Bukefalos 28 år!

Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Har sett henne gnussa mulen i marken ibland precis som att det kliar... Har även letat efter "konstiga" växter...men hittar inga som ser misstänkta ut...
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Det kan vara något hon går o äter i hagen. Att de sväller upp bakom ganascherna behöver inte betyda smittsam sjukdom, min sväller upp väldigt lätt. Har hon dessutom fått en omställning så kan det vara därför som hon är extra känslig. Tar ju ett par veckor för hästen att ställa om sig och komma in i bakteriefloran.
Här har vi precis haft A2 och får förhoppningsvis öppna upp stallet idag igen.
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Låter ju inte som typiska kvarkasymptom precis. Tycker att det vore på plats men en endoskopi-undersökning av svalget för att kontrollera vad som orsakar svullnaden. Som jag förstår på din beskrivning sitter svullnaden bakom ganascherna och en bit nedåt längs strupen? Kan hästen ha blivit huggormsbiten?

Har du någon bild? Är det taget blodprov för att kontrollera infektionsbilden? Ett baktprov för att fastställa en eventuell kvarkainfektion (mkt viktigt med tanke på anmälningsplikt).
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Hmmm.... nu skriver jag här igen! Blir inte klok på detta! Förra veckan stod hon inne flera dagar.. Feberfri drack och åt mkt bra.. nästan ingen svullnad och ingen mer hosta.. Samt näsflöde borta!!
Lillpållen är fortfarande fullt frisk!
Men nu när hon börjat gå ut igen så kommer svullnaden tillbaka fast inte lika kraftigt... hostar ibland och klart näsflöde... samt ngt högre temp..
Kan hon vara allergisk mot ngt kanske???
Känner ngn av er igen dessa symtom??
Hemskt tacksam för olika funderingar!

Hej
JAg tycker jag känner igen mig själv i henne.Jag tycker de låter som hon bara är typ Pollen allergisk. stakars liten.
Ring en vet och fråga vad man gör och prova om de kan vara det. Lycka till.
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Vi har tid på kliniken på måndag em...
Vet tog inga prover men jag har varit i kontakt med länsveterinären också frågade då om provtagning... men vi behandlar det som smitta.. Han svarade att proverna inte alltid visar om det är kvarka så han tyckte att vi skulle behandla det som man gör med kvarka..


Nu står hon inne igen... piggare igen givetvis....*suck*
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Hej
JAg tycker jag känner igen mig själv i henne.Jag tycker de låter som hon bara är typ Pollen allergisk. stakars liten.
Ring en vet och fråga vad man gör och prova om de kan vara det. Lycka till.


Ja, Solos Carex är ju gräsallergiker så varför inte?
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Igår gick hon ute mellan 06-17.... allmänpåverkad och 38,4 i temp.. trött och svullen i halsen... Var ute nu precis hon har stått inne sen igår.. Temp 37,3... pigg...kelig mkt mindre svullnad...
Lutar mer och mer åt att tro att det är allergi..
Talade nu även med vet angående kortison och tydligen så är det så att när man inte vet om det är infektion så vågar man inte sätta in kortison då det kan leda till blommning av infektion...
Ja på måndag vet vi förhoppningsvis mer..
Dessvärre om det är allergi, kortison och dräktighet går inte så bra ihop.....
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Noen som vet hvordan det gikk med denne hesten?
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

[Hej !!
Nu när jag har läst allt vad alla har skrivit så blir man ju inte klokare precis..
Efersom jag själv har ett 20tal hästar så visst har en del varit lite *snoriga* efter transport..
men ALDRIG sjuka..
Vi brukar kalla detta för transportsnuva.
Men då blir dom endast snoriga och lite hostiga men EJ feber att anmärka på.
Kvarka är en luftbunden smitta som består av 5olika virus. varav endast 1är kvarka. =MYCKET SMITTSAMT.
Srn har vi såkallad dagissnuva=Kan smitta men är ej farlig.
Sen har vi A2=SMITTSAMT men ej som kvarkan.
Unga friska hästar löper mindre risk för att bli riktigt sjuka. Medans föl och äldre djur kan ha med mycket otur dödlig utgång.
Kvarkan börjar i regel med att hästen blir *hängig* Vill inte äta sitt hö eller kraftfoder,Utan buffar omkring i det istället. Detta pga att den har så fruktansvärt ont i sina lymfkötlar.
Feber kommer som regel efter något dygn efter smittotillfället. Då dom räknar en karens på 3-12dagar.
Därför så brukar vi alltid ha våra hästar i en säker karantän i minst 2veckor innan dom kommer hem till stallet.
Sen finns det dom TYSTBÄRANDE hästarna.. dom är lömska dom. Dom sprider smitta utan att dom ej ger symtom av kvarka viruset.
Men har en häst väl haft det är sannorlikheten minimal att dom får det igen.
Så för att vara riktigt säker så tar man prov på det.
Så tänk er alltid för när ni går in i nya stall med främmande hästar att ni som regel aldrig klappar på dem i onödan utan att sedan tvätta era kläder och händer mycket mycket noga!!
Det kan finnas i era kläder ert hår under era skor mm.
Så ofantligt sprids detta hemska virus!!!

Hoppas att jag har kunnat ge lite information om vad som kan vara kvarka eller inte!!
LYCKA TILL!!!!
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Igår gick hon ute mellan 06-17.... allmänpåverkad och 38,4 i temp.. trött och svullen i halsen... Var ute nu precis hon har stått inne sen igår.. Temp 37,3... pigg...kelig mkt mindre svullnad...
Lutar mer och mer åt att tro att det är allergi..
Talade nu även med vet angående kortison och tydligen så är det så att när man inte vet om det är infektion så vågar man inte sätta in kortison då det kan leda till blommning av infektion...
Ja på måndag vet vi förhoppningsvis mer..
Dessvärre om det är allergi, kortison och dräktighet går inte så bra ihop.....

Gammal tråd, jag vet, men hur gick det för din häst? Min häst har mycket liknande symptom och har blivit behandlad med kortison mot ospecificerad allergi. Inga prover har tagits. Undrar om din häst fick någon diagnos och vad som hände?
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Trots att detta är en gammal tråd så måste jag bara påpeka att:

Kvarka är INTE en luftburen smitta och orsakas INTE av ett eller flera virus utan av en bakterie.
/ Qbaby:angel:
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Gammal tråd, jag vet, men hur gick det för din häst? Min häst har mycket liknande symptom och har blivit behandlad med kortison mot ospecificerad allergi. Inga prover har tagits. Undrar om din häst fick någon diagnos och vad som hände?

Verkar inte som Fenesta har sett det här men jag kan hoppa in och tala om att stoet mår bra idag. Det mesta tyder på med facit i handen att hon drabbades av transportsjuka.
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Tack Masse
Hoppas att vad det nu är går över på min häst också. Hade ändå varit "kul" med någon slags diagnos.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 984
Senast: bollen__
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Habina
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 398
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 437
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp