Bryta kontrakt

Sv: Bryta kontrakt

Det är vi som tar in höet. :smirk: Fast hon också såklart. Vi hjälps åt alihop. Jag tar även in i stallet bredvid(min gamla ridskola) så jag vet vad det handlar om. ;) Det är jobbigt, men åh vad underbart det är. Stämningen, lukten av höet, stickor överallt, luffiga kläder, hårt o svettigt arbete utan nästan någon vila, stekande sol, damm i lungorna, och i pauserna kilar man ibland ner o tar en kaka eller två. Jag älskar det. :love:

Förjobbet slipper vi ju dock. Hennes man kör ut gödslet under hela året. Men vi hjälps åt att lasta göra balar, lasta på, köra upp på höskullen och placera i fina högar.

Semestern förstörd? Det förstod jag faktist inte, iaf inte varför den skulle bli mer förstörd än vår. Det tar ett par dagar, sen är det över. Och väntar gör ju vi också. Dessutom så anpassas ju skörden efter dem och inte efter oss. Oftast har de fler dagar att välja på(undantag för senast) och då är det klart att de väljer de dagar då de inte har något annat för sig. Så det kan nog också ses från olika vinklar. Men jag uppfattar att alla tycker om höskörden. Jag får iaf ett lyckorus av det. :D
 
Sv: Bryta kontrakt

Semestern förstörd? Det förstod jag faktist inte, iaf inte varför den skulle bli mer förstörd än vår. Det tar ett par dagar, sen är det över. Och väntar gör ju vi också. Dessutom så anpassas ju skörden efter dem och inte efter oss. Oftast har de fler dagar att välja på(undantag för senast) och då är det klart att de väljer de dagar då de inte har något annat för sig. Så det kan nog också ses från olika vinklar. Men jag uppfattar att alla tycker om höskörden. Jag får iaf ett lyckorus av det.
Om du tar in hö, så måste det ligga och torka mer än ett par dagar.
Under dessa dagar ska det vändas och vändas och vändas... men du kanske bara är med under själva intaget? jag räknar med HELA arbetet för det är ju så det är i praktiken, om man inte har någon annan som gör förjobbet åt en.
Om man har otur med vädret mitt i, så måste det vändas ÄNNU mer för att torka och kanske räddas.
Det där med semestern förstörd syftade mest till i somras, då vi planerat SEN semester för att vara säkra på att hinna med höet innan, men vädret kom inte förrän lagom till semestern, så det var bara att stanna hemma och köra hö.
Du är välkommen till mig i sommar lagom till ev höskörd! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Karamello30
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 308
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp