Bukefalos 28 år!

bryta fodervärdsavtal

elin2087

Trådstartare
Hej!
En vän till mig lånade ut sin häst på foder till en tjej. Tjejen hämtar hästen, men efter ca 1 månad tar hon kontakt med min vän om att hon inte kan ha den kvar. Min vän, som äger hästen, kan inte ta emot henne nu, och det var ju oxå därför hon lånade ut hästen på foder.
Fodervärden går med på att försöka sälja hästen, men misslyckas med det. Fick ett desperat mejl från min vän om inte jag kan ta emot hästen. Det kunde jag, men tydligen har fodervärden sagt upp stallplatsen from idag, så antingen åker hästen hem till ägaren som absolut inte kan ta emot (hon pluggar på annan ort, och skulle i så fall bli tvungen att lämna allt och komma hem), eller så åker hästen till en uppställningsplats. Detta sker då ikväll. Jag kan ev ordna med transport åt hästen i morgon.
I avtalet ska fodervärden ordna med transporter, men dom säger sig inte ha möjlighet. Avtalet löper till april, står dock ingen uppsägningstid. Dom har tjafsat om detta i två månader nu (fodervärden hade hästen ca 1 månad innan hon bestämde att hon inte ville ha hästen längre), och fodervärden har bla hotat att skicka hem hästen och med advokater.

Vad är det som gäller egentligen?

Mvh Elin
 
Sv: bryta fodervärdsavtal

Utan att se själva avtalet går det inte att säga exakt vad som gäller. Men generellt så gäller ju avtalet då till april och då finns en möjlighet att fodervärden kan bli betalningsskyldig för de kostnader ägaren får för hästen fram tills dess.
Så mitt råd blir att ägaren tar kontakt med någon som är juridiskt kunnig på avtal och visar upp avtalet. Är det så att det är formulerat på "rätt" sätt så kan ägaren sedan skicka krav på ersättning för kostnader för hästen och transporten till fodervärden. Är det inte det så är ju bara att gilla läget bita i det sura äpplet och ta hem hästen.
 
Sv: bryta fodervärdsavtal

om dom har annvänt de avtal som finn att köpa på tex granngården har ni en jurist på framsidan detta att ringa. Men transpoten beror helt på vad man skrivit. likaså uppsäningstid.. Har själv foder häst och har fått lära mig den hårda vägen att vara noga med avtalet.. kolla detta ... lycka till
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 506
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp