brunstcykeln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Love_energy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 459
L

Love_energy

Hur fungerar normalt brunstcykeln...

mitt sto brunsta dén 1 april, när är det nästa gång?
Vilken av dagarna ska man skicka till betäckning? (hur många dagar är det)

länka mej gärna till en annan tråd om det finns nån annan

Sv: brunstcykeln

Ett sto har ägglossning i slutet av brunsten och ska alltså betäckas under brunsten. Olika ston är brunstiga olika länge. Har du ett sto med kort brunst ska hon börja betäckas med en gång, är stoet brunstigt längre kan du vänta någon dag.

Förutom det Görel sade, är det ofta en god ide att skicka stoet till hingsten lite innan beräknad brunst, så att stoet inte får en avbruten brunst pga resan. Personligen anser jag att detta är viktigare ju längre man tänker skicka stoet. Ska man åka 5 km till hingsten har det sannolikt ingen betydelse.

Mitt sto denna brunstperiod som exempel:

Torsdag: Ultraljud visar follikel med 30 mm, ej i brunst
Fredag: Började brunsta
Lördag: Follikeln med 40 mm
Söndag: inseminerad
Måndag: fortfarande i brunst, ej ovulerat
Tisdag: inseminerad på morgonen, ultraljud på eftermiddagen visar att hon ovulerat.

ahh okay, tror hon har rätt lång brunst (tjurig länge:D och hingsten hemma är intresserad)
Men om hon hade brunst runt den 1 april borde hon ha de nu, tror hon är brunstig nu pga humöret, så nästa brunst borde vara runt den30 april, eller?

Eller är det inte tre veckors intervaller?

Så här års kan man oftast inte räkna ut när de ska brunsta.
De kan visa brunst i veckovis, utan att för den skull ha några ägg att betäcka på.

Olika ston fungerar ju olika. En del är klockrena efter att brunsten kommit igång för året, andra mer oregelbundna.

Mitt eget sto har sin första brunst i nästan två veckor, den andra är vag och pågår bara ett par dagar, och därefter kommer de med treveckorsintervaller och pågår i en vecka.

*kl*
Jag har ett sto som brunstar väldigt regelbundet. När jag höll koll inför betäckning förra året så var det ca 16-18 dagar mellan brunsterna. Från sista brunstdag till nästa brunsts första dag. Och varje brunst höll i ca 5-6 dagar vad jag kunde se. Enligt min vet. är detta vad man kallar "normalt". Men alla ston är ju olika...

Låter jobbigt bara :angel:

Tror min dam är mer regelbunden:smirk:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
640
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 382
Senast: Murray
·
Bukefalosnyheter Under trådrubriken inne i varje tråd finns prefix samt vem som startat tråden och när det gjordes. Jag har nu även efter det lagt till...
Svar
14
· Visningar
918
Senast: Ceta
·
Bukefalos Är det jag som gör fel eller …? Jag brukar använda den här när jag ska skicka ett inlägg till nån men de hamnar alltid på fel ställe i...
Svar
7
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈