Budgivning vid försäljning?!

Donnatello

Trådstartare
Håller på o sälja min ena häst nu och i annonsen har jag skrivit ett pris nu är det dock så att tre är intresserade av hästen så då har jag sagt ett det blir budgivning. Tycker ni att det är fel? Jag har ju inte skrivit ngt om bud i annonsen men samtidigt alla köparna verkar lika bra och pengar behövs ju alltid. Alla köparna har bestämmt sig på samma dag men dom har självklart vart där på olika dagar.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Tycker du att alla tre verkar vara bra köpare åt just din häst, ser jag inget fel i det.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Som köpare har jag direkt hoppat av de hästköp där det blivit budgivning men jag tycker i princip inte det är fel av dig.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Då hästen är oinriden än så länge kan jag bara gå på det dom berättat så jag tror att alla kan erbjuda lika bra hem.
Men det blev lite sura miner från den som var där först och tittade. Hon vill ha hästen men har ju inte lämnat besked förän flera dagar senare och då har fler hunnit vara där under tiden som också vill ha hästen.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Det jag kan känna som precis varit ute och letat häst drygt ett år är att man gärna vill veta innan man åker och tittar på en häst om det är så att den kommer att säljas till högstbjudande.
Känns verkligen inte roligt att åka omkring 30 mil (och uppåt) och titta på en häst som t ex är utsatt för ett visst pris vilket kan vara ens maxbudget för att sedan få veta att det blir budgivning. Är hästen utsatt för ett exakt pris så tycker jag att man ska hålla på det.
Självklart förstår jag att säljaren vill få ut så mycket pengar som möjligt för sin häst, men då tycker jag att man kan vara schysst och klargöra i annonsen att det eventuellt kan bli fråga om en budgivning.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Jo det kan jag hålla med om. Jag brukar skriva det i mina annonser men glömde tyvärr det denna gång. Köparna i fråga har dock bara åkt ett par mil. Frågan är ju vem som ska få köpa om man nu skulle utesluta budgivning, den som bestämde sig först eller den som var och tittade först och bestämde sig efter de andra?!

Det är väl att ganska vanligt sätt att urskilja köpare genom budgivning. Precis som man gör med allt annat man säljer. Fel eller inte när man inte skrivit ut det i annonsen är den svåra frågan.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Jag tycker du gör rätt. Vill man ha hästen får man ju visa sitt intresse och säga det så snart som möjligt.

Hade det däremot varit så att du sagt att du skulle "hålla" hästen till dom så kan jag ju tycka att det är lite fel.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Nej jag visste att hon skulle kolla på en till ett par dagar senare och jag lovade att höra av mig om det var några andra intressenter på G. Jag ringde då så fort jag hade fått ett bud på hästen, det budet låg dock under det utsatta priset. Så jag har hållt vad jag lovat. Det är dock svårt att vara alla till lags när man säljer häst. Har vart med om köpare tidigare som hoppat av i sista stund så därför vill man på sätt och vis inte utestänga andra spekulanter för tidigt heller.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Naturligtvis till den som bestämde sig först. Sen tycker jag nog det ska stå i annonsen att det är till högstbjudande annars ska utskrivet pris gälla.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Om alla tre är lika bra köpare, och du tror att hästen får det lika bra oavsett vem den hamnar hos, skulle jag låta den som bestämde sig först köpa den. Även om det är samma dag har ju någon hört av sig först den dagen. Jag hade blivit sur om säljaren helt plötsligt sagt att hästen ska gå till högstbjudande om detta inte stått i annonsen (ja jag såg att du hade missat, men nu är det som det är), och hade nog hoppat av köpet. Däremot skulle jag inte sälja till den som bestämde sig först om den erbjöd ett lägre pris, men det kanske är självklart...
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Är det budgivning så ska det stå i annonsen! Jag tycker du ska sälja till den som bestämde sig först. Man kan inte gå och vänta på den som tittade först om det visar sig att någon annan bestämmer sig tidigare. Jag skulle i alla fall ta det så att den som bestämmer sig snabbast också är mest intresserad. Eller hur?
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Jo det stämmer nog är men verkligen intresserad brukar man höra av sig snabbt.

Jag har dock meddelat de berörda att det blir budgivning så nu får vi se hur de agerar utifrån det.
Tyvärr blev det lite dumt den här gången när jag glömde skriva det i annonsen men så får det bli.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

När jag köpte Leo så blev det budgivning. Det var inget som stod i annonsen och jag var där och provred först och sa att jag ville ha honom samtidigt som jag hoppade av honom, men att jag behövde ett par dagar på mig för att se om jag kunde få fram pengar. (jag provred honom egentligen inte för min räkning utan för en kompis, men blev helt kär när i honom själv när jag var där. Hon hade dock redan bokat in en till tjej om skulle komma oh provrida men hon sa att jag hade första ting på honom men hon ville inte boka av den andra tjejen. Vilket jag förstår, jag hade ju inga pengar egentligen. Jag fick iallallafall fram de pengar hon begärde ett par dagar senare och ringe på en gång och sa det. Allt var frid och fröjd och hon ringde den andra tjejen för att säga att han var såld. Men då sa den andra tjejen att hon också ville ha honom och böd ett högre bud. Säljaren ringde då tillbaka till mig och sa att hon fått ett högre bud och hon bad så mycket om ursäkt eftersom hon lovat mig, men hon kunde inte tacka nej till det eftersom hon behövde pengarna. Jag har full förståelse för det även om det såklart inte var så kul att höra. Nu kunde jag som tur var matcha det budet och jag tror inte att hon gav den andra tjejen någon chans att höja ännu mer. Eller så ville inte den andra tjejen det. Synd för henne. Tur för mig. :):p Det jag vill ha sagt är iallafall att jag som köpare såklart inte skulle gilla att det blev budgivning, men jag skulle förstå det. Jag förstår däremot inte varför man skulle hoppa av som köpare bara för att säljaren säger att fler är intresserade och att bud gäller. Varför gå miste om en fin häst om man redan bestämt sig för att man vill ha av den anledningen? Det kan hända att de andra inte höjer så mycket så att man kanske har råd ändå. Eller att de andra köparna hoppar av utan att höja priset. Tycker att det vore väldigt synd att missa drömhästen då bara för att man själv hoppar av bara föra tt det inte stod budgivning i annonsen. Stiger budet över det man har råd med så är det en annan sak. Men då har man iallafall gett det en chans.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Sen kan man inte alltid vara säker på att den där andra intressenten existerar eller om köparen bara försöker få ut mer stålars.

Jag har hoppat av direkt. Har haft begränsad budget och räknar med att få köpa hästen till det pris som står och är inte intresserad av att ge mig in i nån budgivnning. Hästar finns det gott om.
 
Senast ändrad:
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Snabbt svar från mig...
Den som lägger handpenning först är den som ska få köpa hästen.

Är man intresserad som köpare och vill ha varan så garderar men sig och lägger handpenning
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Jo det har du rätt i det är dock ingen som lagt handpenning än alltså har jag rätt att sälja hästen till vem jag vill.

Budgivning blir för mig ett sätt att som sagt urskilja köparna nu. Scenariot kunde ju lika gärna vart så att jag nekade en köpare för att jag inte vill att dom ska köpa hästen helt enkelt. Då skulle den personen också åkt massa mil i onödan. Bara för att man kollar på en häst och vill ha den och kan tänka sig att lägga det utsatta priset är det ju ingen garanti att man får hästen. Därför kan jag inte se att jag gör ngt fel i att köra budgivnig. Men det är intressant att höra era åsikter.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Jag har börjat lära mig att folk ska lägga handpenning innan man besiktigar hästen för jag har som sagt vart med om köpare som hoppat av sent och då står man där med häst men inga köpare kvar eftersom man nekat de andra.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Fast det är nog sällan man tjänar på o köra sånt spel, jag tror det är rätt ovanligt. Då riskerar man att stå där helt utan köpare sen.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Då har du tappat mig som köpare igen för jag skulle aldrig betala handpenning för en häst som inte är besiktad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 958
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 704
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp