Buke border collies!

Sv: Buke border collies!

Det kan jag inte svara på, ska iväg med min typ nästa vecka på första träffaen, vi ahr haft vallande border förut men jag var mindre då så jag tänkte aldrig på hur vi började träna honom då :p
Man går en kurs för erfarna instruktörer som har väl invallade får.
Utsätt aldrig en oerfaren hund för en flock oinvallade tackor, risken är att man får en förstörd hund.

mvh
 
Sv: Buke border collies!

Vi har varit vid uppfödaren lite nu, och de tar sig iaf lite, dock måste snön förvinna osv så vi kan börja mer och ofta :)
 
Sv: Buke border collies!

015.jpg

Här har vi Ty Nant's Silas, 8 veckor på bilden.
Idag är han 12 veckor och käkar troligtvis dynamit eller något annat högexplosivt
ämne för det är inte en lugn stund här :D

Tanken är att han ska arbeta med fåren här på gården och även träna och tävla
lite lydnad och spår med mig. Men vallningen kommer i första hand.
Intresse för fåren är det minsan ingen brist på och med den tuffheten han
visar så hade han nog gladeligen redan börjat vallträna :D
Han tar dagligen en repa på foderbordet och påminner alla om vem som besämmer,
gud nåde den som inte flyttar på sig då :eek:

Det här är min och sambons första BC så vi har en spännande tid framför oss. :laugh:
 
Sv: Buke border collies!

Det tipset jag har fått är att lära dem från början att bitas gör vi inte. När min härjar fritt bland får som är på andra sidan staket och liknande kan hon vara riktigt ful, jag får vakta henne som en hök!

Hoppas vi får en uppdatering på söt djuret!
 
Sv: Buke border collies!

Jag förstår vad du menar och jag håller delvis med.
Men jag ser det lite annorlunda just i det här fallet.
Han ska inte få härja hur som och bitas och ha sig utan någon
kontroll men jag vill inte heller förbjuda honom till det han gör helt.
Det är så mycket enklare att lära in ett kommando för att avbryta bitandet
och därmed få en hund som kan bita på kommando, än att lära en hund som
en gång förbjudits att bita att bita igen.

Och eftersom han ska arbeta i en stor besättning och troligtvis valla lite
nöt i framtiden så tror jag att det kan vara bra med en hund som kan bita
i situationer där det kan behövas.

Å andra sidan så bits han inet särskilt mycket bland fåren, han kan
markera om det är någon som inte flyttar sig men det känns ganska naturligt,
inget problem än ialf :)
Däremot tuggar han väldigt gärna på husses tofflor men det är ju en annan
femma :angel::D


Hur är/var era BCs bland nytt folk när de var valpar (även nu som vuxna)?
Tex om man går på stan bland mycket folk, hur reagerade den?
Jag har mött flertalet BC valpar som varit rädda, försiktiga och lite osäkra
tex på ett torg i stan bland folk. Och givetvis andra valpar av andra raser också.
Det är väl ganska naturligt att en liten valp tycker att det är nytt, stort
och läskigt och alla andra vlpar jag haft/varit i kontakt med har reagerat mer
eller mindre så. Kanske inte med rädsla men ialf med försiktighet.
Men Silas verkar inte ha förstått att han är liten och världen är stor och läskig :D
Det är en riktig liten tuffing, vi har nog fått något att bita.
 
Sv: Buke border collies!

Har en BC-hane som blir 1 år den 18april. Tog över honom när han var 5 månader, så jag missade första tiden med honom, tyvärr! Han är tyvärr inte registrerad BC då hans föräldrar ej gjort vallprov...
Men han är en underbar kille som bor med mig och min sambo i lägenhet, han får mycket aktivering, promenader är med i stall osv. Nu har även cykeln kommit fram så nu börjar vi med att vänja honom att springa bredvid den :)
En otroligt klok hund!

Tyvärr var han väldigt hundrädd när jag fick honom, samtidigt fick han öronskabb = hundförbud. Sen blev han väldigt reserverad mot andra hundar...
Tips??
Han går jättebra ihop med andra hundar osv, men är jag på promenad och möter en hund som vi ska gå förbi kan han göra utfall, men får han däremot träffa hunden så leker han gärna!
Det verkar alltså som att han blir arg när han inte får träffa hunden i fråga?

Detta har nu blivit mycket bättre, men fortfarande kommer något utfall ibland.

Hur är era BC mot andra hundar?
Hur funkar dom med barn?
Ska man trimma dom? Hur i sådana fall? Jag har trimmat hans öron och låren, öronen för syns skull, han såg ut som en söt tjej innan ;) Låren av praktiska skäl, han var väldigt långhårig och pälsen blev väldigt lortig när han gjorde ifrån sig.....
Skriv gärna lite :)
Jag är inte alls påläst om rasen, eller rättare sagt, jag var inte påläst innan jag fick honom. Men hundvanan finns då jag är uppväxt på huskykennel och har en beardis hos mor o far.

Ska försöka få in lite bilder på min underbara vovve
Zotis.jpg

3 månader gammal (min syster ägde honom innan, därav har jag bilder)
DSC00722.jpg

6 månader gammal
ZakkeZotis64.jpg

6 månader gammal
Bild005fixad.jpg

10 månader gammal
 
Sv: Buke border collies!

Hur är era BC mot andra hundar?
Hur funkar dom med barn?
Ska man trimma dom? Hur i sådana fall?

1) Inga problem alls med andra hundar. Tror inte jag mött en enda BC som haft problem med andra hundar öht genom åren faktiskt.

L7-DSC_0093.jpg


2) Utmärkt

NenaScottmyser2.jpg


3) Nej, det ska man inte. Räcker med att borsta igenom pälsen ibland.
 
Sv: Buke border collies!

Tack för svaren.
Zotis är UNDERBAR med barn, han älskar dem samtidigt som han har respekt för dem. Leker gärna med barn, men väldigt försiktigt! :)

Han har blivit såååå mycket bättre med att möta hundar, roligt med framsteg :D

Okej, så man trimmar inte alls, då vet jag det :) Borstar honom, det gör jag minst en gång i veckan, han fäller en del nu så det blir oftare.

Helt underbar ras, finns det någon som har BC här i dalarna? bor i borlänge..
 
Sv: Buke border collies!

Man låter inte en BC, vappe eller inte, att härja fritt bland fåren.
Vad gäller bitning av folk etc, så behandlas de som vilken vappe som helst, oavsett ras.

När hunden introduceras med fåren så har man långlina på, eller fåren i liten fålla o koppel på.
En hund som biter av sig själv utan kommando är guld värd, speciellt en som inte biter hål, där är NZ outstanding.
 
Sv: Buke border collies!

Den här tråden ska jag följa! (kanske råkar jag snylta på den oxå...:o)

Är väldigt intresserad av att i framtiden skaffa en BC. Men så fort man nämner det för folk får jag alltid höra att de är jobbiga krävande, stressade, nervösa och kan aldrig koppla av...

Så det är roligt och höra från er som HAR en BC. Har ni egna djur som ni vallar? har så många frågor om rasen så jag vet inte var jag ska börja...

Hur mycket aktiverar ni hundarna? Hur ofta vallar de?
 
Sv: Buke border collies!

Man låter inte en BC, vappe eller inte, att härja fritt bland fåren.Vad gäller bitning av folk etc, så behandlas de som vilken vappe som helst, oavsett ras.

När hunden introduceras med fåren så har man långlina på, eller fåren i liten fålla o koppel på.
En hund som biter av sig själv utan kommando är guld värd, speciellt en som inte biter hål, där är NZ outstanding.

Jag skrev när hon är på andra sidanstaketet.
När hon är det tycker hon att hon kan hjälpa till fast jag bett henne att låta bli.

Min hund har introducerats för får både i koppel, långlina och fålla. Så nu vet jag faktiskt inte vad du pratar om...
 
Sv: Buke border collies!

Hur är era BC mot andra hundar?
Jobbig, dominant och obveräknerlig tycker nog många. Hon får bara umgås med en viss krets och har väldigt stora kontrollbehov jämntemot andra hundar. Tror mycket ligger hos mig som förare hur jag agerat i hennes tidiga ålder... Sedan har det aldrig varit några problem att be henne ge fan i andra hundar. Förutom i koppelmöten, men hon har börjat ge sig nu, även här ligger väldigt mycket på mig. Detta är det jag mest har hört om BC faktiskt...dock har vi en urbota snäll hanne hemma..Tror man skall veta hur föräldra djuren är och var som unga, min har lite pappas humör..

Hur funkar dom med barn?
Jätte bra med hundvana barn, blir osäker på smygande barn..

Ska man trimma dom? Hur i sådana fall?
Borsta, vid behov. Och vill man inte ha en vågig/vild päls när de är äldre har jag hört att man ska borsta ganska ofta...sanning? vet ej.

Hur mycket aktiverar ni hundarna?
Vi tränar spår/rapport med tillhörande lydnad. Går promenader och tränar trix. Passivitetstränade mycket i yngre dar...

Hur ofta vallar de?
Just nu alldeles för sällan, vi har bara börjat att valla, förhoppningsvis blir det ordentlig kurs till våren + nån/några dar till över det i veckan...

Fråga bara på, här finns nog många olika erfarenheter!
 
Sv: Buke border collies!

tack för svaren! min hund är trots sin "låga" ålder ganska dominant mot andra hanhundar, ej mot tikar. hundmöten i koppel är ganska jobbiga, men jag vet att det från början berodde på mig.
lösa hundmöten har aldrig varit problem..
barn funkar jättebra, men kan bli hoppig och lite vild när barnen är vilda..

okej, tack för svar om pälsvård. borstar honom ofta nu nör han börjat fälla hår.

har aldrig träffat uppfödaren då syster min köpte honom, men jag funderar på att skriva till henne och fråga om föräldrar, namn på dem, temperament osv. han har ingen stamtavla (fråga ej varför) men han är heller inte reggad då föräldrarna ej gjort vallprov. just registreringen, vad kommer jag missa då han ej är registrerad som BC pga föräldrarnas ej gjorda vallprov?
jag kommer inte valla med honom, då jag ej har tillgång till djur. men finns det några fler nackdelar?
hade jag valt hund själv hade jag absolut velat ha en reggad, men nu har jag världens underbaraste hund..

tacksam för svar :)
 
Sv: Buke border collies!

Tja du, det är väl mer de här med att kunna kolla upp sjukdomar osv
(men nu kanske just du råkar ha tillgång till det ändå)
sånt som man alltid mister om man inte har en reggad hund.
Helt allmänt så blir den ju att kallas för blandras istället för BC..
 
Sv: Buke border collies!

Hej på er.

Har missat denna tråden på länge.


Har ju sture som nu är 1,5 år och vi jobbar på en mjölkgård med 250 kor med mjölkgrop. Sture har blivit jätte duktigt på att fösa kor i lösdriften och är nu med själv på mjölkpassen (i början var han med en äldre erfaren hund.) som tar ca 3 timmar.
Hade inte fungerat utan hund i mjölket helt oumbärlig! totalt finns det 7 BC på jobbet och alla turas om att mjölka (tre pass om dagen)

Hemma har vi också 60 tackor.

Tränar också lite lydnad för att kanske starta lp1 nån gång.

Några bilder från igår när vi vallar får.

26889676.jpg


26889796.jpg


26889736.jpg
 
Sv: Buke border collies!

GUD! Vad roligt att se och höra!
(jag själv funderar påa tt skaffa får bara för jag vill att min ska få valla mer, vi hade får förr)
 
Sv: Buke border collies!

Detta är inlånade Border Collie, heter Kajsa och är i 5års åldern. Super söt men olydig :laugh:
lite mindre bildbomd kanske :D
22263815.jpg

26937830.jpg

26937829.jpg


Hon gör itne så mkt, mest gårdshund och sällskap till min schäfer.
 
Sv: Buke border collies!

Vad bor man tänka på om man skaffar en hund som är runt året och påbörjad träning? Och att den ska passa en nybörjare?

Var det svårt i början att lära sig valla? jag har provat en gång.. Kändes som att allt var kaos... med får överallt...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: Fruentimber
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Lii
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 397
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Efter att den mest hundkunniga i min familj gav mig rådet att posta en tråd här, så sitter jag nu o gör det! Jag har sökt men inte...
Svar
7
· Visningar
591
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp