Bukandning, svårt att svälja och böld

Eliza

Trådstartare
Kan börja med att säga att vi har kliniktid efter 15 idag så ingen funderar varför jag inte ringt veterinären.

Mitt 6 åriga halvblodssto som jag nu haft i 5 månader har haft en "kula" i infästningen till strupen. om man tänker vid struphuvudet på en människa.
Har pratat med vet och sålänge inget påverkar henne är de grönt.

Hon har gått ute dygnet runt nu i några månader och igår skulle jag ut å rida och gav henne lite havre innan. ( Hon skulle stå inne ett tag innan jag skulle ut)

Efter ett par tuggor börjar hon tvärhosta och jag tänkte att hon som är ganska glups troligen satt i halsen.
Såg då att hon var uppdragen i flanken och bukandades, hon stod även och slog med frambenen precis som hon inte fick luft och hostade igen.
Första tankne var foderstrupsförstoppning men efter att konfererat med stallägare och veterinär skulle vi avvakta.

Tog ut henne på gången och hon var hängig och inte alls sitt vassa jag. Fick till och med kolla munnen och tandköttet på henne utan att hon blev arg (!)

Tempade och den visade inget 37.3.

Hon blev skaplig igen och när jag skulle fodra hö var vi tillbaka på samma punkt, bukandning hosta och slag med frambenen. :cry:

Min teori är att den här "böld/tumör/" saken som är mellan storleken ägg och mindre tennisboll påverkar henne när hon äter eftersom varken luft eller mat får plats..

Imorse var de samma visa och tempade henne 37.0

Ringde vet idag igen och dessa rekade att jag skulle ringa ATG.
Fick tag på dem och de trodde jag skulle få åka vidare till Helsinborg men skulle dit först..

Fan vill verkligen inte behöva ta bort en häst till... :cry::cry::cry:

Blir helt knäckt om de inte kan laga henne..

Min fina tjej..

Håll tummarna för oss.

Någon som varit med om liknande?
 
Sv: Bukandning, svårt att svälja och böld

Kan börja med att säga att vi har kliniktid efter 15 idag så ingen funderar varför jag inte ringt veterinären.

Mitt 6 åriga halvblodssto som jag nu haft i 5 månader har haft en "kula" i infästningen till strupen. om man tänker vid struphuvudet på en människa.
Har pratat med vet och sålänge inget påverkar henne är de grönt.

Hon har gått ute dygnet runt nu i några månader och igår skulle jag ut å rida och gav henne lite havre innan. ( Hon skulle stå inne ett tag innan jag skulle ut)

Efter ett par tuggor börjar hon tvärhosta och jag tänkte att hon som är ganska glups troligen satt i halsen.
Såg då att hon var uppdragen i flanken och bukandades, hon stod även och slog med frambenen precis som hon inte fick luft och hostade igen.
Första tankne var foderstrupsförstoppning men efter att konfererat med stallägare och veterinär skulle vi avvakta.

Tog ut henne på gången och hon var hängig och inte alls sitt vassa jag. Fick till och med kolla munnen och tandköttet på henne utan att hon blev arg (!)

Tempade och den visade inget 37.3.

Hon blev skaplig igen och när jag skulle fodra hö var vi tillbaka på samma punkt, bukandning hosta och slag med frambenen. :cry:

Min teori är att den här "böld/tumör/" saken som är mellan storleken ägg och mindre tennisboll påverkar henne när hon äter eftersom varken luft eller mat får plats..

Imorse var de samma visa och tempade henne 37.0

Ringde vet idag igen och dessa rekade att jag skulle ringa ATG.
Fick tag på dem och de trodde jag skulle få åka vidare till Helsinborg men skulle dit först..

Fan vill verkligen inte behöva ta bort en häst till... :cry::cry::cry:

Blir helt knäckt om de inte kan laga henne..

Min fina tjej..

Håll tummarna för oss.

Någon som varit med om liknande?

HAr hon vart kallt/blöt, varm efter ridpass. Och fått mat på en gång kan dom få en sån knöl. Sen Testa med att blöta höt innan du ger henne. :)
 
Sv: Bukandning, svårt att svälja och böld

Kvarka?

eller annat som kan ge bölder.
 
Sv: Bukandning, svårt att svälja och böld

Kvarka?

eller annat som kan ge bölder.



INte kvarka troligen eftersom hon inte har haft feber och inte runnit näsan.

Hon har alltså haft knölen där mer än en månad..

Nåja håll tummarna, vi ska in om en timme.
 
Sv: Bukandning, svårt att svälja och böld

Glöm inte rapportera, så vi andra får ta del i vad det är.
Själv har jag inga idéer om vad det kan vara
 
Sv: Bukandning, svårt att svälja och böld

Förstorad sköldkörtel som kan växa inåt och trycka mot svalj och andningsvägarna. Så be dem kolla ämnesomsättningen på henne.
 
Sv: Bukandning, svårt att svälja och böld

Du var närmast tillhands.

Lite förstorad sköldkörtel och tydligen lätt för foderförstoppning.
( Sa vet efter läst journalen )

Well vi har kollat halsen och strupe/mat/luft och allt ser ok ut.

Kollade även tänderna som va ok.

Vet undra hur mkt hon vägde och gissa på 500 ;)

Ställde henne på vågen 684 kg :D tungiskungen.

Nu blir det en ny krubba med kanter och stenar i den och sen finmaskigt hönät.

Hoppas det hjälper nu.

Ha de gott!
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips och råd, kanske någon av er har råkat ut för liknande och vet ngt eller kan hjälpa oss! Vi fick hem ett sto i förra...
2
Svar
34
· Visningar
3 390
Senast: Hippokondriker
·
Hästvård I förra fredagen när jag hade ridit min valack så ställde ja in han i boxen och han ställde sig med baken mot mig och huvudet in i...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: Gullan86
·
T
Hästvård Mitt 16-åriga arabsto har pollenallergi. Jag upptäckte det för första gången i augusti förra året, hon stod och bukandades/flämtandades...
Svar
2
· Visningar
922
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp