bukes amatör-ortopeder .-)

tanten

Trådstartare
Mitt ena knä småstrejkar ibland. I helgen var det värre än någonsin.
jag stod stilla i kyla och däremellan gick jag i trappor.

Det gör ont på baksidan av knäet. Jag har haft ledbandsskador i det andra knäet förr och det gjorde ont på sidorna, men detta är som sagt i knävecket. Gör ont hela tiden. Inte speciellt vid rörelse.

Vad finns i knävecket som kan krångla?
 
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

Primärjour, bakjour och nu bukejour! Är du fortfarande ok?

Jo tack,det började knackigt i morse men under em visste jag inte hur jag skulle sitta i soffan och rätt vad det var när jag ändrade ställning så knakade det till i hö skinka och blev bättre (typ domnat men med känsel) och det höll i sig til för en stund sen när jag oförsiktigt nog halvsatt och det är fel ställning för ichias.
Inga tabletter intagna idag,än.
 
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

hahaha - jag hade inga förväntningar på att du skulle kunna säga nåt begåvat från en flummig beskrivning på nätet. Inte ens om jag mailar dig en bild :D

Hehe, ja det är lite svårt. I knävecket sitter en massa saker och det är som du säger skitsvårt att ens börja gissa utan att få fråga mer och känna på knät. Däremot kan jag säga att det inte är artros och inget sidoledband, knappast något korsband heller.
 
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

Och jag tycker det händer med jämna mellanrum att jag träffar artrospatienter med smärta i knäveck, ffa vid tidig artros med misstänkt degenerativa meniskskador och såklart de med bakercysta. Sen om du har artros el inte tanten går ju som sagt inte att svara på! Tillägg; jag är inte ortoped ens på amatörnivå men jag är troligtvis en av de sjukgymnaster som jobbar mest riktat mot artros i landet .
 
Senast ändrad:
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

Äh, jag siktar på att bli den sista yrkesverksamma sjukgymnasten. ;) Så länge man vill vara leg.sjukgymnast kommer det finnas enbart legitimerade sjukgymnaster. Och än så länge finns det ju inga legitimerade fysioterapeuter ;).
 
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

Jag får ont i knävecket när jag drabbas av det som populärt brukar kallas för falsk ischias/piriformissyndrom/etc. (kärt barn har många namn). Första gången jag fick det trodde jag att det var mina ridstövelskaft som var för höga och hade klämt på något, men problemet satt i rumpan.
 
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

Äh, jag siktar på att bli den sista yrkesverksamma sjukgymnasten. ;) Så länge man vill vara leg.sjukgymnast kommer det finnas enbart legitimerade sjukgymnaster. Och än så länge finns det ju inga legitimerade fysioterapeuter ;).

Jo, jag vet iallafall en som läst in en master i sports science och redan från igår kan kalla sig Leg. Fysioterapeut! :)

Jag får ont i knävecket när jag drabbas av det som populärt brukar kallas för falsk ischias/piriformissyndrom/etc. (kärt barn har många namn). Första gången jag fick det trodde jag att det var mina ridstövelskaft som var för höga och hade klämt på något, men problemet satt i rumpan.

Jag har jätteont i mitt knä, men mitt problem sitter i vaden, där jag har en djup ventrombos. :( Så som sagt behöver kanske inte problemet vara lokaliserat just i knäet då. (edit; ont i knäet är inte ett symptom på dvt. Så jag tror inte tanten har det)
 
Senast ändrad:
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

Jag får ont i knävecket när jag drabbas av det som populärt brukar kallas för falsk ischias/piriformissyndrom/etc. (kärt barn har många namn). Första gången jag fick det trodde jag att det var mina ridstövelskaft som var för höga och hade klämt på något, men problemet satt i rumpan.

Intressant! Jag tycker också det känns som om ridstövlarna varit för höga och klämt.
Bekymret är väl att jag inte haft mina på mig sedan 2006...

*antecknar falsk ischias/piriformissyndrom*
 
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

Känns tämligen orimligt eftersom det fortfarande inte går att ansöka om en sådan legitimation hos socialstyrelsen och handläggningstiden är 2 veckor. Men Fysioterapeut får ju vem som helst kalla sig fram till 31/12 så det finns säkert sjukgymnaster som antagit titeln redan nu- dock inte som legitimerade förrän troligast i mitten på januari.
 
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

Mja jo, han skriver att han postade ansökan en timme efter att det klubbades. Så det har du ju rätt i, än så länge är han en sjuk gymnast. ;)
En annan vän som är läkarsekreterare är numera, och redan från igår antar jag, inte längre läkarsekreterare utan vårdadministrativ sekreterare. Där är väl legitimation inte någon faktor.
 
Sv: bukes amatör-ortopeder .-)

Fast det går inte att ansöka än. Eftersom det än så länge inte finns något som heter leg. fysioterapeut. Det går att ansöka from 1/1 och därefter tar det ca 2 veckor innan vi har våra första leg.fysioterapeuter. Så han överdriver nog lite. Men nu ska vi inte sno tantens tråd längre.
http://www.socialstyrelsen.se/ansokaomlegitimationochintyg/legitimation/utbildadisverige
Där ser du de yrken som kräver legitimation vilket fysioterapeut alltså inte gör än så länge.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Såå.. För fyra dagar sedan fick jag en hästspark på utsidan av vänster knä. Inte så hård tänkte jag, det löser sig. Men den verkar ha...
Svar
4
· Visningar
473
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 883
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp