https://pestsmart.org.au/toolkit-resource/code-of-practice-feral-horses/

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka