Budgivning vid försäljning?!

Sv: Budgivning vid försäljning?!

Hästar från 100 000 brukar folk vilja röntga.
Jag tycker det är intressant att se att folk inom hästvärlden har svårt att lägga en handpenning på en häst för att dom inte litar på SÄLJAREN men KÖPAREN kan man tydligen alltid lite på.
Dessutom har man inga problem med att tinga en hundvalp eller lägga en handpennig på en bil men just hästar verkar vara svårare.

OT här kostar en besiktning med röntgen 6700:- det är mkt pengar att lägga ut på en besiktning som sedan blir ogiltlig för att köparen hoppar av. Även om köparen sagt att dom ska betala hela eller delar av besiktningen är det aldrig någon garanti.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Problemet den här gången var att dom sa först att dom ville köpa hästen la ett lägre bud än det utsatta priset därför har jag gett de andra som varit o kollat en chans att vara med och säga sitt. Nu ligger två bud på samma pris (det utsatta). Så nu är frågan ska köparen som la ett lägre bud först men nu har höjt det få köpa eller den köpare som la sitt bud efter men på det utsatta priset?!

Jag hade också blivit sur om ngn säljare tjatat dit mig för att sedan säga att hästen i princip redan är såld. Men här var ingenting bestämt med ngn utan alla tre har varit där innan någon har lämnat ett besked.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

jag är lite kluven angående budgivning so, var ursprungsfrågan, men om alla intressenter är med på det så är det väl bara att köra.

Angående besiktning och handpenning. Då man råkat ut för en hel som backat av olika anledningar så skulle jag också numera ta handpenning innan jag bokar eventuell besiktning. Det är inte kul att stå där med en besiktning och trots att det är helt ua så backar köparen ur och jag får stå och betala en för mig onödig räkning. Nu har jag haft tur att jag fått info precis så jag kunnat boka av i alla fall, så jag slipper stå med extra kostnader, men det har ju handlat om så när som på några timmar att man kan boka av. Som köpare tycker jag inte att det är några konstigheter att betala handpenning, bara man har papper på det. Nu har jag visserligen aldrig behövt det, utan betalat hela hästen i samband med hämtning (med undantag för senast när jag faktiskt förde över pengar innan jag fick häst eller papper, men det var någon som jag litade på skulle genomföra köpet korrekt så jag var lugn).
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Klart man inte alltid kan lita på köparen men eftersom du ställer frågor som säljare får du flest svar ur köparens perspektiv.

Det finns väl andra sätt än handpenning om du vill få betalt för besiktningen. Det har nämnts flera redan.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Jo givetvis.

Och det är ju tydligt att det råder delade meningar om hur man agerar, det viktiga är väl att den aktuella köparen och säljaren är överrens. Men det är onekligen intressant att se att folk tycker så olika och att en del köpare är beredda att ge upp köp för att säljaren kräver handpennig. Det skulle i mina ögon se ut som en oseriös köpare.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Handpenning tycker jag är självklart att man lägger om man verkligen vill ha hästen (eler vad det nu må tänkas vara man ska köpa). Det var nån som skrev att man inte kan va säker på att få handpenningen tillbaka, rätta mig om jag har fel nu, men är det inte det som är meninen men en handpenning, den är garantin för att just jag får hästen, ändrar jag mig så är det min förlust, den får man helt enkelt inte tillbaka isåfall...

Vad beträffar besiktning så tycker jag egentligen att köparen helt och hållet får stå för den, annars skulle man ju som säljare kunna få betala flertaler besiktningar innan hästen är såld, kanske.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Naturligtvis så skall det lägre budet inte räknas om du inte har sagt att du accepterar det. Och som
sagt, hadpenning är ett måste för annars så vet man inte om köparen är seriös. Inget konstigt
med det. Dessutom så är det tryggt för köparen att veta att man har rätt till hästen, annars så
kan ju säljaren sälja hästen till någon annan.... Vilket också har hänt mig.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Jag skulle inte lägga handpenning innan besiktning nej. Jag vet ju inte om jag vill ha hästen innan dess.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Fast det jag menade var att jag inte är säker på att få tillbaka handpenningen om hästen inte går igenom besiktningen, skadar sig eller annan omständighet jag själv inte kan råda över.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Fast det är sånt man har kontrakt till. Affärer skulle ju inte fungera i huvud taget annars om man inte hade några slags principer och normer. Både köpare och säljare är ju lika utsatta om man inte använder sig av handpenning. Men som sagt alla tänker olika. Men som köpare skulle jag inte ta risken att åka en sjuhärrans massa mil o prova en häst som sedan säljs till ngn annan för att jag inte vågar lägga handpenning. I nästa led då vågar inte säljaren lita på denne köpare utan tar det säkra före det osäkra och säljer till ngn annan.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Whatever works for you men jag tror fortfarande det är ovanligt att man betalar handpenning innan besiktning. Jag har aldrig gjort det och jag känner ingen annan som gjort det heller. Tycker dina köpare att det är ok så är det väl inga problem.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Ja jag är faktist lite förvånad att det inte är fler som tycker som du och jag men alla andra har tydligen träffat på helt seriösa köpare och säljare. Det känns ju bra att det finns så mkt ärligt folk men som sagt av egen erfarenhet vet jag att långt ifrån alla är så ärliga.

Om inte köparen har lagt en handpeng eller skrivet på ett kontrakt hur ska jag så som säljare få tillbaka pengarna för en vetbes om de bestämmer sig för att inte köpa hästen fast den är u.a?

Nä jag har alltid betalt en handpeng. Är man inte villig att göra det så är man inte speciellt seriös.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Vilken tur att det finns säljare till alla för jag tycker en säljare som kräver handpenning för en häst som inte är besiktad är, om inte oseriös så osmidig och det undviker jag helst.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Vilken tur att det finns säljare till alla för jag tycker en säljare som kräver handpenning för en häst som inte är besiktad är, om inte oseriös så osmidig och det undviker jag helst.

Tja det är köparen som betalar vetbes, dens val av vet eller om den ens vill göra en vetbes. Så varför skulle säljaren inte kräva en handpeng i väntan på vetbes? Beroende på vad köparen vill ha för typ av bes så kan det ta tid att få ut vet eller få tid till klinik som kan göra en vetbes. Inte ovanligt med 2v väntetid. Och eftersom man skriver kontrakt så har man ju skrivet hur man gör med handpengen om hästen inte går igenom vetbes. Inget konstigt med det.

Men lägger du en handpeng på en valp?
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Sen är det väl inget som säger att du behöver lägga ut pengar öht? Boka tid för besiktning efter att ni kommit överens om vem som ska stå för vilka kostnader och se till att pengarna finns på plats innan klinik-/veterinärbesök, inte särskilt krångligt alls.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Köparen får visst kräva handpenning men jag kommer inte köpa häst av nån som kräver det innan besiktning. Sen är det inte alltid köparen som betalar veterinärbesiktning, jag har sett massa varianter, inte minst här på Buke.

Jag köper inte valp.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Sen är det väl inget som säger att du behöver lägga ut pengar öht? Boka tid för besiktning efter att ni kommit överens om vem som ska stå för vilka kostnader och se till att pengarna finns på plats innan klinik-/veterinärbesök, inte särskilt krångligt alls.

Men vad händer om du dyker upp men inte köparen? eller köparen ringer 10 min innan och säger att jag har ångrat mig? Och det var bestämt att köparen skulle betala vetbes på plats.

Då har du sagt nej till alla andra som har ringt och trott att om hästen var u.a så var den såld, medan den tänka köparen har fortsatt leta runt efter en häst som var ännu bättre än den som den hittade.


Nä därför kräver jag handpeng för att slippa den typen av tjaffs.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Whatever works for you men jag tror fortfarande det är ovanligt att man betalar handpenning innan besiktning. Jag har aldrig gjort det och jag känner ingen annan som gjort det heller. Tycker dina köpare att det är ok så är det väl inga problem.

Det har jag gjort och det kändes helt rätt - vi var överens om att jag skulle köpa den aktuella hästen och betala besiktningen om han gick igenom. Jag lade 10% i handpenning och vi var överens om att jag skulle få tillbaka dessa om han inte gick igenom. Det gjorde han faktiskt inte heller, så köpet blåstes av och säljaren fick betala besiktningen (och en behandling...) och jag fick tillbaka min handpenning; precis enligt regelboken.

I det läget att man har kommit till besiktning ska man väl vara tillräckligt säker på att man ska köpa hästen OM den är u.a. och då är det väl inget problem att lägga handpenning?
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Inga problem alls så länge säljare och köpare tycker det är ok - men jag är alltså inte en sån köpare. Ändå har jag faktiskt lyckats köpa några hästar sen 1981.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Såhär hade jag gjort:

Den första som säger att den vill ha hästen får köpa den (i detta fall person A).
Eftersom det nu är så att person A la ett bud under angivet pris, så är det den första som sagt sig vilja betala angett pris som ska få köpa (person B). Nu har iofs person A sagt sig beredd att betala lika mkt för hästen som person B, men det är ju fortfarande person B som är den första som lagt "rätt" bud, och är fortfarande i mina ögon den person som ska få köpa hästen.

Budgivning hade jag inte använt mig av om det inte stått utsatt i annonsen.


Ang besiktning:

Jag har som säljare alltid stått för resa till/från klinik och kostnaden för själva grundbesiktningen, köparen har fått stå för merkostnader som t.ex. röntgen/UL osv om denne önskar sådana undersökningar på hästen.
Anledningen att jag står för besiktningskostnaden är att JAG vill veta att det är en frisk häst jag säljer, JAG vill ha svart på vitt vad för eventuella fel som hittas på hästen.
När jag köpt häst har det varierat vem som stått för kostnaden, senast var det säljaren som betalade besiktning (gårdsbesiktning utförd av "min" veterinär)


Ang. handpenning:

Först efter att man är överrens om affären och kontrakt är skrivet ska handpenning betalas. Om detta sker före eller efter besiktning varierar, inget är mer rätt eller fel än det andra. Jag har endast begärt handpenning av köparen när det varit aktuellt med prövotid (och då efter besiktningen varit gjord), men har vid ett tillfälle köpt häst där handpenningen betalats innan besiktning.
I kontraktet skrevs handpenningen in med belopp och tillägget att "handpenningen i sin helhet återbetalas i det fall en besiktning av hästen leder till att sådana fel som köparen inte kan godtaga framkommer. Skulle köparen av annan anledning inte fullfölja affären anses handpenningen i sin helhet förbrukad"
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 958
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp