Budgivning vid försäljning?!

Sv: Budgivning vid försäljning?!

Man bokar besiktningen i köparens namn. På så sätt behöver man som säljare inte oroa sig för att behöva betala den.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Dessutom har man inga problem med att tinga en hundvalp eller lägga en handpennig på en bil men just hästar verkar vara svårare.

Även om köparen sagt att dom ska betala hela eller delar av besiktningen är det aldrig någon garanti.

Jag röntgar även vid köp av hästar i något lägre prisklass eftersom jag vill ha hållbar ridhäst. Inte i första hand för pengarnas skull, utan för att slippa långa skade- och utredningshistorier som hade kunnat undvikas. Det är värt några tusen.

Jag har aldrig lagt handpenning på någon bil, min nuvarande betalade jag kontant. Jag har aldrig köpt en hund och kommer troligen aldrig att göra det och vet alltså inget om hur det brukar gå till.

Veterinärbesiktningen brukar väl betalas av köparen och jag hade som sagt kommit överens med säljaren sist jag köpte häst om att jag skulle betala den även om hästen gick igenom, men jag av något annat skäl ångrade mig. (Jag visste att jag inte skulle ångra mig, men det kunde ju inte säljaren veta. Att betala en besiktning för mycket är ju billigt jämfört med att köpa en häst man ångrat sig om.) Jag bokade besiktningen i mitt namn hos en klinik som jag valde, och vi avslutade sedan köpet där och jag tog hästen med mig hem.

Om hästen inte hade gått igenom hade säljaren fått stå för besiktningen, men det hade ju möjligen varit svårt för mig att driva då den var bokad i mitt namn.

Här på buke ser man ju många trådar om helt vansinniga historier kring hästköp, men det vanligaste måste väl ändå vara att det går hyfsat till? Från båda parter? Jag har enbart upplevt, i båda rollerna, att säljare och köpare skaffat sig en bild av varandra, litat rimligt mycket på varandra på rimliga grunder, och handlat sinsemellan med en häst som båda tyckte om och önskade det bästa.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

En besiktning gäller väl en månad iaf och finns det dessutom plåtar på att hästen är fräsch tar det längre än så innan det förändras. Men är det så du vill göra och köparna går med på det så visst. Jag tror dock det finns köpare som kommer drar sig ur affären rätt omgående.

Säg att du som ägare har hästen försäkrad för 50 tusen och sen röntgar hästen och allt är frid och fröjd och köparen drar sig ur affären och du hittar en ny köpare 6 veckor senare som vill försäkra upp hästen till 100 tusen i livvärde. Då krävs en ny ombesiktning till försäkringen ,så du tycker alltså att det är risker man får ta att förlora tex 7000kr som säljare för att den första köparen ångrade sig?
Jag vet inte hur andra gör men jag bedriver ingen välgörenhet och ska jag hålla en häst eller göra en ombesikting så kräver jag en handpenning för samma belopp. Kontrakt skrivs samtidigt givetvis.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

1. Skulle jag sälja en häst och köparen kräver en besiktning för 7000 för så skulle inte jag stå för (hela) den kostnaden, iaf inte om hästen går igenom.

2. Om en ny ägare vill försäkra upp hästen är det väl inte säljaren som ska stå för den kostnaden utan köparen.

Ett namn som hästhandlarjävel antyder att du säljer rätt mycket hästar och jag kan förstå att du träffat på en massa knepiga köpare - nu är inte jag en av dom och handlar helst av säljare som tror mig utan att jag behöver betala för att bli trodd. Men oroa dig inte, jag köper sällan hästar och köpte en nyss (betalade cash samma dag hästen levererades, köptes osedd och obesiktad) så jag kommer inte handla av dig de närmsta 10 åren iaf :p
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Delvis KL

I detta fallet har jag lovat att stå för besiktingskostnad (ej röntgen) och så brukar jag göra juridsikt riktigt eller ej men så gör jag när det handlar om hästar i den prisklassen. För mig är det en trygghet att veta att jag sålt en frisk häst alltså står jag gärna för besiktningen MEN jag har ingen lust att betala en besiktning i onödan.

Handpenningens vara eller icke vara är väl upp till var och en men jag kan inte riktigt förstå ditt resonemang. Du anser att säljaren ska lita på dig men du kan inte lita på köparen?!
Även folk som inte säljer häst regelbundet råkar ut för dom mest konstiga köpare så nej det är nog inget som är ovanligt.

Jag tänker inte spekulera vidare i dina hästaffärer men att dömma av det du skrivit köper du kanske inte hästar i högre prisklass. Gör man detta är man nog ganska benägen att affären ska bli så smidig och riktig som möjlig. Alltså besiktiga ordentligt, riktiga kontrakt och handpenning för bådas del. Detta är dock kriterier som man bör uppfylla i alla hästköp anser jag.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

*kl*

Är det bara för mig det är i stort sett självklart att det blir budgivning om det finns flera likvärdiga spekulanter :confused:

Det pris som sätts i annonsen är för mig inte ett maxpris utan ett utgångspris som kan förändras uppåt vid stort intresse för ett objekt och neråt om det är ett svagt intresse.

/Camilla
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

*kl*

Jag kan inte svara för hur alla andra ska göra, men jag kan svara för mig själv.
Min nuvarande (och första :p) häst var besiktigad ett par veckor tidigare (gjord pga intresserad köpare som sen backade pga vet inte kunde titta på hästens tänder), och hur vi än letade hittade vi inga fysiska fel på henne. Betsämde mig mer elle rmindre på vägen hem för att köpa henne, men väntade ändå en dag till med att ringa tillbaka. Åkte många timmar för att titta på henne (Stockholm -> Vetlanda t.&.r. med bil), och hade säljaren helt plötsligt sagt att det blir budgivning hade jag backat ur direkt (trots att hon hade flera som ville komma och titta på hästen efter mig).
Honey var vid köp försäkrad till 10.000:- liv (varav jag skulle få ut 7000:- vid hästens död, då det var inköpspriset). Har nu (ett knappt år senare) försäkrat upp henne till 20.000k och ingen besiktning krävdes av försäkringsbolaget.. Vet inte hur andra bolag gör men men.

Jag anser att om handpenning skall läggas så skall denne läggas efter godkänd vet. besiktning.

Angående vem som betalar bes. så är det väl inte fel att säljaren står för kostnaden om hästen inte går igenom, och köparen betalar om hästen går igenom. VILL säljaren betala, så fine, men som köpare skulle jag nog ändå vilja välja vet. pga det jurudiska.

Vill nästa ägare försäkra upp värdet så är väl det dennes sak, knappast något man kan kräva att säljaren står för.

Priset ska stå i annonsen; fast pris/prutbart (vid prutbart skall säljaren vid vidare samtal kunna ange ett lägsta pris också), ev. budgivning o.s.v. skall stå i annonsen. Oavsett prisklass, har man en viss summa att köpa häst för (utöver andra kostnader kring hästköp, som utrustning, vet o.s.v) är det väl mottligt kul att provrida, vilja köpa och sedan få besked att vill man ha hästen får man hosta upp 10.000kr till (siffra huggen i luften).

Men jag ska nog inte köpa häst på minst 5-10 år igen (om inget går väldigt väldigt fel..) så ni behöver inte råka ut för jobbiga mig på ett tag :devil: :D
 
Senast ändrad:
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Helt riktigt, jag köper bara billiga hästar, att röntga har t ex aldrig vara aktuellt. Jag besiktade den ridbara häst jag köpte senast men bara gårdsbesiktning, unghästar samma sak om de besiktats alls. Jag köper dock inte oförsäkrade hästar och jag har alltid skrivit köpekontrakt.

Självklart vill jag ha ett ömsesidigt förtroende i en affär och det har funkat fint med de hästar jag köpt hittills.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Nej vi är två! Ser inget fel i att man ändrar priset efter läget.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Tycker det är självklart att den som först bjöd det utsatta priset ska ha hästen. Att komma på budgivning i efterhand känns fruktansvärt oseriöst och den som först la ett bud under utsatt pris får skylla sig själv.

Jag kan inte låta bli att undra vad TS svarade den person som var först med rätt pris när hon/han sa att jag köper hästen för det du begärt?
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

1. Skulle jag sälja en häst och köparen kräver en besiktning för 7000 för så skulle inte jag stå för (hela) den kostnaden, iaf inte om hästen går igenom.

2. Om en ny ägare vill försäkra upp hästen är det väl inte säljaren som ska stå för den kostnaden utan köparen.

Ett namn som hästhandlarjävel antyder att du säljer rätt mycket hästar och jag kan förstå att du träffat på en massa knepiga köpare - nu är inte jag en av dom och handlar helst av säljare som tror mig utan att jag behöver betala för att bli trodd. Men oroa dig inte, jag köper sällan hästar och köpte en nyss (betalade cash samma dag hästen levererades, köptes osedd och obesiktad) så jag kommer inte handla av dig de närmsta 10 åren iaf :p

Jag anser iallafall att det är jag som säljare ska se till att köparen kan försäkra upp hästen för samma livvärde som priset va om så önskas. Alltså anser jag också att det är jag som ska stå för den kostnaden som det kostar, därav inte sagt att jag tänkt på det tidigare och bakat in det i priset.

sen skriver du att du helst inte köper av säljare som inte tror dig. Man kan tyvärr inte lita på någon mer än sig själv, därför brukar jag skriva kontrakt med väldigt tydliga punkter när köpare lägger handpenning för att dom ska känna sig trygga vilket inte heller har varit något problem :)
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

*kl*

Är det bara för mig det är i stort sett självklart att det blir budgivning om det finns flera likvärdiga spekulanter :confused:



/Camilla

jag säljer till högstbjudande om ingen handpenning är lagd.
Jag anser att vill man ha en häst riktigt mkt så man bestämt sig så gör man slag i saken. Klart det alltid blir sura miner men så är det om man är velig.
Senast var det en som bokat tid för provridning några dagar senare, någon minut efter ringde en dam som bestämde sig för att ha honom över telefon, handpenning sattes in och hästen gick till henne. ringde upp henne som skulle provrida som blev sur. den över telefon la ett högre bud bara hon fick köpa hästen. Hon som skulle provrida tyckte förmodligen att jag skulle hålla kvar hästen tills hon hade provridit och sen funderat innan hon hade bestämt sig om hon skulle ha hästen eller inte :grin:
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Tycker det är självklart att den som först bjöd det utsatta priset ska ha hästen. Att komma på budgivning i efterhand känns fruktansvärt oseriöst och den som först la ett bud under utsatt pris får skylla sig själv.

Jag kan inte låta bli att undra vad TS svarade den person som var först med rätt pris när hon/han sa att jag köper hästen för det du begärt?

Jag undrar också vad TS sa till den som ringde först och ville köpa hästen för utgångspriset... (Är iofs också intressant vad som sades till den första som ville köpa hästen, men till ett lägre pris.) Varför är hästen inte redan 'såld'?

Jag tycker att den som först lade bud på det ursprungliga priset borde få köpa hästen (dvs om man inte redan lovat den första som bjöd lägre).

Jag har även varit och kollat på häst där andra redan uttalat köpintresse, men säljaren har varit öppen mot alla och sagt att den som bestämmer sig först (= skriver på kontraktet) får köpa hästen. Kändes iofs lite pressat för mig som köpare, men tyckte att det var OK (köpte ej hästen i slutändan).
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

För att stilla er nyfikenhet, hästen är nu såld under förutsätning att den går igenom besiktning och röntgen. Handpenning kommer att begäras och kontrakt skrivas. Affären blev klar idag då alla tre sagt sitt.

Till den som la det lägre budet sa jag att det fanns fler intressenter men jag beaktar ert bud och hör av mig när jag pratat med de andra. Köpare nummer två som ville köpa hästen för det utsatta priset sa jag som det var att det finns fler intressenter som redan uttalat sitt intresse att köpa hästen men för ett lägre pris. Den tredje spekulanten ville också ha hästen men hade ingen möjlighet att matcha budet idag.
Det blev budgivning mellan nummer ett och två. Skulle den aktuella köparen mot förmodan ändra sig är de andra intresserade av att bli kontaktade. Så just nu önskar jag bara att jag hade tre likadana hästar så jag kunde göra alla till lags. Men inga sura miner utan alla förstod mig och accepterade läget.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Då håller jag tummarna att vetbes går u.a så hästen blir såld :)
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Tackar, det gör jag också :laugh: allid nervöst med besiktningar man vet aldrig vad som döljer sig. Men jag hoppas och tror att jag har en frisk häst.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

varför handlar det mesta om diskussionen om huruvida köparen skall kunna dra sig ur, så länge det inte finns ett kontrakt eller handpenning är lagd så har ju inte säljaren några som helst skyldigheter mot köparen heller utan kan sälja hästen till någon som "känns" bättre eller lägger ett högre bud, detta är även en säkerhet för köparen. Varför skulle man inte kunna sätta in pengarna på ett konto där ingen kommer åt dem förrän köpet är genomfört som man gör vid hus/lägenhetsaffärer t ex.., för att ingen av parterna skall kunna bli blåsta på pengar..
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

*Lite OT*

När vi köpte vårt halvblodssto gjorde vi klinikbesiktning med röntgen och hela köret. Hon var då tolv år, knappt startad (dock välutbildad i båda disciplinerna) och såldes för "knappa" 65000:-. Vi betalade besiktningen med glädje. Varför? Vi ville gärna ha hästen, men inte stå där om ett tag med något fel på den som kunde visats på röntgen.

Senare veterinärkostnade går på lika mycket, oavsett om hästen kostar 6500:- i inköpspris eller 650000:-. För att inte tala om vilka hjärtesorger det bär med sig.

Om vi mot all förmodan skulle köpa häst i framtiden skulle vi röntga den med, oavsett inköpspris.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

Jag antar att du ville tala om det eftersom jag struntat i att röntga mina billiga hästar? Den enkla förklaringen är att jag, för här är det inga VI som köper hästar, helt enkelt inte haft råd att röntga mina hästar och har inte heller haft anledning att tro att det skulle finnas några röntgenförändringar av betydelse, den äldsta häst jag köpt var 3 år. Alla mina hästar försäkrade.
 
Sv: Budgivning vid försäljning?!

jag säljer till högstbjudande om ingen handpenning är lagd.
Jag anser att vill man ha en häst riktigt mkt så man bestämt sig så gör man slag i saken. Klart det alltid blir sura miner men så är det om man är velig.

Jag har ingen åsikt om man budgivning, men jag har själv aldrig fått tillfälle till det som köpare. En gång ville jag köpa en häst som gick till en annan spekulant. Den andra hade ringt och sagt att hon ville ha hästen en kvart före mig. Säljaren grubblade lite, och bestämde sig sen för att låta den som kom först köpa. Jag sa halvt på allvar att jag kunde tänka mig att betala lite mer, men det ville inte säljaren.

När jag köpte den häst jag nu har fanns det en annan starkt intresserad köpare, men när jag sa att jag ville ha hästen fick jag köpa den då säljaren var nöjd med mig och inte hade skäl att tro att den andra spekulanten skulle kunna erbjuda hästen särskilt mycket mer än jag kunde. Här blev det heller ingen budgivning, utan jag fick hästen för lite under annonspriset (jag hade dock betalat annonspriset utan tjafs, dock inte deltagit i budgivning för annonspriset låg på min smärtgräns).

Med båda dessa säljare fick jag känslan av att de inte ansåg budgivning riktigt "rumsrent". Båda sålde unghästar som de födde upp själva, om det nu påverkar saken.

Hon som jag köpte häst av, krävde förresten att jag tänkte över det hela någon vecka innan vi genomförde köpet, men självklart höll hon hästen åt mig under den tiden. Jag hade ju kunnat backa ur då, men jag tyckte att det var ett ganska schysst krav. Vill man ha hästen och ge den ett gott och långvarigt hem, så står man ut med att vänta en vecka på att få den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 958
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 704
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp