Bryta kontrakt

Sv: Bryta kontrakt

Driver hon denna verksamhet vitt? Är det hon som ska bygga ridhus på sin gård? I så fall förtsår jag att er hyra höjs.

Och om människan inte jobbar med något annat så förstår jag om hon vill tjäna pengar på sina inackoderingar.
 
Sv: Bryta kontrakt

Vi ser det tvärt om. Att vi får sponsra henne. Hon vill tjäna extra pengar på oss. Hon vill få in mer än hon använder till sitt hästintresse. Alltså hennes hästar som tar upp halva stallet(inget fel men pga. det ska vi betala mer så hon går runt), hon räknar massor med extra pengar på fodret(för att hon inte ska behöva betala för det hennes hästar äter).
Jag kan förstå att ni är irriterade, men som så många andra skriver: Hon har rätt att ta betalt vad hon vill (om höjning och förändring sägs till i tid) och om det inte passar så är det väl bara att flytta? Antingen är det värt pengarna eller inte.
Jag förstår inte varför ni är så upprörda över att hon vill tjäna lite pengar på att ha inackorderingar?
Och hennes privatekonomi har inte ni med att göra, så vad hennes man tjänar hör inte dit.
Nu vet inte jag vem som står för tex hagmaterial, skottkärror, grepar, målarfärg m.m. eller vem som lagar hagar, stallinredning om något går sönder, fraktar bort dyngstack o.s.v. men det är faktiskt inte gratis att ha inackorderingar.
Om ni nu är så irriterade på varandra och hon ej går att "påverka", är det då inte bättre att flytta till ett stall som uppfyller era önskningar?
 
Sv: Bryta kontrakt

Ang. ridhuset så jo. Det gör det. Både hon och vi har räknat på det och det var tänkt att vi inackorderingar skulle stå för hela kalaset. Sen skulle ju såklart stallhyran också höjas, men det kan jag förstå dock.

Och jag gnäller inte över hyran, jag betalar inte ens. Jag valde att ta med det(och annat) för att visa att hon inte är i behov av väldigt mycket pengar och ändå vill att vi står för stall och hästar. Kanske var dumt tillägg, men jag hade inte ändrat inlägget om jag haft chansen efter som att det för mig är vesäntligt i frågan. Dock var det inte det som var problemet, utan hennes sätt att ändra överenskommelser. Hoppas du förstår.
 
Sv: Bryta kontrakt

Hyran höjdes(självklart, det blir mer värt att stå där om det tillkommer ridmöjligheter). Och dessutom skulle vi betala bygget själva. Alltså först höja hyran(även innan det var färdigbyggt) och till det betala bygget.
 
Sv: Bryta kontrakt

Men ett ridhus lär inte betalas av några få inackoderingar...

Men hon kan inte ändra kontraktet hur som helst, ändringar ska meddelas och du ska få ett nytt kontrakt för varje ny deal ni gör. Har du fått det?

Är det vita pengar det handlar om?
 
Sv: Bryta kontrakt

Vi är inte upprörda. Jo, en del är. Men jag ville bara veta om man har rätt attt ändra ett avtal utan påskrivarens tillåtelse. Som sagt är det inte jag som betalar, jag ger henne inga pengar, jag har ingenting med det att göra och lider inte av hyran. ;) Dessutom har vi ingenstanns att ta vägen. Så då var det problemet löst. Jag lade till olika pengafrågor etc. för att förklara att hon inte är i stort behov av pengarna. Hade hon varit det så hade jag förstått henne mer. Vi hjälps åt med arbetet på gården. Hennes man harvar dock volten och sandar stallplanen. Han är lantmänniska själv och vill gärna hålla på med sånt. Dessutom kör han med fyrhjulingen så det blir lite nöje på köpet.. :D

Jag förstår att man vill tjäna på sin anläggning. Men hon har fyllt halva stallet med egna hästar vilket innebär att hon vill att vi ska betala för 5 hästar, vår egna och dessuom ge henne så mycket att hon tjänar på det. Hur dyrt blir inte det. :eek: Sen var det inte det som var fågan här. Jag önskar att vi kan hålla oss till ämnet. :bow: För vilka åsikter man har om andra saker kan man alltid diskutera men det är ingen jag vill göra här.

Det är svårt för andra att förstå problemet om de inte ser alla orsakerna. Det är även många bäckar små... :cool:
 
Sv: Bryta kontrakt

tintilar skrev:
Det är svårt för andra att förstå problemet om de inte ser alla orsakerna. Det är även många bäckar små... :cool:

Samtidigt är det svårt att vara objektiv och se klart på situationer som man sitter mitt uppe i. Det gäller ju att ta avstånd från det emotionella engagemanget och se sakfrågan...
 
Sv: Bryta kontrakt

Om hon har 5-6 hästar å 2 inackorderingar å ni ska försörja alla hennes hästar + få ngt över så hoppas jag hon har bra kontakter med billiga höleverantörer osv.
Hur mkt vill hon få över?Om det hade varit en lösdrift på fri tillgång hade det kanske gått då hösilage(i flesta fall) är billigare än hö.Men ska ni betala så mkt att det täcker vet.räkningar å hästarnas utrustning oxå?
Det är väl inte omöjligt att hitta annan stallplats?Så får ju stallägaren se om det kommer andra hyresgäster som går med på de kraven.
 
Sv: Bryta kontrakt

Ett ridhus går ju på minst 2-400 000 å då menar jag inte ett väl utrustat med isolering utan plåten typ.
Hur länge menar människan att ni ska spara ihop till det då?Eller ska ni betala 20 000/månad i hyra?Låter orimligt.
 
Sv: Bryta kontrakt

Vi är inte upprörda. Jo, en del är. Men jag ville bara veta om man har rätt attt ändra ett avtal utan påskrivarens tillåtelse.
Ja, hon har rätt att ändra avtalet utan att ni som hyresgäster går med på det (Om ni inte har en tidsangivelse på avtalet då det står att det tex gäller 1 aug-1 jun. Då är jag inte säker.)
Men då ska hon först förvarna i god tid (minst eran uppgjorda uppsägningstid) och ordna fram nya avtal. Om ni sen ej godtar ändringarna i det så står det er fritt att flytta. Så brukar det vara.

Men nu vet jag inte om jag har slarv-läst övriga inlägg, men vadå? Betalar du inte hyran? Hos mig hade du blivit vräkt.
Eller menar du att du inte betalar hennes höjning, som hon tycker att ni ska betala på direkten utan förvarning? Det tycker jag inte att du behöver göra, men om hon ordnar fram nya avtal så lär du ju åka på att betala nya hyran sen då allt är påskrivet och ni blivit förvarnade i tid.
Jag kanske har missuppfattat allt?
 
Sv: Bryta kontrakt

Undrar som andra, vad har hennes egen ekonomi med saken att göra :confused:. Om du anser att hon behöver pengarna eller inte spelar väl ingen roll, frågan är om det är prisvärt och det verkar det vara eftersom ni inte flyttar.

Och än en gång, hon har rätt att ta precis vilken hyra och vilka vilkor(inom lagens ram) som helst så länge hon säger till i tid. Vad ni möjligen kan bråka om är när de nya vilkoren ska gälla. Normalt varslar man om förändringar, men hon kunde lika gärna säga upp kontrakten och om ni vill stanna så är det bara att skriva på ett nytt avtal.
 
Sv: Bryta kontrakt

Hennes föräldrar betalar hyran, så det är inte hon personligen som betalar den.
 
Sv: Bryta kontrakt

Då fattar jag! Det lät så konstigt annars...
 
Sv: Bryta kontrakt

Jag(och andra) har iof pratat med många som inte är "drabbade" :devil: som känner till det som händer då de är vänner till stallägaren eller vistas i stallen ol., och hittills har alla tyckt att hon tar för mycket.

Men jag har sagt att jag inte vill diskutera det här. För oavsett vad som är rätt så är det inte de som är frågan jag ville ha svar på här. ;)
 
Sv: Bryta kontrakt

Det är ju just det, hon tjänar inte på oss. :smirk: Det är därför hon höjer hela tiden. Och folk har ju flyttat. Tidigare hade hon 7 inackorderingar, nu är vi 5. Hon tar in eget hö och för tillfället får de mest ensilage. Hon vill att vår hyra etc. ska täcka hennes hästars mat o liknande. Det som vi betalar för hos henne.

Nu svarar jag på de inlägg som är här, sen vill jag att vi lämnar ämnet. Hoppas alla förstår det.
 
Sv: Bryta kontrakt

Ett ridhus går ju på minst 2-400 000 å då menar jag inte ett väl utrustat med isolering utan plåten typ.
Hur länge menar människan att ni ska spara ihop till det då?Eller ska ni betala 20 000/månad i hyra?Låter orimligt.
Nej, så mycket skulle det inte kosta.
 
Sv: Bryta kontrakt

Hehe.. nej jag struntar sonika i att betala. :devil: Närå, jag har vänliga föräldrar. :bow:

Enligt vad folk säger, lite här o var, har hon rätt att ändra överenskommelser om de kommer i den mån om tid att vi har "uppsägningstiden" på oss. Att hon kan välja att skicka ut oss och säga att vi är välkomna att komma tillbaka, men då på nytt kontrak. Dock står det i nuvarande kontraktet att hon inte kan skicka ut oss om utan anledning(och dessa finns med i kontraktet). Ingen av dem passar in på anledningen "jag vill ändra bestämmelser". Utan det handlar snarare om i fall vi bryter kontraktet, behandlar hästarna illa, förstör saker och liknande. Men man kanske kan vända på det på något sätt. Men då vet jag iaf vad som gäller. ror att jag fått svar på frågan nu, alla verkar vara överens.
 
Sv: Bryta kontrakt

Läs mina tidigare inlägg. :bow:

Jag tänker inte bråka med henne. Det har jag nog ingenting för ändå. Dessutom har hon kanske rätt att göra som hon vill. Jag kan komma med en åsikt, men jag gör mig sällan ovän med någon. Jag ville bara veta, för att kunna veta hur jag skulle ställa mig till det hon gör. Veta vad jag har för argument. Det är därför jag frågar er. ;) Vill ha ett underlag innan jag öppnar munnen. Man ska vea vad man pratar om, speciellt om man vill kritisera eller gå emot någons åsikt eller handling.
 
Sv: Bryta kontrakt

Ja, jag tror också att du fått svar nu, vad gäller kontraktet, som tråden egentligen skulle handla om. Frågar man inget får man inget veta! :smirk:
Jag vet att du inte ville diskutera mera ekonomi, men jag bara MÅSTE få säga en sak till! :bow:
Fick uppfattningen att du tyckte att det blev "billigt" för henne i och med att hon tog in eget hö...
Vi tar in eget och det är ett J...A slitgöra!!!
Först ska man ha maskiner till detta, sen ska man gå hela sommaren (om man har otur) och vänta in väder och kanske få semestern sabbad. Sen ska man när vädret tillåter dra igång med skörd och allt vad det innebär. Mycket arbetstid, eller semester om man tar till den, går förlorad, så det är inte så billigt att ta eget hö som många tror...
Nu när jag läser detta vad jag själv har skrivit börjar jag ifrågasätta mitt eget handlande! Ska nog skippa att ta eget hö i sommar och göra bete i stället av alltihopa, köpa hö och ha semester! :D :D :D :D
Lycka till med alltihop!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Karamello30
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 308
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp