Bryt&bänd ridning..?

polly p

Trådstartare
Överdriven och lite ironisk överskrift men lite hur jag ska få vår ponny att komma framåt neråt och söka stöd på bettet..Han är ganska stum:crazy:. Min dotter har svårt att öht rida honom mellan hand och skänkel vilket innebär att han går i sin egna inte helt ändamålsenliga form. Så efter halva turen igår bytte vi och hon fick fjorden som jobbar mer enligt "skolboken" och är lätt att få till i en trevlig form genom lite sidvärts, övergångar mm..Där man sitter med "normal" hand och bara väntar..Söker sig ofta självmant framåt nedåt och jobbar bra med undersatt bakben..
Den brune var stelstum till en början och jag red såsom vår tränare förespråkat, mycket böjande egentligen mer böja för innertygel ganska ordentligt ledande och runt innerskänkel och inte mota med ytter tills hästen slappnar av, omväxlande åt höger och vänster.. Detta fungerar också bra och jag ser ju att han blir avslappnad kring ganaschen och han blir mjuk och när man skrittat och tar tyglarna söker han ett fint stöd istället för som han gör i början och även för dottern drar ifrån och sliter tyglarna ur händerna. Sedan lägger jag till lite förflyttning av bogarna med hjälp av sidvärtes.
Men i början känns det som regelrätt "fulridning" . Enda gången jag sett dottern få honom lite låg/loss var när hon red på thideman på sin lektion..
Min fråga är väl lite om det är vedertaget och ok med lite "fulridning". Jag önskar jag från början kunde rida honom med normalburen hand och få honom hitta stödet korrekt men jag klurar liksom inte ut det från början utan att försöka "böja och bända" lite..( Handlar definitvt inte att jag vill tvinga ner honom i form, bakbenen ska med och han hamnar aldrig bakom lod )
Så ni som rider plankhästar;)..Hur gör ni för att få "loss" dom och få jobb i dom?
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Böja och bända är ju inte nån kul ridning...så jag förstår att du undrar.

Jag hade tömkört massor och jobbat loss honom i sidorna där, jag har förstås haft en kiropraktor dit för att kolla att det inte finns låsningar.

Endel hästar är såpass felbygga i övergång mellan ganasch och hals att de inte *kan* kröka på nacken.

Jag hade nog försökt rida den framåt, framåt tills den kom till stödet och göra normala övningar, bryt och bänd tror jag som sagt inte på alls.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Nä, det är inte kul:crazy:..Å andra sidan är det ingen lång stund och han är 10 ggr lättare att få framåtbjudning på och rida fram mot handen när han också känns lite loss. Har en väldigt dålig grundbjudning. Mestadels rids han rakt fram utan fokus på form och utan stöd tyvärr, av min dotter men skulle jag sitta upp så får jag inte det gensvaret jag skulle önska trots "framridning" utan att jobba lite eller mycket böjande en liten stund..Tömkör gör jag och det fungerar väl ok..

Är definitivt inte ute efter quick fix vill hitta ett bra sätt för ponny att söka sig framåt nedåt , bli avslappnad och jogga på..
Vet att det finns martkövningar för att tänja loss och få in bakbenen med men är inte så hemma på detta.
Visst, equiterapi mm. men jag tror mycket är ridrelaterat sedan tidigare också..
Jo..han är nog lite småtrång mellan mellan ganach och hals eller hur man säger men det utesluter ju inte att han ska kunna jobbas lite låg och ändå rund med hyffsat lång hals.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Jag hade strävat efter andra alternativ, hört runt bland andra tränare/provat rida för andra tränare, för ofta finns det något "snällare" alternativ som också kan fungera om man gör det rätt.
Men under tiden (i brist på bättre alternativ) hade jag accepterat en viss grad av "fulridning" om det ger tillräckligt med resultat och tillräckligt snabbt att man kan bli finare i signalerna ganska snabbt. T ex på en häst som kräver att man är tydlig och bestämd med att det ska hända något, eller att det tar emot i kroppen i början så dom blir lite motvilliga tills dom kommit igång.
Det är alltid lätt att predika om hur man borde rida och inte alltid så lätt när man väl sitter där. Men med facit i hand så hade det nästan alltid gått att lösa på mindre "fulridningsvis".

Sen har ju olika personer olika kriterier för vad som är "fulridning" och vad som snarare är att förstärka vad man vill. Bakåtdragande tygeltag och även att man håller på att böja huvudet på hästen ser jag personligen inte som särskilt konstruktivt, samt att "sparka på bak och bromsa fram". Om man har en mer konstruktiv utbildningsplan som strävar efter att träna ekipaget bli mer balanserat, rakriktat, loss i bogarna, "på hjälperna" kan jag personligen tycka det är mer ok att då få vara övertydlig i en övergång för att hästen tyckte det blev jobbigt, eller i en specifik rörelse, eller för att vara konsekvent, än att tänka att man själv ska greja med hur hästen placerar sin kropp, grejar med formen. Bända huvudet i sidled eller bakåt som ett väldigt tydligt exempel. För på sikt - är det ett kvitto hur hästen håller huvudet, på vad man gjort bakifrån, inget man kan placera och sen räkna med att få en bra form tack vare det.

Om tränaren tycker det är helt ok så skulle jag personligen leta efter en annan tränare. Men som sagt - man har lite olika värderingar och prioriteringar, huvudsaken att det känns konstruktivt. Nu tror jag inte du skulle startat tråden om det hade känts helt schysst och som att du har hopp om att det snart kommer gå över och ni inte behöver fortsätta med det länge till, därav kommentaren.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Så ni som rider plankhästar;)..Hur gör ni för att få "loss" dom och få jobb i dom?

Massor med lösgörande övningar, skänkelvikningar och volter/serpentiner i massor, så brukar de komma loss om de inte är alltför svåra. Ofta behövs rätt mycket skänkel också, framförallt på de böjda spåren, så att de verkligen böjer sig och inte tappar farten/genar i svängarna.

Men det är rätt jobbigt, man får verkligen rida, rida, rida! Trösten är väl att om man får loss hästen så brukar det sitta i till nästa pass, så nästa gång blir det inte lika jobbigt. Kanske skulle du rida ponnyn lite mer regelbundet, så att den kom ur den onda cirkeln och blev lite lättare för dottern också?

"Fulridning" tycker jag är svårare, lätt att det blir bråk av det, och svårt att sen genast komma tillbaka till en trevlig ridning. Plus att man brukar behöva göra om det nästa gång hästen ska ridas, tycker inte det sitter i på samma sätt som när man jobbar den rätt istället för att fulrida den rätt.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Det rör sig inte om "fulridning" genom ett helt pass;)..Utan en kort stund i början rider jag lite efter dom böjande principerna.. Drömmen hade ju varit att när man samlar ihop honom, att han då söker ett mjukt stöd och går i en mjuk låg form. Det är lite svårt..Hmm, har tömkört nu i det vackra vädret och är nöjd med resultet, vissa bitar:crazy:..Gott med lite feedback, jag förespråkar ju inte regelrätt "brytåbänd" ridning, då hade jag inte ställt frågan som jag gjorde.
Lite svårt med en ponny med dåligt driv som dessutom är ganska stum och lite stel..Han är bara 10 år så det är väl inte kört men lite svår situation när inte hans unga ryttare riktigt förstår och klarar ut att jobba honom..
Lite har han väl sin konstruktion emot sig..något överbyggd/korta framben och lite kort hals..
På måndag ska jag ta upp fjorden och honom och rida för barnens instruktör ( en duktig praktiktjej tar brun..) Ska bli spännande. Dristar mig till ett litet klipp..En av dom första gångerna jag red honom hemma, han behövde komma mer genom kroppen och få bättre håll på bogarna.. Pga min storlek så rider jag varken ofta eller länge på honom men jag tror han mäktar med lite kortare genomkörare http://youtu.be/pQ9j6_7R9iY // Ambitiösa ponnymamman;)
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Tcker inte alls att det såg så farligt ut som jag hade väntat mig av din beskrivning!
Har sett värre ponnys!! (och stora för den delen) som är verkliga stjärnkikare med underhals och utan någon som hellst rygg.

Jag hade FÖRST focuserat på att få fram honom och få honom rapp för skänklarna.

Lycka till :)
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Det rör sig inte om "fulridning" genom ett helt pass;)..Utan en kort stund i början rider jag lite efter dom böjande principerna.. Drömmen hade ju varit att när man samlar ihop honom, att han då söker ett mjukt stöd och går i en mjuk låg form. Det är lite svårt..

Nej, hästar som inte är vana att gå i form gör inte det när man tar tyglarna, de är liksom vana att gå med skallen rätt fram och tuffa på. ;) Men jag skulle ändå inte bända huvudet fram och tillbaka som du beskriver, utan satsa på på lösgörande övningar istället, så får övningen göra hästen mjuk, istället för bändandet.

Jag rider på ridskola, och ibland får någon av ponnyerna gå med på våra lektioner, och de är ofta ungefär som du beskriver er ponny. Inte dumma, men de har ju lärt sig genom att gå med barnen att gå med huvudet rätt fram, snarare än med eftergift. Sitter jag upp på storhästen jag rider tar han det där mjuka, trevliga stödet så fort man tar tyglarna, för han är van att gå så.


Pga min storlek så rider jag varken ofta eller länge på honom men jag tror han mäktar med lite kortare genomkörare http://youtu.be/pQ9j6_7R9iY // Ambitiösa ponnymamman;)

Det ser ju trevligt ut! Tycker inte alls att du ser så stor ut på honom, nog skulle han orka med lite mer tillridning av dig? Det vore ju bättre för honom också, så fick han gå rätt lite mer som är bättre för honom, och roligare för dottern som fick en mjukare och lättare häst att rida.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Hahaha jag hade väntat mig nått hemskt men herregud, det där behöver du verkligen inte oroa dig för , ser ju bättre ut än när många tycker dom ägnar sig åt "finridning" ;) Du ser inte ett dugg stor ut på ponnyn heller , finns ju betydligt värre exempel även där. Tycker absolut du ska fortsätta rida till ponnyn!
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

2min fulridning för att kunna rida fint är helt ok för mig, när jag rider stela hästar så försöker jag göra mycket ledande tygeltag, låg stabil hand och krama mycket om tygeln men samtidigt ha en så mjuk och lätt hand som möjligt. driva på mycket och jobba mycket med volter och sidvärts rörelser.
när hästen lossnar i sidorna och mjuknar till i munnen så höjer jag handen och jobbar ner den i en lång låg form.

vet inte hur er ponny är men tycker att du borde rida lätt istället och få honom aktivare bakifrån och lägga honom i en lägre form och ta ett lite högre tempo i traven så det inte blir lika jobbigt för honom att höja ryggen som när han går i arbets trav.

1, lättridning och högre tempo, jobba bakifrån fram med en lättare hand och mycket voltarbete/ serpentiner.
2, när hästen går i stabil låg form kan du ta ner den i arbetstrav och plocka upp formen.

(förresten, driv med vaden och inte hälen! är svårt att ändra på men det ger mer effekt av att driva med vaden än att knacka med hälen. + sporrarna ger effekt även när du inte höjer hälen.)
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Jag håller med de andra ! De där var ingen värre fulridning ! Visst finns det mkt att jobba på och jag personligen hade jobbat massor med framåtbjudningen får att få ut steget lite mer och försöka få honom att lägga vikten bak istället för på bogarna (det syns att han har lite korta framben och att det inte är så enkelt för honom).
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Tycker din beskrivning låter mer som en grundläggande check på att hästen är böjlig i sidorna, på samma sätt som man måste checka av att start och stopp fungerar, vilket det troligtvis inte heller gör tillfredsställande just nu - ponnyn ser inte speciellt reaktiv ut :-). Den mår nog snarare bra av att du rider den några gånger i veckan, eller alternativt jobbar den från marken om du tycker det känns bättre.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Då känns det som jag är liiite rätt ute ändå;)..?
Bänder inte så mycket på filmen så som jag uttrycker i början av tråden, hade jag säkert gjort lite innan efter framskrittningen. Men det handlar om en kortare stund lite för att som Asa_S beskrev checka av.

Buck; Jag vet att hälarna är åt helvete och jag hackar som en hackspet, stackars ponnie;)..Skrutt när man går från stort halvblod med mycket eget driv..Men det är det som är positivt med att filma:D..man blir väl medveten om fel och brister. Lätt rider jag också det mesta. Lite så igår då jag blev frustrerad på dotterns "icke" ridning eller ointresse/oförmåga av att ens försöka påverka då vi bytte häst på halva turen. Han var inte alls med men fick böja lite vilket inte är synonymt med att jag sågar eller jucklar från sida till sida utan först ena tills han släpper igenom och så andra och sen när han känns någorlunda loss så lite sidvärtes. Han var jättefin med ett mjukt stöd där jag även kunde påverka tempo genom att öka på traven och korta ner den..

Ska jag säga något "hemskt" så var det egentligen inte den här typen av ponny jag ville ha till mina barn men han har vissa förtjänster också och stora dottern var kär..

Tycker verkligen jag fått goda inputs :)!!!
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Instämmer jag också att det inte alls ser ut som någon "fulridning" på klippet.
Tips - tänk lite à la Kyra. Har för mig det är hon som sagt att det är eftergift från ryttaren som skapar eftergift i hästen. Särskilt när det känns som att man måste göra mycket i början för att få någon effekt och man stöter på motstånd i hästen - noga med att verkligen leta ursäkter att lägga in eftergifter från hjälperna, både händer och skänklar, då tror jag snabbare hästen kommer släppa motståndet. Det är inte i slutändan hur mycket man tar som räknas, tror jag, utan hur ofta och vältajmat man ger eftergifter! :) Och låter hästen vara ifred emellanåt när den går bra, som belöning.
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Min häst är en mästare på att bli som en planka. Stenhård i bogarna och hårt i munnen. Går knappt att böja och än mindre forma och få att arbeta. Det som varit våran dunderkur med STORT D!! är förvända öppnor på volt. När han släpper igenom ge en eftergift genom att räta ut och rida normalböjd på volten. Sedan rida en vanlig öppna på volten och när han släpper igenom där eftergift och beröm och rida normalböjd på volten och sedan tillbaka till den förvända öppnan igen. Variera tvärningsgrad genom hur många spår man rider på och storleken på volten.

Vill man avancera ännu mer och få hästen riktigt smörig i kroppen så går man över till att rida en mindre åttvolt och även serpentiner i enbart förvänd öppna. Det är oerhört lösgörande i bogar på sådanahär hästar. Men de måste ha släppt igenom ordentligt från första övningen innan man påbörjar denna övning.

Nyttigt är att sen även påbörja med lite sluta och förvänd sluta i övningarna. :) Men just bogarna och få dem lösgjorda i ganasch och mun är förvända öppnan ovärderlig.

Min blir som SMÖR i bogar och överlinje och släpper igenom från svans till tunga verkligen. Jag älskar verkligen denna övningen. Den har varit våran hjälp till att få en ridbar häst. Kör den alltid under framridningen nu mer. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Överdriven och lite ironisk överskrift men lite hur jag ska få vår ponny att komma framåt neråt och söka stöd på bettet..Han är ganska stum:crazy:. Min dotter har svårt att öht rida honom mellan hand och skänkel vilket innebär att han går i sin egna inte helt ändamålsenliga form. Så efter halva turen igår bytte vi och hon fick fjorden som jobbar mer enligt "skolboken" och är lätt att få till i en trevlig form genom lite sidvärts, övergångar mm..Där man sitter med "normal" hand och bara väntar..Söker sig ofta självmant framåt nedåt och jobbar bra med undersatt bakben..
Den brune var stelstum till en början och jag red såsom vår tränare förespråkat, mycket böjande egentligen mer böja för innertygel ganska ordentligt ledande och runt innerskänkel och inte mota med ytter tills hästen slappnar av, omväxlande åt höger och vänster.. Detta fungerar också bra och jag ser ju att han blir avslappnad kring ganaschen och han blir mjuk och när man skrittat och tar tyglarna söker han ett fint stöd istället för som han gör i början och även för dottern drar ifrån och sliter tyglarna ur händerna. Sedan lägger jag till lite förflyttning av bogarna med hjälp av sidvärtes.
Men i början känns det som regelrätt "fulridning" . Enda gången jag sett dottern få honom lite låg/loss var när hon red på thideman på sin lektion..
Min fråga är väl lite om det är vedertaget och ok med lite "fulridning". Jag önskar jag från början kunde rida honom med normalburen hand och få honom hitta stödet korrekt men jag klurar liksom inte ut det från början utan att försöka "böja och bända" lite..( Handlar definitvt inte att jag vill tvinga ner honom i form, bakbenen ska med och han hamnar aldrig bakom lod )
Så ni som rider plankhästar;)..Hur gör ni för att få "loss" dom och få jobb i dom?

Ta inte illa upp, för det är inte illa ment.

Men utan att ha tittat på filmklippet, så skulle jag ha kostat på min dotter en tränare, som skulle kunna hjälpa mig och min dotter till en bättre kommunikation med vår ponny om vi har problem, för bryt och bändmetoden är varken bekvämt för hästen, eller vackert för omgivningen att se på, även om det bara är kortare stunder.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Om du tittar på filmen så ser det rätt mycket prydligare ut än vad många andra rider när de rider fint som någon annan skrivit i tråden ;) Inte direkt nåt brytande och bändande.. Utifrån filmen tycker jag TS överdriver rätt rejält när hon säger bryt och bändridning ;)
Men, tränare är ju som aldrig fel!
 
Senast ändrad:
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Om du tittar på filmen så ser det rätt mycket prydligare ut än vad många andra rider när de rider fint som någon annan skrivit i tråden ;) Inte direkt nåt brytande och bändande.. Utifrån filmen tycker jag TS överdriver rätt rejält när hon säger bryt och bändridning ;)
Men, tränare är ju som aldrig fel!

Nä, det är det jag menar. Om man själv ens har en TANKE om att det "känns" som bryt och bändmetod... så är det ändå bra att ta in en part utifrån. :bow:
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Tränare har vi! Det hjälps inte så mycket då dottern "åker med" med för långa tyglar! Stundtals under lektionen så blir han fin ändå. Får klåda av divrse gummisnoddar etc (jag alltså, då jag tycker det bara får hästar att knäcka av).

Jag jobbar även lite avsuttet med att försöka få honom att släppa igenom kropp och inte sitta fast genom att leda in och böja. Det var kanske klumpigt överskivet..Jag förespråkar ingen hår eller otrevlig ridnig men han är väldigt stel stum och sitter verkligen fast..
Är inte alls speciellt skicklig ryttare men vill i min frågeställning få reda på om metoden att böja honom och få honom att acceptera och släppa igenom är ok?
Att som Nominous skriver jobba genom förvända skolor är säkert super för att få igenom hästen men inget jag vågar trixa med hemma utan en tränares vakande öga först. Hemma får jag försöka rida lite bogen in och tagen bakdel samt sidvärtes.
När ja böjer så håller jag kvar stödet tills han släpper men utan att bli för statisk. Det fungerar och han blir någorlunda mjuk och lättare mellan hjälperna..Alltid toksvårt att beskriva att beskriva speciellt för mig som har "rid-dyslexi";)...
 
Sv: Bryt&bänd ridning..?

Men det är bara att du ( för du verkar tycka att det är mer ok att rida tagen bakdel och bogen in själv av någon anledning) börjar rida förvänd bogen in eller förvänd tagen bakdel. Gör ingen big deal av det! Börja leka lite med rörelserna kan du absolut göra, för när han släpper igenom så känner du att det blir rätt. Och prata gärna med din tränare så kan denne hjälpa dig att få till rörelserna. Men att börja leka med lite skolor för att få han att höjja innerbogen så han slägger genom i ytterbogen och sedan kommer innerbogen av sig självt tycker jag gott du kan göra. :) När bogarna lossnar så brukar eftergiften och komma av sig själv upplever jag. Och då blir hästen direkt mycket trevligare och mjukare att rida.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 402
Senast: Emtherlia
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 972
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 198
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp