Bruten armbåge

Gör en egen tråd så slipper jag skriva i kaostråden 😊

Är en olekranonfraktur, varit på röntgen 2 gånger igår, magnetröntgen idag.

Operation inom 10 dagar, ska fasta från midnatt fram till 09 imorgon, håll tummarna att det finns en tid!

Man inser nu hur mycket man faktiskt använder båda armarna... känner mig helt handlingsförlamad emellanåt 😅
Jag hoppas det blir en bra operation och rehab, inbillar mig att jag har nån form av fördel iom att jag var aktiv innan skadan.

Vill ta mig ut och promenera framöver, måste bara lösa det hur tusan jag gör med kläder, jacka går ju inte att få på sig 😒
 

Inte en fraktur, men jag har nyligen haft armbågsstrul efter att ha tagit emot mig med armbågen efter en flygtur :D Tror vissa saker är liknande!

Jag slog armbågen ur led och slet av både ledbanden så att den blev instabil, så de behövde operera mig. Hade gips i typ sex veckor och sedan ortos som gradvis lät mig böja armen mer och mer. Från att ha en helt fuckad arm är den nu tack och lov helt normal (inte fullt lika överrörlig som den andra armen, men normal).

Mina tips, en del av de förmodligen rätt självklara:
- När du ska ta på dig kläder, börja med den gipsade armen. Det är mycket lättare.
- Jag hade typ regnrock på mig som jacka. Eller väst. Väst är bra grej ;)
- När det är dags att bli av med gipset, förbered dig på att huden kan vara väldigt torr! Jag skrubbade hela armen och smorde in den efteråt, kändes magiskt.
- När det kliade smorde jag in och pysslade med den andra armen, helt enkelt för att få taktil beröring. Hjälpte det att inte kännas så hemskt.
- Gör din sjukgymnastik! När du först blir av med gipset kommer det inte gå att sträcka ut armen. Meeen det blir bättre när man gör sin sjukgymnastik!

Det som var mest störigt för mig var onekligen gylf och behå. Gylf gick ju att lösa genom att ha byxor utan gylf, men behån klarade jag inte av på länge (men jag tillhör också skaran som även i vanliga fall inte kan knäppa min behå med en hand).
 
Inte en fraktur, men jag har nyligen haft armbågsstrul efter att ha tagit emot mig med armbågen efter en flygtur :D Tror vissa saker är liknande!

Jag slog armbågen ur led och slet av både ledbanden så att den blev instabil, så de behövde operera mig. Hade gips i typ sex veckor och sedan ortos som gradvis lät mig böja armen mer och mer. Från att ha en helt fuckad arm är den nu tack och lov helt normal (inte fullt lika överrörlig som den andra armen, men normal).

Mina tips, en del av de förmodligen rätt självklara:
- När du ska ta på dig kläder, börja med den gipsade armen. Det är mycket lättare.
- Jag hade typ regnrock på mig som jacka. Eller väst. Väst är bra grej ;)
- När det är dags att bli av med gipset, förbered dig på att huden kan vara väldigt torr! Jag skrubbade hela armen och smorde in den efteråt, kändes magiskt.
- När det kliade smorde jag in och pysslade med den andra armen, helt enkelt för att få taktil beröring. Hjälpte det att inte kännas så hemskt.
- Gör din sjukgymnastik! När du först blir av med gipset kommer det inte gå att sträcka ut armen. Meeen det blir bättre när man gör sin sjukgymnastik!

Det som var mest störigt för mig var onekligen gylf och behå. Gylf gick ju att lösa genom att ha byxor utan gylf, men behån klarade jag inte av på länge (men jag tillhör också skaran som även i vanliga fall inte kan knäppa min behå med en hand).

Det är såå skönt att läsa såna här kommentarer :D det gör mig lugnare! Och bra med tips som man inte själv tänker på.

Använder aldrig behå med knäppning och lever i tights eller mjukisbyxor så den delen blir nog lättare!
Längtar så efter den där jäkla operationen nu...
 
Tur att jag ringde ortopeden, läkaren hade påbörjat ett sjukintyg men inte gjort klart det 😁 så hon skulle fixa så det blev klart.
Angående operationen så är det bara att vänta på att dom får en lucka och ta mig...

Haft rätt ont inatt, sovit piss, men men. Tur att jag är "ledig" iaf.
 
Jag har inte brutit armbågen (eller ens brutit nånting)men började fundera pga andra personer. Göra mackor knäooa byxor knäppa bälte ta på sig tröjor/knäppa jacka. Hälla på vid spisen typ hälla ut vatten ur kastruller. Är inte det komplicerade saker?
Bo själv med bruten handled är besvärligt. Ännu besvärligare när man bryter andra handleden efter två månader och den första inte fungerar riktigt som den ska. Tillsynes enkla saker är väldigt besvärligt med en hand.
 
Jag har inte brutit armbågen (eller ens brutit nånting)men började fundera pga andra personer. Göra mackor knäooa byxor knäppa bälte ta på sig tröjor/knäppa jacka. Hälla på vid spisen typ hälla ut vatten ur kastruller. Är inte det komplicerade saker?

Göra mackor är lite krångligare, men det går! Hälla av vatten var inte så svårt, jag tog den minsta kastrullen som jag kunde lyfta med höger hand :)

Man får ha kläder som är enkla att ta på, jacka får jag inte över armen så knäpper den bara över. Annars mjukisar, tights, se till att skorna redan är knutna så det bara är att ta skohorn.

Det svåraste hittills har varit att få på mig mina hörlurar 😂
 
Göra mackor är lite krångligare, men det går! Hälla av vatten var inte så svårt, jag tog den minsta kastrullen som jag kunde lyfta med höger hand :)

Man får ha kläder som är enkla att ta på, jacka får jag inte över armen så knäpper den bara över. Annars mjukisar, tights, se till att skorna redan är knutna så det bara är att ta skohorn.

Det svåraste hittills har varit att få på mig mina hörlurar 😂
Jag tror nog jag skulle föredra bruten fot och kryckor......
 
90 dagar.... då är det ju JUNI???! O_o:cry:

Screenshot_20230321_130917_OneDrive.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp