Buffert för häst

Amk

Trådstartare
Om ni hade möjlighet att välja hur stor ekonomisk buffert ni skulle ha för hästarna, hur mycket skulle ni lägga undan? Jag har samlat på mig ett gäng hästar, och har en rätt så hög självrisk på mina försäkringar. Därför vore det en trygghet att ha en viss summa pengar sparade om något oförutsett skulle hända. Skulle jag mot förmodan bli arbetslös kunde det också vara bra med en ekonomisk säkerhet.

Sv: Buffert för häst

Jag har väl ingen specifik buffert för just hästarna, utan har lite pengar undanstoppade utifall något oförutsett händer, vare sig det gäller hästarna, huset, jobbet eller bilen. Om allt inträffar samtidigt skulle det väl bli lite tajt, men den risken är väl minimal.

Jag har också en hög självrisk på mina försäkringar, men då jag (ta i trä!) bara behövt använda försäkringarna två gånger under 15 års tid lönar sig detta för mig. Jag har alltid tillräckligt med pengar på sparkontot för att betala självrisker och övrigakostnader ifall det värsta inträffar bägge hästarna samtidigt, och försöker även ha en liten buffert för bilreparationer och transportreparationer.

Jag räknar väl med ca 20.000:- allt som allt, för två hästar, varav en är en kärnfrisk sällskapsshettis som aldrig haft en skråma hittills. Skulle det bli en långdragen historia räcker det såklart inte långt, men detta är vad jag alltid ser till att ha tillgängligt via mitt vanliga konto.

Så i mitt fall skulle jag säga 10.000:-/häst.

Vi har minst enkel veterinärvård (i vårt fall 50 000 kr) efter att vid två tillfällen ha tvingats inse att vi trots A1-försäkring inte har något skydd alls när det händer något.

10 000 kr häst räcker inte mer än till självriskerna om det händer något med pålle om dom har en försäkriing i grunden.

Har man dom inte försäkrade så torde man ha en 50-60 000 kr _minst_ i buffert .

Och även detta är igentligen lite mot vad det kostar att ta in dom på ett djursjukhus man måste själv innan bestämma var gränsen skall gå .

Mia

Min nuvarande häst äger jag inte, och har inget lagligt ansvar för (man kan väl kalla mig hennes ryttare istället för att hon är min häst), men om hon vore min, skulle jag vilja ha lika mycket undanstoppat för henne som för mig själv. För mig själv vill jag ha åtta eller nio "månadskostnader" undanstoppade, dvs pengar som täcker precis allt som behövs för nio månader (hyra, mat, räkningar etc). För henne skulle det då bli samma sak (hyra, foder, försäkring, hovslagare etc).

Fick betala 15000 i självrisk när min häst opererades. Vet inte hur det ser ut på andra försäkringsbolag men tror inte det är ovanligt med så hög självrisk (förutsatt att det handlar om något omfattande)

Om jag fick önska fritt skulle det inte vara fel med 100 000 kr extra för "eventuelliter". Men då ser jag en helhet i ekonomin och min extra buffert täcker inte bara hästarna utan allt annat också.

Jag skulle vilja ha en buffert på 50-100 000 kr som buffert för 'allt' i livet så att säga, hade nästan det en gång i tiden men av diverse olika anledningar så har jag inte det längre.
Just nu pluggar jag och har man häst samtidigt finns inte riktigt utrymme för att spara ihop någon sådan buffert så jag tragglar på i miniformat.
Pengar till självrisk finns dock, och jag har försäkring som täcker 'allt' utöver den.

knapp

Jag har ca 100.000:- men det är för allt, alla djur och även för mig själv.

Ang hög självrisk vid skada så kanske det är självrisk + procent av kostnad?

10000:- räcker ganska långt i mitt fall. Självrisk på 2600:- + 10% av överstigande belopp. Tillsammans med Rehab extra som täcker resor, djurambulans, mediciner m.m. så känns min buffert på 20000:- på två hästar realistisk i mina ögon... Och räcker den inte finns det andra "buffertar" att nalla ifrån...

Jag har tyvärr tvingats utnyttja min försäkring, och den har faktiskt täckt otroligt mycket. Både en mycket utdragen hältutredning, operation för tarmvred, och mediciner. Dock vet jag att jag, trots att jag har veterinärvård för 100 000 i min försäkring, hade varit tvungen att betala ur egen ficka om min häst klarat tarmvredsoperationen, eftersom eftervården också kostat en del.

*kl
Spontant tycker jag att självrisk (i mitt fall fast på 5000 kr) +10 000 per häst känns rimligt i buffert.

Ett annat förslag jag har är att ha årskostnaden för alla hästar i buffert, och att jag varje månad för in pengar till det kontot, så att där alltid finns pengar för ett helt år framöver om något skulle hända. Som tur är har jag billiga driftskostnader för mina tre hästar, så summan skulle inte behöva vara astronomisk.

varför byter ni inte försäkringsbolag om ni har så höga självrisker och får betala flera % utöver det?

mina hästar har självrisk på 2500 kr och inget mer utöver det.

För att jag själv valt att ha så hög självrisk! Jag har istället satsat på mycket veterinärvård, och trots att jag har 100 000 i veterinärvård betalar jag bara runt 1500 kr/häst och år i försäkring, just eftersom jag valt en högre självrisk. På tre hästar spar jag in en hel del pengar på den lägre premien, vilket gör att jag inte har några problem att betala min självrisk på 5000.

fast jag har också hög veterinärvård.....det är mitt prio nr ett.

Täcks mediciner av din försäkring? Alltså sådana du hämtar ut på recept?

Sen är det ju även så att har man en pålle som har varit försäkrad i samma bolag sedan födseln ska man tänka nog igenom om det är värt risken att byta bolag.

Ja, hellre betala lite mer i premie än en hel massa i självrisk när/om det händer något :crazy:

Har två hundar och snart en häst och har en buffert på ungefär 10 000 i nuläget, men lägger undan varje månad så den växer ju. Och hästen kommer inte förän om några månader.

Vet.vård för hundarna har sällan gått över självrisken. Där har jag låg självrisk+procent och högsta veterinärvården naturligtvis. Men ofta är hundvård billigare än hästvård och jag har personer att låna av om det kniper. Hästen tänker jag försäkra i ett bolag med låg självrisk och utan procent. Skulle nog inte byta på en vuxen häst, men nu handlar det om ett föl.

Har precis skrivit inlägg i en annan tråd, apropå detta med buffert och den ibland falska trygghet en försäkring inger. Just detta att försäkringen inte täcker när man väl står där på kliniken är ju fruktansvärt, och då krävs det en hög med pengar på kontot för att ändå reda ut situationen och inte tvingas ta bort hästen i väntan på att bolaget ska krypa till korset

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=13735129#post13735129

Några miljoner!

Nä, så blir det nog inte... ;) Jag har 10 000 på ett konto, avsett för ett avelssto, ett föl och en unghäst om det skulle skita sig. Tänker fortsätta spara för att öka den bufferten till kanske 30000. Utöver det är de försäkrade, och vi har kollat igenom försäkringarna för att se till att det inte finns några stora "hål" någonstans där försäkringarna inte täcker.

10 000/häst tycker jag också känns rimligt med andra ord. Men gärna mer såklart!

Jag har 100 000kr + per häst undanstoppade om något skulle hända.
Varje häst och hund har sitt eget konto där jag varje månad sätter undan pengar så kontot växer för varje månad.

Sen har jag självklart andra sparpengar också att ta av om dem mot förmodan inte skulle räcka, men jag tror inte det kommer hända då mina djur dessutom är välförsäkrade och peppar peppar hållt sig hela och friska hittils :)

Liknande trådar

V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
609
Senast: Jahopp
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 775
Ekonomi & Juridik Hej Mitt största mål är att kunna äga en egen häst, än så länge har jag inte ekonomi att kunna täcka alla kostnader som kommer varje...
Svar
17
· Visningar
2 345
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka