Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Kryssar "Författarens förnamn börjar på S" och har läst På ett ögonblick av Suzanne Redfearn. En annorlunda skriven bok där man följer Finn som avlider av en bilolycka och följer sin familj från gränslandet mellan liv och död. Gripande läsning och lite smått "makaber" beskrivning av att hennes huvud är halvt avslitet. Men absolut en bra och spännande bok som avslutas med diskussionsfrågor.
1000049570.webp

Jag avslutar det här bokbingot med bonusböckerna och jättebingo.
  1. Irrbloss av Bengt Lundblad, inläst av Johan Svensson. Boken är den andra i serien Mälarmord och utspelar sig i 1940-talets Ärla. En man hittas död I en bergsskreva, och journalisten Henry Widman hjälper fjärdingsman med att lösa mordet, samtidigt som han själv blir misstänkt för spionage. En gammaldags polisroman.
  2. Stulna döttrar av Malika Kaddour, inläst av Nina Zanjani. En sann historia om en naiv kvinna som får sina barn bortförda från Nederländerna till Syrien. Hon bär sig bitvis mycket dumt åt, och jag upplever henne som en ganska jobbig person. Till en del kan det nog förklaras av omständigheterna, men ändå.
  3. Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen, inläst av Katarina Ewerlöf. Deckare, andra delen i Hammarbyserien. Polisen hittar ett övergivet spädbarn i en buske, och lite senare hittas mamman död. Och en sextonårig flicka hittas strypt på en Finlandsfärja. Bra språk och bra historia.
  4. Dödsspelet av Samuel Karlsson, inläst av Gunilla Leining. Fjärde delen i serien om polisen Jessica Jackson. En grupp kriminella blir fritagna från fängelset i Västervik, och Jessica försöker få fatt i dem. Hon beter sig som vanligt ganska korkat åt, och bitvis är historien fullständigt orimlig.
  5. Mitt liv i Nordkorea och min flykt till friheten av Lucia Jang och Susan McClelland, inläst av Hanna Dorsin. Välskriven och intressant om livet i Nordkorea, om indoktrineringen, svältkatastofen och slutligen flykten.
  6. Vyssan lull av Carin Gerhardsen, inläst av Katarina Ewerlöf. Tredje delen i Hammarbyserien . En ung filippinska och hennes två barn hittas brutalt mördade i en lägenhet hon omöjligt kan ha haft råd med. Samtidigt är polisen Einar försvunnen. Bra språk och bra historia.
Skärmbild 2025-03-29 211605.webp

Jag har läst Längst in i skogen av Marie Hermanson. Det är den tredje delen i hennes serie om Göteborg på 1920-talet. I samband med jubileumsutställningen öppnade naturhistoriska i nya lokaler. Därifrån försvinner ett barn och Nils blir den som får ta sig an fallet.

Jag gillar fortfarande tiden och platsen som berättelsen utspelar sig på. Även denna är mer av en klassisk spänningshistoria och nog den jag tyckte minst om. Men det är fortfarande bra berättat, även om jag kanske önskat att de fördjupat sig mer i dåtidens naturhistoria.

IMG_6878.webp

Jag kryssar rutan en fågel nämns eftersom museet har en hel fågelavdelning och en del arter nämns vid namn.

Jag har också läst Hästpojken av Carl Hedin. Det är en självbiografi om hur det är att växa upp som ridande kille (inte så lätt i Sverige iallafall) och hur han hamnat där han är idag.

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av boken, det känns som att han faktiskt blottar en hel del jobbiga funderingar. Framför allt uppskattade jag hur han beskrev tomheten när han uppnått sin dröm och insåg att den inte alls var som hab tänkt sig, eller ens något han ville fortsätta med.

IMG_6882.webp

Jag kryssar rutan för en herrgård eller ett slott i ett annat land än där du befinner dig förekommer i boken. Jag befann mig i Sverige när jag läste och författaren nämner bland annat Windsor Castle.

Jag har läst Längst in i skogen av Marie Hermanson. Det är den tredje delen i hennes serie om Göteborg på 1920-talet. I samband med jubileumsutställningen öppnade naturhistoriska i nya lokaler. Därifrån försvinner ett barn och Nils blir den som får ta sig an fallet.

Jag gillar fortfarande tiden och platsen som berättelsen utspelar sig på. Även denna är mer av en klassisk spänningshistoria och nog den jag tyckte minst om. Men det är fortfarande bra berättat, även om jag kanske önskat att de fördjupat sig mer i dåtidens naturhistoria.

Visa bifogad fil 173459

Jag kryssar rutan en fågel nämns eftersom museet har en hel fågelavdelning och en del arter nämns vid namn.
Å tack för att du nämnde att det kommit en tredje del! Den ska jag absolut lyssna på.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka