Bukefalister utomlands

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 7 298
Det beror verkligen på vilka kretsar man håller till i, jag känner inte alls igen den beskrivningen från vare sig vänner, kollegor eller andra människor jag stött på. Men det betyder ju säkert bara att jag har tur med var jag har hamnat, eller inte haft de diskussionerna med människor med unkna åsikter. Däremot finns det ju mycket att önska i samhället som fler och mer jämnt fördelade föräldradagar, billigare barnomsorg och vettiga pensioner.

alltså, jag hänger ju mest med unga välutbildade människor som jobbar i centrala London, och även om mina vänner är progressiva och vettiga så är det inte alls på samma nivå som i Sverige - framförallt tycker jag könsrollerna sitter mycket djpare här, och så är det ju klassystemet, som är så mycket starkare här.

F.ö vad oväntat många vi är i UK :) Skottland vinner väl som alltid gällande vackra landskap :)

@Hippocampus jag skulle tro att vi alla mer ön gärna svarar på frågor :)

@hastflicka bodde inte du utomlands? :)

Yup, och har kommer mitt inlagg.:cool:

1. Var och hur bor du?
Jag bor i villa i McMinnville, sydvast om Portland, Oregon, i USA
2. Hur hamnade du där?
Det hela borjade for 35+ ar sedan nar Maken fick ett jobb i Saudi Arabien och hela familjen flyttade till Jeddah. Sedan dess har vi hunnit bo pa ytterligare ett par stallen i Asien och i 6 delstater i USA. Vi har bott bade i mycket konservativa omraden (South Carolina) och i mycket progressiva (som dar vi bor nu, eller Denver i Colorado).
3. Vad är din "häst-historia" (typ red du/hade häst i Sverige och rider du/har du häst nu?)
Jag red som tonaring, men kom inte tillbaka till det forran for 15-20 ar sedan ... Jag har fortfarande en hast, men rider tyvarr inte sa mycket langre, mest pa grund av tidsbrist.
4. Valfritt men nåt foto vore kul (dig själv, omgivning, bostad, häst/djur eller vad som helst :D )
Jag ska forsoka hitta igen nagot bade pa mig och fran Oregon, men det far komma senare. Just nu aker vi upp och ner for USA's vastkust. Vi ar i Arizona just nu men ar pa vag hem via Californien.
5. Vad är något du saknar från Sverige?
Sadant som man inte kan fa tag pa pa IKEA :cool: Lakrits puck:d ar nog det enda jag kommer pa just nu. IKEA har ju tack och lov bade hart brod, hjortronsylt och smagodis numera.:p
Det enda jag egentligen saknar ar ett par kompisar som jag numera ser aldeles for sallan.

Vad kul att läsa om alla!

1. Var och hur bor du?

Själv bor jag på Magnetic island som är en ö i notdöstra Queensland, Australien. Bor med sambo i ett hus som vi hyr.

2. Hur hamnade du där?

Kom till Australien 2014 som "backpacker" (är definitivt inte samma sak som "backpacker" för 20 år sedan) på working holiday visum 1 år. Bodde och jobbade på Guldkusten/Surfers paradise i 6 månader och sedan var det dags att göra 88 dagar farm work för att kunna ansöka om 2nd wh visa. Hittade på annons en turridningsfirma som behövde guider och kunde signa papper så så blev det istället för att tex plocka frukt. Och så hittade jag den här ön.
Sedan dess har jag alltid kommit tillbaka hit även om jag varit ute och rest emellanåt. Jobbade under 8 mån som manager på samma hästranch men när mitt visum var på väg att gå ut så slutade jag. I samma veva träffade jag min nuvarande sambo här på ön och på något vis har vi lyckats hålla mig kvar i landet än :p

3. Vad är din "häst-historia" (typ red du/hade häst i Sverige och rider du/har du häst nu?)

Haft egen häst i Sverige sedan jag var 12. Fick min trotjänare när jag var 15 och han 3. Och när han var 16 tog jag beslutet att avliva efter otaliga utredningsförsök vad som var fel.. och sen dra utomlands "nåt år",, tror många minns honom som "stor-vit" (lille-grå hette han första åren :D)
FB_IMG_1493177633343.webp
Här i Aus är det ranchen jag jobbat på enda stället jag har ridit...

4. Valfritt men nåt foto vore kul (dig själv, omgivning, bostad, häst/djur eller vad som helst :D )

DILLCHIPS :rofl:

1. Var och hur bor du?
Jag bor i närheten av Marlborough, ca 1h+ västerut från London. Personalboende på gård.

2. Hur hamnade du där?
Såg en platsannons på nätet och efter ett samtal med dem släppte jag allt och drog. Skulle stanna en säsong, är inne på min fjärde.

Ridit på ridskola sen ca 9 årsåldern, egen häst vid 14. Hästen har jag kvar, men bor kvar hemma i Sverige. Tävlade aldrig själv utan var skogsmulle men hjälpte till i "mitt" inackorderingsstall efter studenten ett tag. Hjälpte även en vän med hennes och följde med på tävlingar osv, och sedan riktigt jobb i större inackorderingsstall. Nu är jag head girl i fälttävlansstall, rider inte så mycket men gör allt annat runtomkring + åker på i princip alla tävlingar under säsongen.
https://instagram.com/p/2jYSN9QMHP/
2jYSN9QMHP

Gammalt foto, men bild på mig och hästarna från mitt första Badminton

Godis ;), gott vardagskaffe, bröd, bakverk, fräschare frukt och grönt. Typ allt ätbart mao. Standardmatvarubutikerna är rätt trista här i området.
SNÖ och fjäll. Saknar att bo i Sverige, och kommer att flytta hem så fort jag är "klar" med det här jobbet.

Men vad häftigt! Min kollegas dotter jobbar hos Price sedan några år tillbaka. Men jag gissar det finns flera fälttävlansstall i krokarna? Eller så jobbar ni ihop :laugh:

Typisk bild hur det kan se ut från en ridtur på ranchen. Jag i hatt längst fram rider en 3-årig "brumbie" (domestic wild horse,, typ aussis motsvarighet till usa's mustanger) som är under utbildning :love:

Visa bifogad fil 12309

Alltså, jag gillar inte ens varmt väder, eller att resa egentligen... men nu blev jag fan i mig sugen på semester :D Inte varit utomlands sedan 2005 insåg jag.

1. Var och hur bor du?
I en council flat i norra delen av Glasgow, Skottland med mina barn, hund och katt

2. Hur hamnade du där?
Gubbar ;) och gillade Glasgow när jag var här på semester innan.

Började på ridskola när jag var 9-10 år. Var medryttare på flera hästar i tonåren och hjälpte till i ett tävlingsstall. Köpte min första egna när jag var 17 eller 18, hade två till fram tills jag var drygt 20, och sedan ett uppehåll tills jag köpte häst med en kompis när vi båda hade barn och tyckte det skulle vara bra att ha någon att dela tid och ansvar med. Sålde min halva till henne när jag skilde mig och har haft uppehåll fram tills nyss. Nu rider jag privatlektioner för en duktig dressyrryttare på ridskolan som visst ligger 15 minuters promenad från mitt sovrumsfönster :o

Kanske kommer ett senare

Vädret ;) viss mat som "svensk" pizza och kebab...det mesta går att göra själv dock, bara mer omständigt. Svenskt godis. För några månader sedan (då jag hade en liten hemlängtansperiod) saknade jag mer, men det försvann samtidigt som hemlängtan :D

1. Var och hur bor du?
På ungerska landsbygden i ett hyrt kedjehus.

2. Hur hamnade du där?
Sambons jobb.

Jag hade haft en medryttarhäst i Sverige sommgick bort just innan vi flyttade. Sen vi kom hit har jag ridit sporadiskt, finns inte så många islandshästar:meh:

Fet grädde och quornprodukter. Samt miljö- och genusmedvetenheten.

1. Var och hur bor du?
I utkanten av en ort med 2000 invånare i centrala Schweiz. Bor i en gammal ombyggd bondgård där stallet är en del av boningshuset.

2. Hur hamnade du där?
Skulle jobba här 1-2 år, träffade en kille på jobbet osv. Nu är vi gifta och har tre barn (jag har varit här i 17 år).

Jag hade häst medan jag pluggade i Sverige, red sedanpå ridskola när jag flyttade inom Sverige och började jobba. Har haft 3 hästar/ponnyer här i Schweiz, de två jag har kvar är pensionerade och är ute o lufsar i skogen med mig o barnen ca en gång i veckan. Hoppas att de hänger med länge, för i nuvarande livssituation skulle jag inte kunna köpa en häst som ska hållas igång ordentligt.

Hmm, kanske hittar nåt senare...

Allra mest familjen och vännerna! Även naturen och att det inte är så trångbott. Plus att Schweiz fortfarande är väldigt traditionellt, iaf ute på landet där vi bor, så jag saknar jämställdhetstänket etc. Annars har jag nog kommit till en punkt att jag inte automatiskt tänker att allt är bättre i Sverige, som jag gjorde de första 10 åren eller så :D

Jag har tänkt på att flytta till Schweiz. Men det verkar svårt pga jobben och språket? Många säger att det är omöjligt att få jobb om man bara talar engelska, och sen måste man ha universitetsexamen. Stämmer det?

1. Var och hur bor du?
Jag och sambon har ett typiskt engelskt par hus i en by i West yorkshire, England.

2. Hur hamnade du där?

I England hamnade jag då jag känner mej henna här, började med att flytta till Manchester sen träffade jag sambon och så flyttade vi till Yorkshire, nu har vi en dotter och köpte hus för snart 2 år sedan.

Jag har ridit sen jag var 7 sen gymnasietiden har det varit on och off och just nu rider jag inte. Sambon är uppvuxen med hästar, tävlat och haft uppfödning så i framtiden kanske (hoppas jag ) dottern vill rida, hon gillar att åka häst just ny iaf.
Vi har en hästgård med stallplatser och ridhus några hundra meter bort så kanske blir det häst/ponny i framtiden.

FB_IMG_1521150580987.webp

Bjuder på bild, pussar på fina Evita som var den sista uppfödning på sväronens gård, en klok dam som fick somna in för 4 år sedan.

Jag saknar saltlakrits och troccdero, men jag är i Sverige rätt ofta så bunkrar upp då

1. Var och hur bor du?
Jag bor i Graz, Österrike i hyreslägenhet.

2. Hur hamnade du där?
Dåvarande make fick jobberbjudande av sin pappa i Wien. I separationsvevan träffade jag nuvarande sambon och har blivit kvar. Är inne på 19:e året nu.

Har ridit sedan jag var tio. Hade min islänning i Sverige några år och han finns fortfarande kvar hos mig nu. Har även ett ungsto och hennes föl.

26962522_1571703709576786_4972303456997435642_o.jpg

Finska pinnar, någon som fattar vad "dimma som vid Lützen" betyder och sjöar.

Jag har tänkt på att flytta till Schweiz. Men det verkar svårt pga jobben och språket? Många säger att det är omöjligt att få jobb om man bara talar engelska, och sen måste man ha universitetsexamen. Stämmer det?

Med språket beror det nog på vilken sorts jobb man söker. Jag jobbar på ett internationellt företag där det inte är något problem om man bara talar engelska. Sen är det såklart enklare (och roligare) om man lär sig språket och vet vad andra pratar om när de inte håller sig till engelska. För serviceyrken och inom vård/skola etc är det nog ganska viktigt att kunna det språk man talar i den regionen.
Vet inte om avslutad utbildning är viktigare här än i andra länder, jag har aldrig sökt jobb i Schweiz på det sättet eftersom jag gjorde en transfer från dotterföretag i Sverige. Det beror säkert på vad för typ av jobb man tänkt sig. Men 'alla' som inte läser på universitet eller högskola går istället en lärlingsutbildning i 3 eller 4 år (beroende på yrke), så att få jobb utan högskoleutbildning eller godkänd lärlingsexamen (eller motsvarande) kan nog vara svårt.

Vad har ni för jobb och hur fick ni tag i dem? Flyttade ni pga jobbet eller sökte ni jobb senare? Var det svårt/krångligt att få tillstånd? Hitta bostad? Lägg gärna till vilket land det handlar om också. :)

Jobbar ni inom område ni är utbildade inom eller blev det nåt annat (pga utlandsflytten)?

Ursäkta frågbombningen. :D Men skulle gärna själv bo nån annanstans än i Sverige så småningom, när jag är färdigutbildad. Och då jobba inom det området, är inte intresserad av att ta någon ”skitjobb” för att kunna flytta utomlands på vinst och förlust.

Du vet väl att man kan köpa saltlaktrits, och en massa annat svenskt, från Ocado? Om det är slut där finns det garanterat hos ScandiKitchen!
Ocado finns inte (= levererar inte) i hela Storbritannien tyvärr :down: ScandiKitchen har jag däremot inte testat!

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 440
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 093
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 451
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 432
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka