Håll tummarna för min häst..

Pallas_Athena

Trådstartare
I förra fredagen när jag hade ridit min valack så ställde ja in han i boxen och han ställde sig med baken mot mig och huvudet in i väggen.
han ville inte ha maten och var helt apatisk.
tog febern på han och han hade 39,6 grader, ringde veterinärn och berättade att han hade feber och va svullen i strupen.
febern gick ner lite men veterinären ansog att det var bäst för alla om han slapp åka ut.
han piggna till lite och vi åkte hem.
lördag hade han 36,7 grader och jag var ute och gick med han
söndag 38,6 grader gick ut och gick med han,trodde tempen var lite högre för att han stått och solat sig,det är så varmt där han står.
måndag normal temp.
tisdag 40 graders feber och svullna lymfkörtlar under ganascherna.
veterinären kom och gav sulfa och febernedsättande och tog prover som vi idag fick svar på,för mycket vita blodkroppar.

på lunchen var jag borta hos han för att kolla till han, då hade ganascherna,ena kinden,läpparna och under ganascherna svullnat upp ordentligt så han ser ut som han blåser luft i kinderna,han kan knappt gapa och inte äta ngt.

han har vart sjuk i en vecka och fyra dar nu och veterinärena står som frågetecken,han har nu gått på penecellin behandling en vecka och får febernedsättande dagligen.

när jag kom dit idag efter jobbet och tog in han så märkte jag hur vinglig han var så jag gick lite till med han,han har nästan ingen balans och har jätte ont,har gått ner minst 40-50 kilo nu för han inte kan äta.
så han får flytande föda,han hade 39 graders feber nu så jag ringde veterinären och han sa att vi skulle ge sulfa också för att det kan ha påverkat nerverna.

om ngra timmar skulle vi märka resultat,sen ska vi ringa igen.
det är så jävla jobbigt,ja är så trött och ledsen av att se han ha så ont.
han kryper ner i min famn med sitt stora vackra huvud och sluter ögonen och bara står där.. :cry:

han är ju bara 13 år och vi har precis startat våran karriär,min älskade häst snälla bli frisk,jag gör vad som helst,ge mig smärtan!! :cry:
 
Sv: Håll tummarna för min häst..

Jag håller tummarna för dig och din häst! Hoppas allt blir bra igen!
 
Sv: Håll tummarna för min häst..

Jag tänker på Er. Det finns inget värre än när ens ögonsten och själv kan man inte göra ett smack. Bara att lita till veterinärerna och en högre makt.. Jag HOPPAS verkligen att han blir bra igen!
/Asmodeus
 
Sv: Håll tummarna för min häst..

tack så mycket båda två.. har precis vart och tempat han och febern hade gått ner.
nu är han bara trött men jag tror det är all medecin som gör han trött,för alla andra stod och åt men han sov.
lilla hjärtat jag vill bara att du ska bli bra :cry:
 
Sv: Håll tummarna för min häst..

hostar hästen nåt??? den kan ju ha kvarka? komme det gult slemm ur näsborrarna?. det kan oxå vara elishyas(en fästingsjukdom som jag inte kan stava till.) har ni tagit blodprov???den sjukdommen är mkt farlig.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst insjuknade igår med 41 graders feber, vinglig, hängig och dålig aptit. Veterinär kom ut och gav honom febernedsättande samt...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: SoffiProppi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 121
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 310
Senast: Ela
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 683
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp