Brunskäck - Vad passar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mojma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 8 290
M

Mojma

Hej!

Har funderat lite när jag köper nya saker till min häst, men har alltid lika svårt att bestämma mig för vad jag ska ta för färger. Just på skäckar tycker jag personligen inte att alla färger / mönster är snygga. Blir så "plottrigt". Skulle vara roligt om ni kom med förslag eller visade bilder på ekipage med just brunskäck om ni har några fina exempel!

Har ni några tipd på vilka färger som är fina på en brunskäck? (Schabrak, mina ridkläder osv osv osv)

Sadel & träns undrar jag också, blir det snyggt eller inte om man köper brun sadel & brunt träns, eller kommer detta bara flyta ihop med hästen färger eller vad man ska säga. Svart bättre?

Tack :D

Sv: Brunskäck - Vad passar?

Hej!
Hoppas mina idéer kommer att hjälpa dig lite :)
Såhär tycker jag...

Skäckar är ju mönstrade i sig själva därför tycker jag INTE att man ska ha för mönstrad och olik utrustning. På en skäck är det absolut snyggast med "rena" saker.
Det är ännu viktigare (om man tycker det är viktigt) att matcha med en skäck! Att ha olika läderfärger eller olika färger på annan utrustning är ingen hit på en skäck.
Försök att hitta samma färg och spännen på lädret.

Tycker att du antingen ska ha mörkbrunt läder eller svart! Absolut inte ljusbrunt. Väljer du mörkbrun är det dock bra om du försöker ha samma nyans på allt. Som sagt viktigare på en skäck.

På schabrak, lindor, mm mm tycker jag att du ska tänka över vad du har för färg på kavaj / hjälm / stövlar mm. Håll dig till någorlunda samma färg på dig och hästen så ser det inte så "mycket" ut. Har du tex mörkblå kavaj så ha gjärna de på schabrak, lindor etc också.

Annars tycker jag en skäck kan passa i många färger men INTE grå eller någon väldigt utstickande färg :) Lycka till med din häst!!

har du ingen bild? :) Jag har samma problem, kör med svart just nu men tkr nog han är finare i bruna nyanser. Jag älskar bling bling men tyvärr ser det inte så kul ut på honom, suck.

rutiga_70986885.jpg

5654_117601515951_719700951_2829055_7620732_n.jpg

Jag har också beslutsångest.
Min pålla är ju finast naturell så att säga.
Tycker det är jättesvårt att hitta en färg som jag tycker är fin på henne.

Har just nu brunt i träns och lädergrimma och blått+ blå-grått i täckena de vanliga grimmorna är det lite blandade färger.

Grönt med gulddetaljer skulle säker passa din häst :)
Tex ett helgrönt shabrak med guldkant, och gröna eller beiga ridbyxor till dig kanske? Enkelt, men snyggt.

Personligen älskar jag brunt på sadel och träns, men det passar inte på alla hästar, har du ingen bild på honom/henne? :)
Ett pannband med lite strass på är också snyggt, eller en guldkedja i pannan! och det blir inte för "plottrig" heller om man håller sig till bara det.

:)

Min kompis har en brunskäckig islänning. Han är lite mellan brun på vintern och mörk-mörk brun på sommaren. Han har mörkbrunt sadel och träns och mest marint och rött på schabrak osv. Har inga bra bilder när han är matchad, bara en massa med snö upp till knäna och ridtäcken...

Mörkbrunt och marint tror jag passar. Men kraftigare hästar och dom med mycket vinterpäls, passar bäst i marint för att inte se ut som söta, håriga troll medans klippta, smäckrare och inte lika tjokhårade hästar brukar passa bra i en mörkgrön färg. Och rött passar nog också om hästen inte har för mycket rött i det bruna.

Ja tack för alla bra svar. Jo jag har bild men hur lägger man upp bild i sitt inlägg?

HAr inte hållt på här & kollat hur allt funkar.

:)

Jag vet inte hur mana förklarar..

Skaffa en pixbox.se och ladda upp bilder där. Gå in på bilden - vänsterklicka - egenskaper - kopiera den långa adressen och klista in i bildikonen här!

Här är lite bilder på min ponny och hans utrustning!;D

bild084.jpg

44.jpg

DSCN4191.jpg

DSCN3667-25.jpg

LCBlinge-14.jpg

Prisutdelning70cm-5.jpg

Som du ser så använder jag mycket blått och mörkbrunt läder. Hoppas du fick lite inspiration!;)

Jag tycker att man skall ha svart läder och marinblått & mörkgrönt! :love: Sen om du vill ha silver eller mässing på spännerna får du bestämma själv!

Även naturfärger såsom olivgrönt, creme & mellanblått kan nog bli snyggt! :d

Inga mönster, det blir för mycket! :)

Jag tycker grön eller röd är snyggt på brunskäckar Men inte mönster. På sadel och träns kan man ha Mörk-mörk brun men absolut inte kastanj.

30030870.jpg
[/url][/IMG]
till min gamla skäck så har jag ljus blått till shabrak och skydd, och beige/ ljusare brunt till grimma.
på bilden så har han ett blå/vit randigt western shabrak som passar honom bra till den bruna sadlen. han har aldrig passat i svart men då hans enda träns är svart så fick han ha det så ^_^ har ett bettlöst träns med blå/vit nosgrimma som han är söt i^_^

Jag har en brunskäck. Dock inte så mycket bilder men...
I dressyren har han svart läder (sadel+träns) och i hoppningen har han väldigt mörkbrunt.
Jag tycker inte att han passar i rött. Jag tycker det är fint med blått, svart, grått, brunt m.m.

Här är han i svart....
6256_101110242548_528917548_2231262_6725357_n.jpg

Här i min blåa outfit och hans gröna :crazy:
n528917548_918430_7603.jpg

Så en bild på iaf ett ljusblått schabrak (man ser ju inte lindorna ;) ) Men det tycker jag också han är fin i....
34023_403439037548_528917548_4582877_5883004_n.jpg

Eller vad tycker ni ? :)

Starka bjärta färger, kanariegult istället för senapsgul, koboltblå istället för ljusblå, racinggrön istället för mintgrön..

men det bror också på hästens bruna färg, är den som Westernryttarens häst (som ser ut som en rödskäck), ganska ljus kan du ha mildare toner.. men till en mörkare brunton, dvs med svartare inslag runt kanterna och i man/svans så passar starkare färger bättre..

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 366
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka