Bruten armbåge

Gör en egen tråd så slipper jag skriva i kaostråden 😊

Är en olekranonfraktur, varit på röntgen 2 gånger igår, magnetröntgen idag.

Operation inom 10 dagar, ska fasta från midnatt fram till 09 imorgon, håll tummarna att det finns en tid!

Man inser nu hur mycket man faktiskt använder båda armarna... känner mig helt handlingsförlamad emellanåt 😅
Jag hoppas det blir en bra operation och rehab, inbillar mig att jag har nån form av fördel iom att jag var aktiv innan skadan.

Vill ta mig ut och promenera framöver, måste bara lösa det hur tusan jag gör med kläder, jacka går ju inte att få på sig 😒
 

Jo, absolut. Men på toa är tröskeln högre för att be någon komma och hjälpa en med det som ska göras där. Så det var nog därför jag mindes just det.
Aha du tänker så... jag tänker en dag utan någon i familjen hemma... nä skall jag bryta nånting kan jag välja fot/ben. ..
 
Aha du tänker så... jag tänker en dag utan någon i familjen hemma... nä skall jag bryta nånting kan jag välja fot/ben. ..
Nä,för då har man båda händerna fulla med kryckor, bättre med en hand o 2 ben o inte 1 ben inga händer, Man spiller väldigt mycket när man hoppar runt, säger hon som just parkerat kryckorna i hallen för gott hoppas jag, det var mycket enklare med bara en hand.
 
Det kommer du göra :) Så länge man inte begränsar sig själv med att det inte går och låter bli att göra saker bara för att man tänker att det inte går. :D 💪

Angående mitellan tycker jag oftast att en halsduk så som du visade är mycket bättre än mitellorna man kan köpa. Speciellt om man kan justera halsduken så armen hänger olika mycket vinklad när det gäller armbågen.
Vet inte om jag bröt samma ben men jag fick höra att jag inte skulle få tillbaka 100% förmåga att sträcka ut armen om jag inte övade på just det. Nu verkar du ha lite mer komplicerad fraktur än mig för jag slapp precis undan operationen (det diskuterades om det ett tag sen bestämde de sig för att det funkar nog utan operation)
Så jag ändrade min halsduk ofta och successivt med en vinkel som var mer och mer utsträckt. Övade även på att låta armen bara hänga korta tider först och sedan längre (det gör pisseont först, och armen är i någon slags konstant böjning som är obehaglig)
Sen köpte jag gymkort och cyklade tills jag kunde gå på crosstrainer, övade då på att mjukt och försiktigt hålla i "handtaget" på crosstrainern så jag fick sträcka ut och dra tillbaka armen. Första gången klarade jag en armsträckning, sen blev det bara bättre och bättre :up:
Obs att det bästa kanske är att fråga någon rehabperson, och inte "wing it" som jag gjorde :angel: Jag fick tillbaka 100 procents rörelse väldigt snabbt, vilket läkaren var mycket imponerad av.

Som jag då, tyckte att jag tränade att sträcka ut men missade mitt sista möte med sjukgymnasten för de blev försenade så jag blev hemskickad och tillsagd att boka tid en annan dag istället, vilket jag inte gjorde 😅 . Men jag hade ju armen gipsad i vinkel några veckor så kunde inte öva på att sträcka ut direkt, och sen tror jag faktiskt att plattan som de satte dit tar emot i leden så att jag inte kan räta ut helt, så är inte säker på att jag hade kunnat få armen helt rak oavsett hur jag tränat...
 
Senast ändrad:
Nä jag försöker göra så mycket jag kan, har rätt ont så pressar inget!

Intressant att läsa :) vet att vi har bra fysioterapeuter på gymmet där jag går så jag tror det blir bra!
Just nu känns det som att jag inte vet nånting, går ju bara och väntar på operationen...

Jag tycker du är tapper som kämpar på med frakturen helt "fri", så länge min var fixerad kändes det i princip inget som sagt men det var inte många timmar som jag gick med bara "halsduksmitella" (som var det vi hade tills hands i ridhuset). Hade inte velat sova med armen som den var då, minsta lilla rörelse typ fartgupp i bilen på väg till akuten gjorde ju ganska ont... Men ändå trodde jag inte att den var bruten när jag åkte in, trodde att det skulle göra mer ont hela tiden då.
 
Tänkte svara ”ja, om man är klantig” men insåg att jag såklart endast kan tala för mig själv 😅

Jag skulle inte säga att jag var klantig i alla fall ;), något dumdristig kanske att försöka sitta upp på laddad boxvila-häst första dagen med minusgrader och 3 hundar som sprang runt i ridhuset utan någon som höll i hästen. Så hästen försökte sticka när jag stod med foten i stigbygel och sedan hamnade jag bakom men hann i alla fall få upp armen så att jag inte blev sparkad i ansiktet 🙃.
 
Jag skulle inte säga att jag var klantig i alla fall ;), något dumdristig kanske att försöka sitta upp på laddad boxvila-häst första dagen med minusgrader och 3 hundar som sprang runt i ridhuset utan någon som höll i hästen. Så hästen försökte sticka när jag stod med foten i stigbygel och sedan hamnade jag bakom men hann i alla fall få upp armen så att jag inte blev sparkad i ansiktet 🙃.
Nej usch jag skojade verkligen bara om mig själv. Du var ju jättesmart. Det var inte jag.
 
Nä,för då har man båda händerna fulla med kryckor, bättre med en hand o 2 ben o inte 1 ben inga händer, Man spiller väldigt mycket när man hoppar runt, säger hon som just parkerat kryckorna i hallen för gott hoppas jag, det var mycket enklare med bara en hand.
Arbetskläder med många fickor verktygsbälte..
 
Jag tycker du är tapper som kämpar på med frakturen helt "fri", så länge min var fixerad kändes det i princip inget som sagt men det var inte många timmar som jag gick med bara "halsduksmitella" (som var det vi hade tills hands i ridhuset). Hade inte velat sova med armen som den var då, minsta lilla rörelse typ fartgupp i bilen på väg till akuten gjorde ju ganska ont... Men ändå trodde jag inte att den var bruten när jag åkte in, trodde att det skulle göra mer ont hela tiden då.

Det går ändå över förväntan! Det är när jag legat stilla och sen ska upp och gå som det gör pisseont. Som att nån slår på elektriska knölen tusen gånger om 😧
 
Min dotter fick en fraktur i armbågen för några år sedan när hon gled av en häst framåt. Det gick väldigt sakta men är oturen framme kan allt hända. Hon sövdes för att de kanske var tvungna att gå in och skruva fast benbitar som hade lossnat. Men det gick bra att trycka dit dem när hon var sövd.
Mjukisbyxor är väldigt bra nu, efter jag fick nytt gips i torsdags, har jag börjat kunna röra fingrarna mer nu och ska göra det så mycket jag kan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp