Bryt&bänd ridning..?

Sv: Bryt&bänd ridning..?

Är inte alls speciellt skicklig ryttare men vill i min frågeställning få reda på om metoden att böja honom och få honom att acceptera och släppa igenom är ok?

Som jag skrivit tidigare: nej, jag skulle rida volter/serpentiner och skänkelvikningar istället. Rida bort problemet istället för att bända bort det.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Fulridning tycker jag inte heller är ok, däremot är det inte sååå avancerat att jobba hästen från marken lite först, för att mjuka upp honom. Enligt min erfarenhet så kommer ni bara behöva jobba honom från marken innan ridning en period, sedan kommer han muskla sig mer ändamålsenligt, och då själv lättare hitta en bra form och bärighet.

Enkelt uttryckt skulle jag jobbat honom på en ganska liten volt, kanske i grimma bara för att han ska kunna slappna av. Börja i skritt och be att han flyttar ut rumpan lite, så att det liksom blir att gå lite sidvärts. Bara några steg åt gången, beröm och vila ofta i början, så han tycker att det blir roligt. Öka sedan kravet på förflyttning, så han verkligen kliver under sig med inner bak.
Sedan kan man ta en större volt och be om samma sak i trav, bara liiiite lite först, och sedan kan man öka kraven vartefter han blir starkare.
Byt varv ofta.
Ett bra sätt att både byta varv och flytta över dem på bakdelen är att först be dem flytta ut rumpan så att nosen är in mot mig, sedan skickar jag ut honom i andra varvet genom att peka och vid behov peta till på bogen. När de fattat vad det är man vill så kan man busa till den där vändningen så att de liksom "kastar" över framdelen och därmed flyttar över all vikt till bak. Väldigt bra träning, och skojsigt att få busa lite :idea:
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Var hos tränaren och brun reds av hennes praktikant och vilka trevliga övningar och ponnyerna gick som tåget utan konstigheter ;).
Vi gjorde 3 10 meters volter utefter långsidan och utifrån dom flyttade dom i skänkelvikning omväxlande in mot spåret eller ut vilket gav jättefin lösgjordhet.
Brune såg så himla trevlig ut och bar upp tjejen som visst var 179 cm lång så himla väl..Jag visste inte att hon var så lång:eek:..Det syntes inte när hon red..
Jag är supernöjd och även med alla tips jag fått både här och hos tränaren.
Praktikanten höll med om att första fem minuterna så var han stum och liksom lite fast men lossnade och var jättefin sedan:love:...
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Men vilken häst *får* inte vara lite stum de första minuterna !

Vad roligt att du ser kvaliteterna i eran ponny - jag tror att det kommer att lösa sig för dig och dottern !
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Ja herregud polly, när ska vi få dig att förstå att du faktiskt rider riktigt bra?:banana: Jag ser ju också att ponnyn stretar emot, på filmen ser han ut som en "klämintepåmig" ponny! Dvs jag tror du ska försöka släppa ut din överskänkel mer, lossa hela benet från hans kropp o bara vara på med underskänkel när du menar "framåt"! Lyft handen lite så dina armbågar inte låser sig, bli mer lös o ledig i kroppen.

Jag hade nämligen en häst som var en "klämintepåmig"...han gick i slowmotion så fort han kände att mina överskänklar låg intill...jag lärde mig att lossa hela benet o låta det hänga, dutta på med spö o underskänkel så fort han försökte minska tempot. Det tog låååång tid men han var jättefin sen.

För att få loss bogarna så läs Nominous svar till dig igen. Superövning!:bow: Du gör ju redan den fast *bogen in*, så gör den förvänd istället.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Fulridning tycker jag inte heller är ok
Det beror väl på vad man lägger i begreppet fulridning. För mig är det när ridningen inte ser så fin ut för ögat, men är schysst mot hästen. Det är enbart det estetiska som jag (och min tränare) menar när vi pratar om fulridning. För mig har det ingenting med hård, tuff eller oschysst ridning att göra.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Ok, för mig är fulridning en metod som är "ful" mot hästen. Hur min(eller andras) ridning ser ut rent estetiskt har jag aldrig tänkt att det var viktigt :p
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 401
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 972
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 194
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp