Brunst hela vintern samband med dödfödda föl?

domesticus

Trådstartare
Jag har ett russto som jag har ägt i ca 1,5 år. Hon kom på vintern och brunstade från dag 1. Tänkte då att det berodde på flytt och att hon släpptes ihop med mina två valacker. På sommaren gav det sig och var lugnt. När hösten sedan kom började det igen och hela vintern var jag tvungen att tvätta svans och bakben minst varannan dag, då hon skvätte och kladdade något enormt. När sommaren kom försvann det så gott som igen (lite rinn ibland, men inte mer än att det går att borsta bort när det har torkat).

Förra ägaren har betäckt henne två gånger; en gång resulterade det i ett dödfött (fullgånget har jag för mig) föl och en gång kastade hon sent i dräktigheten. Brunsterna känns inte helt normala och jag börjar fundera på om det är något knas som behöver undersökas och som kanske hänger ihop med de döda fölen? Cystor? Annat hormonknas? Är det någon som har kunskap eller erfarenhet av något liknande?

(Lägger till: Valackerna bryr sig inte om hennes kladdande på vintern.)

Bifogar en bild, bara för att hon är vacker :heart

Idun4.jpg
 
Senast ändrad:
Min kompis har ett sto som har problem med att hon brunstar jämt och året om. Hon har testat det mesta med sitt sto utan resultat, och hon är nu betäckt och dräktig. Men att börja med en ultraljudsundersökning för eventuella cystor och kanske skölja henne om hon har skit kvar sen hon kastade, kan väl vara en start?
 
En undersökning är väl på sin plats först och främst. Men haft ett jätte jobbigt sto som brunsta året runt och gärna läääänge .. Sedan hon såldes så har hennes nya ägare satt henne på munkpeppar när hon inte tävlar och hen tycker hon har blivit mycket mycket bättre.
 
Mina ston brunstar året om, har hittills inte haft något fel och blivit flera föl på första försöket.
 
Är det helt onormalt om ston brunstar mer eller mindre oavbrutet hela sommarhalvåret också? Men inte på vintern?
Min häst är också sån som man får tvätta bakben på i princip varje dag. Men jag ser att färgen på slemhinnan varierar så är rätt säker på att hon har en hormonell cykel även om hon skvätter och kladdar hela tiden..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 559
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 958
Senast: Bregen
·
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 795
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp