Genom godis! :cool:
Jag har gjort så att jag tar en morotsbit och visar hästen den, för så biten framför näsan och ner mellan frambenen och säger kommandot "bocka" (eller buga då om man vill det). Sen får den godis o beröm. Öva flera ggr!

Vi har kommit så långt att vi kan ställa oss vid bogen, säga bocka och han böjer ner halsen mellan frambenen och "böjer upp" ena frambenet ("står på tå" kanske man kan säga) och tar godiset mellan benen.
Vill man gå vidare kan man lära hästen sänka sig ner som på cirkus (så att den står på ena framknäet o andra benet framsträckt). Då kan man tydligen träna det genom att använda sig av ett grimskaft som man binder runt benet som ska ner på knä. Locka ner hästen med godiset så att den till slut gör som det är tänkt. Så långt har inte vi tränat med vår kuse, men det funkar nog bra! Kräver tålamod och lång träning bara. Mycket godis, beröm och en häst som är lite cool.
 
Dom har väl plockar bort hur man lär ut trix?
Det sa i alla fall Rebecka att de skulle göra sist gång jag pratade med henne. De vill lära ut det istället för att folk bara läser sig till det, men de kanske ligger lite kvar?
 
Står åt samma håll som hästen och bugar själv. Sen godis när han gör rätt, även lite rätt i början. Min bugar jämt när han vill ha lite godis. :)
 

Liknande trådar

Mat Ska strax handla till en sallad. I receptet står 2 dl granatäpplekärnor. På ett ungefär hur många granatäpplen behöver jag köpa...
Svar
16
· Visningar
1 223
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Hrm. Jag blir inte riktigt klok när jag googlar om det är fritt att beställa varor från Norge, eller om man behöver betala moms...
Svar
2
· Visningar
341
Juridik & Ekonomi Granntomten är till salu och budgivningen har stått still på orimligt hög summa sen flera månader. Vi undrar vad som kommer ske där och...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp