Bruten armbåge

Gör en egen tråd så slipper jag skriva i kaostråden 😊

Är en olekranonfraktur, varit på röntgen 2 gånger igår, magnetröntgen idag.

Operation inom 10 dagar, ska fasta från midnatt fram till 09 imorgon, håll tummarna att det finns en tid!

Man inser nu hur mycket man faktiskt använder båda armarna... känner mig helt handlingsförlamad emellanåt 😅
Jag hoppas det blir en bra operation och rehab, inbillar mig att jag har nån form av fördel iom att jag var aktiv innan skadan.

Vill ta mig ut och promenera framöver, måste bara lösa det hur tusan jag gör med kläder, jacka går ju inte att få på sig 😒
 

Stackare! Krya på dej!

Jag bröt axeln för några år sen och man inser snabbt vad mycket man använder armarna, tom när man går rakt upp och ner.. !

Jag hade en rymlig jacka som jag inte trädde genom brutna armen genom till en början. Hoodies, dragkedjströjor, eller andra öppna tröjor, rymliga t-shirts eller linnen. Mamma sydde om några T-shirtar som jag hade i början, så de var öppna i sidan och stängdes med knappar. Guld!
 
Jag bröt armbågen för 4 år sedan drygt, har kvar platta och skruvar. När det väl var opererat och fixerat gjorde mitt inte ont alls, handen och armen gick ju att använda även om den var gipsad i en viss vinkel. Och armen är fortfarande något krokig, kan inte räta ut 100% men annars funkar den ju ;). Hoppas det blir operation snart! Jag var inlagd i väntan på min operation men jag hade även ett sår så de var oroliga att det skulle vara ”öppet” ända in till frakturen (blev sparkad av en häst).
 
Stackare! Krya på dej!

Jag bröt axeln för några år sen och man inser snabbt vad mycket man använder armarna, tom när man går rakt upp och ner.. !

Jag hade en rymlig jacka som jag inte trädde genom brutna armen genom till en början. Hoodies, dragkedjströjor, eller andra öppna tröjor, rymliga t-shirts eller linnen. Mamma sydde om några T-shirtar som jag hade i början, så de var öppna i sidan och stängdes med knappar. Guld!

Jättebra tips!
Har min vita fluffiga jacka som är rymlig, måste nog bara få in snitsen att inte ha in vänsterarmen...
 
Jag bröt armbågen för 4 år sedan drygt, har kvar platta och skruvar. När det väl var opererat och fixerat gjorde mitt inte ont alls, handen och armen gick ju att använda även om den var gipsad i en viss vinkel. Och armen är fortfarande något krokig, kan inte räta ut 100% men annars funkar den ju ;). Hoppas det blir operation snart! Jag var inlagd i väntan på min operation men jag hade även ett sår så de var oroliga att det skulle vara ”öppet” ända in till frakturen (blev sparkad av en häst).

Det låter ju ändå lovande 😁
Hojj, drygt att vara inlagd och vänta, hur länge fick du vänta på din?
 
Det låter ju ändå lovande 😁
Hojj, drygt att vara inlagd och vänta, hur länge fick du vänta på din?

Det gick ganska fort, ett dygn typ. Blev sparkad av första hästen på morgonen, åkte in till akuten vid 9 ca, så hade inte hunnit bli så mycket kö. Blev röntgad och fick ett tillfälligt gips och låg i ett typ undersökningsrum under dagen och sen på kvällen kom de och sa att det blev ingen op den dagen. Så då fick jag äta lite och fick hjälp att duscha och blev inlagd på ett riktigt rum. Sen kom de ganska direkt på morgonen efter och tog in mig till operation, klar på eftermiddagen någon gång och sen var jag där en natt till efter operationen och fick åka hem på fm.
 
Gör en egen tråd så slipper jag skriva i kaostråden 😊

Är en olekranonfraktur, varit på röntgen 2 gånger igår, magnetröntgen idag.

Operation inom 10 dagar, ska fasta från midnatt fram till 09 imorgon, håll tummarna att det finns en tid!

Man inser nu hur mycket man faktiskt använder båda armarna... känner mig helt handlingsförlamad emellanåt 😅
Jag hoppas det blir en bra operation och rehab, inbillar mig att jag har nån form av fördel iom att jag var aktiv innan skadan.

Vill ta mig ut och promenera framöver, måste bara lösa det hur tusan jag gör med kläder, jacka går ju inte att få på sig 😒
Jag körde också väldigt stor jacka som jag hade armen inuti. Körde med jacka som också hade kardborrsknäppning/knappar. Var så svårt att få till med dragkedjan med en hand.
Men det funkade bra. Jag var ändå i stallet under vintern så där.
Krya!
 
När jag bröt armbågen hade jag en rätt stor jacka som jag krånglade på mig. Min armbåge blev vansinnigt svullen också, så jag fixade en mitella av en stor halsduk och liksom hade armen inne i jackan men inte i ärmen.
Tills jag insåg att kylan (mitt i vintern) hjälpte med det svullna vilket tog bort massor av smärtan. Så jag gick 3-4 timmars promenader med armen i mitella utanför jackan i -10 grader. Så. Himla. Skönt!

Det där med att man använder båda armarna mycket - man lär sig. Jag kunde helt utan att tänka på det enkelt skära apelsiner i klyftor (fått enorma cravings på apelsin varje gång jag brutit något?), dra upp dragkedjor på jackor, och leva i stort sätt helt normalt.
 
Gjorde en mitella av en halsduk, vi fick inte till den jag köpte idag..
20230316_164728.jpg
 
Det där med att man använder båda armarna mycket - man lär sig. Jag kunde helt utan att tänka på det enkelt skära apelsiner i klyftor (fått enorma cravings på apelsin varje gång jag brutit något?), dra upp dragkedjor på jackor, och leva i stort sätt helt normalt.

Jäklar. Hoppas jag vänjer mig, det var ett helsicke att hyvla ost till min frukostmacka nyss...
 
Jäklar. Hoppas jag vänjer mig, det var ett helsicke att hyvla ost till min frukostmacka nyss...
Det kommer du göra :) Så länge man inte begränsar sig själv med att det inte går och låter bli att göra saker bara för att man tänker att det inte går. :D 💪

Angående mitellan tycker jag oftast att en halsduk så som du visade är mycket bättre än mitellorna man kan köpa. Speciellt om man kan justera halsduken så armen hänger olika mycket vinklad när det gäller armbågen.
Vet inte om jag bröt samma ben men jag fick höra att jag inte skulle få tillbaka 100% förmåga att sträcka ut armen om jag inte övade på just det. Nu verkar du ha lite mer komplicerad fraktur än mig för jag slapp precis undan operationen (det diskuterades om det ett tag sen bestämde de sig för att det funkar nog utan operation)
Så jag ändrade min halsduk ofta och successivt med en vinkel som var mer och mer utsträckt. Övade även på att låta armen bara hänga korta tider först och sedan längre (det gör pisseont först, och armen är i någon slags konstant böjning som är obehaglig)
Sen köpte jag gymkort och cyklade tills jag kunde gå på crosstrainer, övade då på att mjukt och försiktigt hålla i "handtaget" på crosstrainern så jag fick sträcka ut och dra tillbaka armen. Första gången klarade jag en armsträckning, sen blev det bara bättre och bättre :up:
Obs att det bästa kanske är att fråga någon rehabperson, och inte "wing it" som jag gjorde :angel: Jag fick tillbaka 100 procents rörelse väldigt snabbt, vilket läkaren var mycket imponerad av.
 
Det kommer du göra :) Så länge man inte begränsar sig själv med att det inte går och låter bli att göra saker bara för att man tänker att det inte går. :D 💪

Angående mitellan tycker jag oftast att en halsduk så som du visade är mycket bättre än mitellorna man kan köpa. Speciellt om man kan justera halsduken så armen hänger olika mycket vinklad när det gäller armbågen.
Vet inte om jag bröt samma ben men jag fick höra att jag inte skulle få tillbaka 100% förmåga att sträcka ut armen om jag inte övade på just det. Nu verkar du ha lite mer komplicerad fraktur än mig för jag slapp precis undan operationen (det diskuterades om det ett tag sen bestämde de sig för att det funkar nog utan operation)
Så jag ändrade min halsduk ofta och successivt med en vinkel som var mer och mer utsträckt. Övade även på att låta armen bara hänga korta tider först och sedan längre (det gör pisseont först, och armen är i någon slags konstant böjning som är obehaglig)
Sen köpte jag gymkort och cyklade tills jag kunde gå på crosstrainer, övade då på att mjukt och försiktigt hålla i "handtaget" på crosstrainern så jag fick sträcka ut och dra tillbaka armen. Första gången klarade jag en armsträckning, sen blev det bara bättre och bättre :up:
Obs att det bästa kanske är att fråga någon rehabperson, och inte "wing it" som jag gjorde :angel: Jag fick tillbaka 100 procents rörelse väldigt snabbt, vilket läkaren var mycket imponerad av.

Nä jag försöker göra så mycket jag kan, har rätt ont så pressar inget!

Intressant att läsa :) vet att vi har bra fysioterapeuter på gymmet där jag går så jag tror det blir bra!
Just nu känns det som att jag inte vet nånting, går ju bara och väntar på operationen...
 
Nä jag försöker göra så mycket jag kan, har rätt ont så pressar inget!

Intressant att läsa :) vet att vi har bra fysioterapeuter på gymmet där jag går så jag tror det blir bra!
Just nu känns det som att jag inte vet nånting, går ju bara och väntar på operationen...
Ja man ska ju inte pressa på om det gör för ont! Så det är klokt.
Läkaren kommer väl säkert ge dig lite tips efter/innan operationen kring vad du ska tänka på.

Hoppas allt går bra, att det läker ordentligt och att du slipper ha ont länge :heart
 
Jag bröt min armbåge -95. Visserligen så illa att blodkärl skadades och man började prata om amputation dvs operation skedde otroligt snabbt. Men armen blev rätt så återställd, den är lite krokig och kan inte vika upp armen så den nuddar axeln (man sätter armbågen intill midjan och försöker nudda axeln med fingrarna)

Det jag minns som svårast var att äta korv med bröd, fick ha hjälp med det. Äta med gaffel/sked gick bättre!

Mycket mer kommer jag inte ihåg för jag var bara 8år 😅

Hoppas allting går bra med läkning och operation 😃
 
Stackars dig @pepp ❤️ Har också brutit armbågen på samma sida som du och är högerhänt. Minns det som att det svåraste var att gå på toa och knäppa byxorna efteråt.

I mitt fall var det precis så att läkarna velade mellan att operera och endast gipsa. Till slut gipsade de bara. Det läkte bra, men armen kan ibland låsa sig lite t.ex. mitt i ett Whippishlyft. Den kan också kännas liksom lite obekväm ibland så att jag måste böja-räta ut den några gånger. Till skillnad från den andra armen är den inte längre överrörlig. Men i övrigt inga konstigheter.

Hoppas du får tid för operation snart och att allt läker fint sen!
 
Stackars dig @pepp ❤️ Har också brutit armbågen på samma sida som du och är högerhänt. Minns det som att det svåraste var att gå på toa och knäppa byxorna efteråt.
Jag har inte brutit armbågen (eller ens brutit nånting)men började fundera pga andra personer. Göra mackor knäooa byxor knäppa bälte ta på sig tröjor/knäppa jacka. Hälla på vid spisen typ hälla ut vatten ur kastruller. Är inte det komplicerade saker?
 
Jag har inte brutit armbågen (eller ens brutit nånting)men började fundera pga andra personer. Göra mackor knäooa byxor knäppa bälte ta på sig tröjor/knäppa jacka. Hälla på vid spisen typ hälla ut vatten ur kastruller. Är inte det komplicerade saker?
Jo, absolut. Men på toa är tröskeln högre för att be någon komma och hjälpa en med det som ska göras där. Så det var nog därför jag mindes just det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp