Bukefalos 28 år!

Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Fenestra

Trådstartare
Behöver tips och råd, kanske någon av er har råkat ut för liknande och vet ngt eller kan hjälpa oss!
Vi fick hem ett sto i förra veckan, på tisdag mer exakt. Hon reste med buss och sen hämtade vi henne med transport för resa sista biten.
I torsdags när jag kom ut för att fylla på vatten ser jag hur hon står och kör runt i vattnet men kan inte dricka!!! Ser att hon har mkt svårt att svälja samt hon är svullen bakom ganascherna samt ca 10 cm nerför strupen. När hon försöker beta så hostar hon ut gräset.. Jag ringer direkt till veterinären som kommer. Jag var rädd för att det skulle vara foderstrupsförstoppning, har sett henne stå och barka trädet i hagen.
Puls på 60 samt feber 39,5..
Veterinären kommer och lyssnar, palperar och säger att det troligen är smitta och inte ett stopp.
Hon får antibiotika samt Fenadyne... Svarar bra febern och svullnaden går ner och hon kan få i´sig mat och vatten..
Men det bubblar och kluckar om henne ibland... ungefär som när vi håller inne en rap!?!?
På fredagen när F börjar gå ur kroppen kommer svullnaden tillbaka och även febern. Näsflöde mkt lite och klart..
Ringer åter till vet och de tror att det kan vara kvarka eller influensa.. får utskrivet mer med..
Igår var hon feberfri även efter F gått ur samt mindre svullen, inga bölder men ngt mer hosta... fortfarande bubblig.. annars pigg...
Fortsatt antibiotika men inget F då jag ville se om febern och svullnaden skulle komma tillbaka..
Så imorse.. mindre svullnad... dock 38,1 i temp (hade täcke, vet inte om det inverkar)... Högbrunstig:cry: ..... Tänkte att hon skulle få lite frisk luft tog ut henne i en liten gräshage.. Men hon blev så glad och brunstig så jag fick ta in henne igen... MEN när hon dricker rinner det vatten ur näsborrarna:eek: när hon lyfter upp huvudet!?!?!? Samt fortfarande bubblig... Ska ringa till kliniken imorgon men risken finns ju fortfarande för smitta så då vill/kan man ju inte exponera andra hästar för det.....
Så snälla hjälp mig för jag känner inte igen detta alls!!!!!!
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

bör tillägga att hon fått pellets, nu blötläggs den...
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Har hört talas om en liknande sak, och då handlade det om kvarka. Importhästar som betedde sig precis på samma sätt, i början ingen tydlig symptom på kvarka mer än svullna ganascher dock inga bölder. Så man tog odling , och jodå visst var det kvarka i en ordentlig omfattning.:eek:
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

vet inte vart du bor med det går ganska mycket A2 runt om nu.

min häst är också sjuk, det började i fredags med 39,7 graders feber, GULT snor och hosta och hon har inte blivit bättre igår låg febern på 39,9 och idag på 39,5 plus att ögonen har börjat rinna också.

jag skulle avvakta tills efter helgen sa vet.

kan det röra sig om kvarka för dig tro?
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Veterinären trodde/tror på kvarka.. Får de alltså så ont i halsen av kvarka/trånga? Hon är inte direkt snuvig... blev dock rädd när det rann vatten ur hennes näsborrar...
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Det låter som att hon har fått det i transporten på väg till er. Fanns det andra hästar på samma transport? Var åkte dem? Kan du kontakta dem för att se om deras hästar har liknande symptom? Svullnaderna bakom ganascherna tyder ju på kvarka och att hon inte kan svälja kan bero på varfyllda lymfkörtlar, men det är konstigt om inte veterinären redan har påpekat det.
Det skulle kunna vara nån fästingsjukdom, de kan ha de allra märkligaste symptomen.
Som tidigare nämts är ju a2 också i farten. Prata med veterinären igen och finkamma kusen i jakt på symptom.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Vi har en häst med liknande i stallet, blev sjuk i veckan.
Kan inte äta, ont i halsen, är "hes" när hon gnäggar. Vet inte om hon har feber nu, men hon hade det inte i början av veckan och det var det som var konstigt då iaf. I början pratade vet. om allergi men eftersom det inte blivit bättre var distiktarn ute idag och körde upp nåt genom näsan för att se om det var nåt som fastnat nånstans men det var det inte, tog blodprov för att kolla A2 och ska in och röntgas imorrn, hittar de inget där åker de vidare till Strömsholm imorrn också.
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Jag ringde transportbolaget på en gång för att informera om smitta samt även de där vi hyrde transporten... Vill ta det säkra före det osäkra... Ingen hade märkt smitta på ngn annan häst eller hört ngt... Här har jag endast en liten shettiskille på inte ens ett år och han har aldrig haft ngn sjukdom.. Han visar inga symtom än iallafall...

Blir dock så himla ledsen/frustrerad då hon skulle betäckas... tanken var att hon skulle gå direkt till seminstationen, vilken enorm tur att vi beslöt oss för att ta henne hem först istället...
Hoppas nu att inte hela säsongen är körd pga denna sjukdom...
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Halsfluss nej men visst har jag haft ont i halsen..
Fick inte specat att de skulle ha så svårt att svälja... Man blir ju så fruktansvärt orolig och befarar allt från foderstrupsförstoppning till allergichock/förgiftning etc...
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Kan ju berätta att hästen i vårt stall dog idag :(
De kom inte till Strömsholm, fick inte komma dit eftersom de har A2 där.
Har inte så mkt info om hur det gick till om hon dog av sig själv eller om de avlivade henne. Vet. misstänker iaf grässjuka men de är inte säkra än, har tagit några prover eller nåt om jag fattade rätt.
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Nej men fy vad otäckt!:eek: "Grässjuka"? Det har jag aldrig hört talas om! Någon som vet något mer om denna sjuka?
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

grässjuka är en sjukdom där magmunnen stänger sig, hästen kan inte få fodret vidare till tarmen och tarmrörelserna upphör med en typ av grovtarmsförstoppning som följd då det som ligger i tarmen inte går vidare utan fastnar och stelnar..

man brukar ge medicin sm öppnar magmunnen samt paraffinolja och något som får fart på tarmarna igen..
varför hästen inte äter eller dricker är för att magen är full..

det finns 3 sorter, perakuta fall, där hästen hittas död med brusten magsäck, dvs snabbt förlopp, akuta fall där hsten hittas i mycket dåligt tillstånd.. och kroniskt tillstånd där hästen överlever men får mycket uppdragen buk, som en vinthund..

man tror att grässjuka orsakas av mjöldrygan som orsakar grässjuka men man har inte kunnat framkalla grässjuka med fodring med mjöldrygeinfekterat gräs..

ofta inträffar grässjuka efter 3-4 veckor på bete eller av dåligt vatten.. (importhästar kanske är mer känsliga mot vårat svenska bete?) men det kan även intreäffa på vintern.. så orsaken är väl nästan okänd :(
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Tackar för din information! Känner du till fler symtom?
Om inte annat får man ändå vara observant... Vi har ju en äldre vall som de går på och jag vet inte om mjöldrygan är vanlig här på öland.. Får leta vidare!

Damen vår hade nu morgonen 37,4 i temp! Fortfarande svullen och ngt rak stel hals när hon ska svälja samt lite svullen.. Men mkt mkt bättre!!! Hon har druckit mkt bra samt många högar i boxen!
Inga bölder eller snuva, hon hostar när hon rör sig samt ibland när hon ska svälja.. Den lille killen har dock inga symtom alls på att blivit smittad???? Borde han inte visat ngn symtom på smitta snart?:confused:
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

ofta kan det vara kolikliknande symptom.. lyssna på mageljuden.. om det är helt tyst kan det vara grässjuka.. kolla även på magen, ser buken uppdragen ut?
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

hennes mage bubblar och knorrar för fullt samt hon äter bra nu och avföringen ser mycket och bra ut!*lättad*
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Min medryttarhäst dog av grässjuka :cry: Han sjuknade in på bara några timmar. Fick åka till Åby och sen till Skara men när de öppnade för att se var hela tunntarmen och grovtarmen igenstoppad, inte en enda luftficka. Fanns inget att göra. Det var en av de värsta dagarna i mitt liv. Vill du veta nåt är det bara att fråga.
 
Sv: Hjälp!!!! Ospecifik smitta eller vad? Långt!

Hmmm.... nu skriver jag här igen! Blir inte klok på detta! Förra veckan stod hon inne flera dagar.. Feberfri drack och åt mkt bra.. nästan ingen svullnad och ingen mer hosta.. Samt näsflöde borta!!
Lillpållen är fortfarande fullt frisk!
Men nu när hon börjat gå ut igen så kommer svullnaden tillbaka fast inte lika kraftigt... hostar ibland och klart näsflöde... samt ngt högre temp..
Kan hon vara allergisk mot ngt kanske???
Känner ngn av er igen dessa symtom??
Hemskt tacksam för olika funderingar!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 984
Senast: bollen__
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Habina
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 398
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 437
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp