Budgivning vid försäljning?!

Sv: Budgivning vid försäljning?!

Det är ju ganska uppenbart att flk tycker olika om budgivning. Om hemmen verkar likvärdiga ser jag ingen anledning till att inte man kan buda om hästen. I mitt fall säljer jag denna hästen pga studier och då är en extra slant alltid välkommen även om pengar inte är allt.
Men som sagt alla får tycka olika men jag skulle inte backa som köpare om det skulle bli tal om budgivning i framtiden vid hästköp. MEN nästa gång jag säljer häst kommer jag skriva direkt i annonsen ett utgångspris och inget fast.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Nej, syftade inte alls specifikt på dig. Ville bara tala om att det inte är en omöjlighet att man röntgar hästen även om den inte kostar över 100.000 kronor. Jag tycker den relativt låga kostnaden för röntgen etc får man igen så många gånger om, inte kanske just pengamässigt men känslomässigt, om man nu har möjlighet till det.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Jag antar att du ville tala om det eftersom jag struntat i att röntga mina billiga hästar? Den enkla förklaringen är att jag, för här är det inga VI som köper hästar, helt enkelt inte haft råd att röntga mina hästar och har inte heller haft anledning att tro att det skulle finnas några röntgenförändringar av betydelse, den äldsta häst jag köpt var 3 år. Alla mina hästar försäkrade.

Även unga hästar kan ha förändringar på röntgen, så hästens ålder är ingen garanti för att de får rena plåtar... Om man köper en häst utan röntgen och sedan nytecknar försäkring på den kan man bli stående med skägget i brevlådan ifall det vid senare tillfälle kommer fram exempelvis att hästen har lösa benbitar som orsakar besvär. Försäkringsbolaget kan hävda att bitarna fanns redan vid försäkringens tecknande och vägrar därför betala ut ett öre av veterinärkostnaderna. För mig är röntgen ett billigt sätt att i möjligaste mån undvika eventuella otrevliga överraskningar i framtiden (och min hittills dyraste häst har jag gett 25000kr + moms för, och det var 15 år sedan...)
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Det fattar ju jag med men jag tycker röntgenförändringar bara är en liten del av allt som kan hända med en häst så personligen tycker jag inte det är lönt. Försäkringsfrågan har jag naturligtvis tagit i beaktning och inte bytt bolag.

Röntgen använt som ett hjälpmedel för att bekräfta eller eliminera en misstänkt klinisk diagnos måste vara grundinställningen. Numera har röntgen alltmer kommit att bli ett självändamål. Man röntgar en massa friska hästar för att utröna om de har skelettdefekter. Hittar man någon sådan defekt påverkar det hästens saluvärde, trots att man inte kan vara säker på att fyndet kommer att alls påverka hästen kliniskt under dess hela liv.

Med detta har jag inte sagt att man ej skall röntga en häst inför ett köp. Som exempel kan nämnas att inom travsporten går det i dag knappast att sälja en häst som ej är "friröntgad". Detta har även mer och mer kommit att gälla vid köp och försäljning av ridhästar. Det som man huvudsakligen är "ute efter" är de lösa benbitarna i framför allt kot- och hasleder. Genom dagens titthålskirurgi kan sådana fragment lätt opereras bort utan komplikationer för hästen. Vad man absolut inte vet är om dessa benbitar någonsin skulle ha givit hästen några besvär. Ger de besvär längre fram kan man med viss säkerhet säga att de funnits hos hästen redan innan 1-årsåldern (enligt modern forskning ).

Friröntgar du således en häst och hittar en lös benbit, vet du ändå ej om den kommer att menligt påverka hästen. Opereras rötgenfyndet bort har säljaren garderat sig och köparen känner sig tryggare men mängder av hästar kommer att opereras i onödan.

Med "friröntgen" avser man röntgen av kot- och hasleder med misstanke på eventuellt lösa benbitar. På halvblod röntgas också som regel bakknän. Vid exportröntgen kommer det förutom ovanstående till en mängd olika röntgenobjekt såsom strålben, karpus, spattområde m m, allt efter veterinärens önskemål i det land dit hästen skall exporteras.

Vet. Claes Rûlker
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Har du även tagit med i beräkningarna att försäkringsbolaget kan säga precis samma sak om du höjer försäkringsbeloppet och någonting skulle hända efter det? Veterinärvården kanske de inte kan neka (sålänge den står kvar på samma nivå), men ifall det vill sig så illa att hästen måste tas bort är det inte säkert att de betalar ut mer än det ursprungliga försäkringsbeloppet (som hästen var försäkrad till då du köpte den och övertog försäkringen). Jag utgår nu ifrån att du vidareutbildar hästarna och höjer deras livvärdesförsäkring vartefter, eftersom du köper unga hästar
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Nej det har jag faktiskt inte, däremot jag har fattat för länge sen att du tycker jag är en idiot som inte röntgat för det är väl det du så subtilt försöker säga?
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Har inte ens tänkt tanken att du skulle vara en idiot.... Varför skulle jag tycka det? Vad gör att du fått den uppfattningen om mig? Jag brukar inte sätta stämplar på personer öht, och absolut inte på de personer som jag aldrig träffat.

Jag anser att röntgen är ett billigt sätt att i möjligaste mån bespara sig från obehagliga, kostsamma överraskningar som kan komma, men om man väljer att röntga eller inte är helt och hållet upp till var och en att själv bestämma.

Har bara försökt belysa vissa risker med att inte röntga (dvs att man kan bli stående med alla kostnader själv eftersom försäkringsbolaget inte är villiga att betala)
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

För att du säger saker som "även unga hästar kan ha förändringar på röntgen" t ex. Det fattar väl vem som helst. Jag har haft hästar sen 1981 så jag är ingen duvunge som gör saker helt ogenomtänkt.

Det var hur som helst omtänksamt av dig men nu har jag precis köpt en oröntgad häst så dina tips kommer ändå för sent.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Har inte läst igenom tråden så svarar bara på ditt första inlägg..
Hade kollat upp spekulanterna.
Vem erbjuder bästa stallmiljön,fodret,utevistelsen mm
Hade föredragit om någon av dem har eget stall,
istället för att vara inackorderade.
Hade nog letat tills jag kom fram till vem som verkade bäst utan budgivning.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Angående röntgenfynd så kan jag tala om vad en mkt aktad veterinär hade för åsikt. Hon sa att hon var både för och emot röntgen vid köp, alltså röntgen på en fungerande häst. Hon tyckte man kunde hitta saker som inte alls spelade roll för hästens framtida brukbarhet, vilket ju kunde förstöra mer än det gjorde nytta.

Min nuvarande häst hade sk röntgenfynd när jag köpte henne. Ngt säljaren upplyste mig om direkt. Jag fick även höra vad veterinären sagt, samt veterinärens namn och telefonnr.
Ringde veterinären, hon rekommenderade köp trots fynden, hästen böjdes rejält ytterligare en gång, ingen böjprovsreaktion.
Jag var beredd på att köpa hästen även om det hade blivit reservationer i försäkringen, dock slapp jag det.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Själv har jag alltid sålt häst till den person som FÖRST bestämmer sig - Oavsett om jag blivit erbjuden mer pengar av andra. //Linda
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Själv har jag alltid sålt häst till den person som FÖRST bestämmer sig - Oavsett om jag blivit erbjuden mer pengar av andra. //Linda

Även om den som först bestämmer sig ger ett lägre pris än det i annonsen utsatta?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 958
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 704
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp