Buke border collies!

Sv: Buke border collies!

Men hur "börjar" man då? man kan väl inte bara "skicka" iväg dem efter fåren:confused:
 
Sv: Buke border collies!

Det kan jag inte svara på, ska iväg med min typ nästa vecka på första träffaen, vi ahr haft vallande border förut men jag var mindre då så jag tänkte aldrig på hur vi började träna honom då :p
 
Sv: Buke border collies!

Men hur "börjar" man då? man kan väl inte bara "skicka" iväg dem efter fåren:confused:

Den första träningen går ut på att få hunden tänd på fåren, alltså intressera sig för att valla dem. Detta kan man till exempel göra genom att placera fåren och sig själv i en fålla och hunden utanför. Väl där försöker man förmå hunden att springa runt fållan (detta underlättas om fåren rör på sig). När hunden börjar visa intresse börjar man få den att balansera flocken mot föraren. Om man utgår från en klocka ska föraren befinna sig 6 timmar från hunden. Detta är naturligt för hundarna och kommer oftast av sig självt. Så småningom kan man släppa hunden på fåren och den första träningen går då ut på att få hunden till andra sidan av flocken och att balansera djuren mot föraren.

Det allra viktigaste är förstås att hunden respekterar djuren och inte jagar eller biter dem. Inkallning och stoppkomando måste hunden kunna innan man börjar med får/nöt.

Man fortsätter sedan träningen med att lära hunden att hålla avstånd till djuren. Hunden får inte snedda in när den ska göra ett hämt, därför börjar föraren att gå mot hunden och sätta tryck på den för att få den att ta ut svängarna. Likaså vid drivning ska hunden gå lungt och hålla avstånd. Fåren får inte gå om föraren.

Så småningom lär man in fösning, delning, singling, längre hämt mm.
 
Sv: Buke border collies!

Här är min rara hund. Hon är två år och vallar en del på fåren här hemma. Kanske ger jag mig på att gå lokalprov med henne i framtiden:)

20737936.jpg
 
Sv: Buke border collies!

Gud vad roligt!

Jag ska försöka få min GK, det är de främsta målet vi har, sen kan vi göra allt annat kul ;)
 
Sv: Buke border collies!

Vilka fina border collies! Men jag kan inte tänka mig att man kan bo med sådana hundar i en lägenhet. Eller?
 
Sv: Buke border collies!

Bode med min i lägenhet i början, dock var vi nästan aldrig hemma. Sedan vet jag andra som gör det, men jag tycker inte det är att rekomendera..då ska man vara en väldigt aktivmänniska
!
 
Sv: Buke border collies!

Hej alla. En liten uppdatering om sture och mej. Vi har presis avslutat våran lydnads kurs och man blir sugen på att starta LP1 men vi får se. Han är 10 månade nu och huvsak är ju att vi ska valla. Och han har tänt till ordentligt på både får och nöt. Har släppt han några gånger på får och det har gått jätte bra. Väntar på att en ny kurs ska starta så vi lär oss från grunden!

22164799.jpg
 
Sv: Buke border collies!

Jag får återkomma med bilder senare, men kan skriva om vilka hundar som finns(fanns) här hemma.

Till i vintras hade jag en hane, Bc Canvalla Kvick, vi tävlade och tränade lydnad, bruks, agility m m. Hann med en del, bla LP1LP2LP3LPELIT SLCH, högre spår, U-SM vinnare i spår 2006 osv. Vi vallade även väldigt mycket tillsammans på mest får, men även nöt och ankor. Ställde även ut en del, bla med BIR och CACIB. Tyvärr omkom han i vintras, påkörd av en lastbil. Fasansfullt :cry:

Därefter har jag LP1 Kelliegårdens On, har tävlat agility och lydnad. Kör mycket vallning på ankor och får, spårar och har tränat en del sök. Dock satsar vi nu mest på vallning och agility.

Xilver är en importtik från Holland. LP1 Nice Of You To Come Bye Now Leave, har tävlat lydnad med henne och även ställt ut, CK och BIR som resultat. Tyvärr har vi inte tävlat mer eftersom hon har varit konvalecent sen 13 månaders ålder och därför har vi inte kunnat tävla alls sedan 1 år tillbaka (hon är precis fyllda 2 år). Till hösten ska vi ut och tävla igen, hoppas jag verkligen. Mycket bra spårhund och duktig på agility. Tyvärr tror jag inte benet kommer att hålla för en agilitykarriär dock.

Mellan Hanen och Xilver finns en kull valpar, av dessa har jag behållit 3 st, två hanar och en tik. Stamtavlenamn Not Just Cute, Handsome Hurricane och The Beast of Bc. Senare ev. med tillägg av kennelnamn före, när jag har ansökt om det.

Sist har jag även JWW-08 Nice Of You to Come Bye Midnigt Moon, nyss fyllt 1 år. Den första Blå/vita Bc-tiken i landen. Vi har tränat lydnad och det som är kvar nu är att träna apporten. Vallning ska vi börja träna på riktigt i höst, hon är en väldigt hård hund som säkert skulle flytta en ilsken tjur utan att blinka... Påbörjad agilityträning och spårträning.

Lite bilder får jag som sagt återkomma med, hinner inte lägga ut nu.
 
Sv: Buke border collies!

Eftersom tiken vare sig är röntgad eller har GK VP, så finns ju inte dessa avkommor registrerade i SKK, så hur sk det kunna tillkomma ett kennelnamn på valparna när du fått det :confused:

För att efterregistrera valpar efter föräldrar som vid parningstillfället/valpningen var oröntgade/omeriterade krävs ju att svak ok:ar en registrering vad jag vet (om det inte blivit ändrat relativt nyligen) och så generösa brukar de inte vara med det.
 
Sv: Buke border collies!

Jag bor i Norge och tiken (även valparna) är NKK registrerad, liksom valparnas pappa. Att vi sedan tävlat mycket i svergie gör att där finns en del resultat. Tiken är född i Holland, hanen i sverige. Kommer att ansöka om kennelnamn i NKK. Både tiken och hanen är röntgade, hanen med A, tiken med B.

Självklart avlar jag inte på oröntgade hundar. Här i Norge finns inga krav på vallningsmeriter, kanske mycket för att det är väldigt svårt att hitta djur att valla på, ev. till följd en tråkig lag som hindrar förflyttning av djur över fylke (mots. län) gränserna. Jag fick leta bra länge innan jag lyckades skaffa får och fick då tag i helvilda djur som aldrig varit i närheten av hund m m. Tog en stund att valla in m a o, men idag är de bra att valla på.
 
Senast ändrad:
Sv: Buke border collies!

Jag har en 6 månaders BC, Kelliegårdens Tex, som huvudsakligen ska valla får men även lydnad.

12.jpg
15.jpg
 
Sv: Buke border collies!

Här är min lilla Viätt´s Tyne, 4 månader.

IMG_3811.jpg
 
Sv: Buke border collies!

Ja jag ska valla med henne, hon började tidigt visa intresse för fåren och korna. Hur läcker som helst! Nu på söndag ska vi börja en förberedande vallkurs, ska bli riktigt spännande. :laugh:
 
Sv: Buke border collies!

Fähunden finns inte längre
large-Badpojke014.jpg


Han blev 9½ år, sysslade med vallning, agitlity o spår, lixom mina tidigare BCs.
Dessutom var han en utmärkt vattenapportör.
large-Badpojke007.jpg


Har numera bytt ras då jag inte längre har tamdjur.

mvh
 
Sv: Buke border collies!

Här bor Hedene Rose Sam, född 99.

Även han en duktig apportör (Här i sällskap med en liten BC-korsningstös som var på besök)


Man ska se och lära av de äldre...


Kungen över alla!


Funderar på att valla svan...


Sam jobbar lite med att flytta höns och fem gamla gutetackor. Han tror själv att han ska jobba med att flytta hästar, men vi börjar reda ut det nu:angel:
Annars håller vi på med en massa klickerträning och allmänt gosande- han börjar bli lite till åren, min älsklingsgubbe:cry:
 
Sv: Buke border collies!

Bobby, 7år i augusti.

Vallar nöt (och på eget bevåg även hästarna) här hemma, och det är väl det ända.
Idag har han även jagat en räv in under grannens ladugård/garage! :angel: Där ser man, han kan se farlig ut han också bara han vill!

100_03411.jpg


100_03611.jpg


100_0711.jpg
 
Sv: Buke border collies!

26455617.jpg

26455714.jpg

namn: wilma
2år i juli
gårdshund men tränas lite grann i lydnad,
dock väldigt road av att valla älg när de råkar komma in på hennes revir;):p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: Fruentimber
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Lii
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 397
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Efter att den mest hundkunniga i min familj gav mig rådet att posta en tråd här, så sitter jag nu o gör det! Jag har sökt men inte...
Svar
7
· Visningar
591
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp