Bukes bokcirkel!

Bukefalos 30 år!

Vilken bok vill du läsa?

• ”Alla fyra” av Miranda July

Röster: 10 25,0%
  • "Artens överlevnad" av Lydia Sandgren

Röster: 7 17,5%
  • ”Bränn alla mina brev” av Alex Schulman

Röster: 3 7,5%
  • ”Den första boken” av Karolina Ramqvist

Röster: 5 12,5%
  • ”En bit av Bodil” av Sara Lövestam

Röster: 15 37,5%
  • "Gräshoppans år" av Terry Hayes

Röster: 5 12,5%
  • ”Jag som aldrig känt en man” av Jacqueline Harpman

Röster: 12 30,0%
  • "Vegetarianen" av Han Kang

Röster: 6 15,0%
  • ”Välkomna till vårt äktenskap” av Julia Dufvenius och Christopher Wollter

Röster: 1 2,5%
  • ”Yellowface” av R F Kuang

Röster: 17 42,5%
  • "En misstänkt liten kanelgiffel" av Karl-Johan Karlsson

Röster: 4 10,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    40

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag har en tanke om att vi skulle kunna ha en bokcirkel på Buke. Det skulle då innebära att vi alla läser samma bok och under tiden kan man använda tråden till att lyfta sina funderingar och tankar kring boken. Jag gillar att prata om de böcker jag läser så gör en chans att se om några vill hänga med på det.

Frågan är ju då Vad man ska läsa. Jag fick ett bra förslag i en annan tråd om att man kan starta med en omröstning. Dvs om du vill vara med så skriv in ett förslag på vad du vill läsa eller gilla någon annans förslag.

Beskrivning av böckerna (tillagt av moderator):

”Alla fyra” av Miranda July
En halvkänd konstnär bestämmer sig för att köra bil genom landet, från Los Angeles till New York. Men trettio minuter efter att hon lämnat man och barn hemma svänger hon plötsligt av motorvägen, checkar in på ett oansenligt motell och ger sig ut på en helt annan resa. Alla fyra är historien om en kvinnas sökande efter en ny sorts frihet, en oavbrutet underhållande skildring av en kvinnas lust, sexuella uppvaknande och inre liv.

"Artens överlevnad" av Lydia Sandgren
Hösten 2021 får läraren och författaren Karl Hillberg ett oväntat erbjudande om att skriva en biografi över en omsusad italiensk dirigent. Uppdragsgivare är dennes änka. Karl, som dittills enbart ägnat sig åt fiktionen, dras in i ett både uppburet och dimhöljt liv i musikens tjänst. Men vem är det han själv tjänar genom att teckna den geniförklarade maestrons historia? Snart börjar han dessutom ana konkurrens från ännu en biografiförfattare, någon som tycks ligga steget före. "Artens överlevnad" är en rik och vindlande roman om skapandets villkor, om musik, kärlek och litteratur i Göteborg, Rom och New York, från 1970-talet och in i vår samtid.

”Bränn alla mina brev” av Alex Schulman
Tre tidsperspektiv. Två generationer. En hemlighet. Efter ett uppslitande gräl inser Alex att han bär på en vrede, ett odefinierbart mörker. Besatt av att ta reda på dess ursprung följer han ledtrådar som tar honom tillbaka till sommaren 1932 och vintern 1988, och de ödesdigra händelser som kom att förändra allt. I BRÄNN ALLA MINA BREV väver Alex Schulman samman tre perspektiv till en berättelse som överskrider både tid och rum. Med hjälp av autentiska brev och dagboksutdrag avtäcker han inte bara århundradets kärlekshistoria, utan även dess tragiska konsekvenser. Det är en gripande och djupt personlig skildring av passion och svartsjuka, och hur ett möte i det förflutna kan skapa svallvågor över årtionden.

”Den första boken” av Karolina Ramqvist
"En gång skulle allt vara över, om det inte varit tydligt för henne förut så hade det blivit det här, men än var det långt kvar och nu låg hon som försänkt i detta ögonblick som tycktes så oändligt för henne, trots att hon visste att tiden denna dag var knapp."

Jamaica, våren 2002. Över en enda förmiddag får vi följa det unga parets historia, från den trevande början till det ofrånkomliga slutet. "Den första boken" är en vindlande kärleksroman där öns brutala förflutna, liksom frågor om makt och underordning, formar de älskandes öde i högre grad än de själva vill erkänna. Inte minst är det en roman om de avgörande ögonblicken och besluten i ett liv. Och om minnena som sedan flyter, likt tidvatten, fram och tillbaka över åren.

”En bit av Bodil” av Sara Lövestam
När Nathans sextiosjuåriga mor Bodil plötsligt avlider upptäcker han att hon är tatuerad med en symbol. Nathan har aldrig sett den förut. En dag öppnar han en medaljong som har kommit till hans second hand-butik och hittar samma tecken. Vad fick Bodil att tatuera in det, och vad betyder lappen som är gömd i medaljongen? Nathans jakt på svaret leder honom till moderns före detta flickvänner, ett sektliknande sällskap, familjehemligheter och en tid innan han själv existerade. Vem var Bodil innan hon blev hans mamma? Svaret kommer att förändra mer än han är beredd på.

En bit av Bodil är en roman om ett mysterium. Det är en gripande berättelse med färgstarka personer där värme och kvinnokraft kolliderar med en mörk och skrämmande historia.

”En misstänkt liten kanelgiffel” av Karl-Johan Karlsson
Trots att Herman låg på gatan med byxorna neddragna mitt i natten lyckades han övertyga polisen om att allt var en konstinstallation. Och på psyket har han flera gånger inlett relationer med de sköterskor som vårdat honom.

Så fungerar Herman Wicksell. Han är en mästare på att trollbinda och manipulera sin omgivning. Men förmågan hänger ihop med hans diagnos. Herman är manodepressiv. Hans liv dikteras av en komplex hotbild, dominerad av det radioaktiva ämnet polonium och en rädsla för allt som kommer från England. På grund av sina tvångstankar hamnar Herman ofta i märkliga situationer - och han drar sig inte för att engagera en förvånad omgivning i sina problem.En misstänkt liten kanelgiffel av Karl-Johan Karlsson

"Gräshoppans år" av Terry Hayes
Kane är spion för CIA och har en enda uppgift: att ta sig in, göra vad som krävs och sedan ta sig ut igen - till vilket pris som helst. Han vet när han måste fly, när han måste gömma sig - och när han måste skjuta. Men på vissa platser gäller inte de vanliga reglerna. Vissa platser är alltför farliga, även för en man med Kanes erfarenhet. Området där Pakistans, Irans och Afghanistans gränser möts är en sådan plats - en plats där våld är det enda sättet att överleva. Kane reser dit för att frita en man med information av yttersta vikt för Västerlandets säkerhet - men istället möter han en motståndare som vill förgöra världen.

”Jag som aldrig känt en man” av Jacqueline Harpman
Djupt nere under marken sitter trettionio kvinnor fängslade i en bur. Kvinnorna övervakas av beväpnade vakter och har ingen aning om hur de hamnat där. De har inget grepp om tiden och endast vaga minnesbilder av hur livet såg ut innan. I ett hörn sitter den fyrtionde fången, en ung flicka, och prövar sina tankar. Hon är utstött från de andras gemenskap. Men när slumpen ger kvinnorna en chans att fly ska hon visa sig vara nyckeln till gruppens överlevnad.

Vegetarianen av Han Kang
Yeong-hye är en tystlåten kvinna i ett traditionellt äktenskap i Sydkorea. Hon har aldrig gjort uppror, men så börjar hon drömma om blod och brutalitet, om kroppar och kött. En dag bestämmer hon sig: hon måste bli vegetarian. Människorna i hennes liv, hennes make, svåger och syster, vägrar att acceptera beslutet, och hennes envishet sätter igång en spiral av tvång och våld. Kampen står inte bara kring hennes kropp och vad hon väljer att äta, utan handlar om hennes sexuella och intellektuella frihet. Vad händer med den som ständigt måste föra en kamp mot tillvaron? Vilka medel står till buds och när når en människa bristningsgränsen?

”Välkomna till vårt äktenskap” av Julia Dufvenius och Christopher Wollter
Julia och Christopher har just gått ut scenskolan när de blir förälskade, och allt känns möjligt. Samtidigt skaver något redan från början. Julia känner att Christopher ibland försvinner in i sig själv, att han inte är närvarande. Det hon inte vet är att han döljer sina otroheter. Tiden går, de gifter sig och bildar familj. Deras karriärer blomstrar och de framstår som det perfekta paret. Men otroheterna eskalerar. Tillvaron rasar för dem båda och allt ser ut att ta slut. Men det är också då det äntligen kan börja.

”Yellowface” av R F Kuang
"Yellowface" är en sensationell och avslöjande litterär thriller om identitetsstöld, kulturell appropriering, sociala medier och cancelkultur som särskilt riktar strålkastaren mot bokbranschen.Succéförfattaren Juniper Song är inte den hon säger sig vara. Hon har inte skrivit romanen hon påstår sig ha skrivit. Och hon har verkligen inte asiatiskt ursprung. Athena Liu är en litterär stjärna. June Hayward är motsatsen. När Athena oväntat dör lägger June beslag på kollegans nyss färdigställda manus, en roman om kinesiska arbetare på västfronten. Vad skulle hända om hon gav ut boken som sin? Lät förlaget döpa om henne till det tvetydiga Juniper Song?

Senast ändrad av en moderator:
Det är intressant. Just nu har jag en rätt fullspäckad höst men kan vara intresserad till våren. Kanske är det bra att ha några datum för varje bok så man inte går in och ska skriva något och får läsa en spoiler. Typ att vi börjar läsa en bok datum X och ingen skriver något om den förrän tre veckor senare eller vad man nu tycker är rimligt. Då kanske det också blir lite mer sammanhållen diskussion.

Hm.. jag tänkte skriva in förslagen i omröstningen ovan... men jag lyckas inte...
Jag har för mig att man brukar kunna lägga till förslag dvs inte att man måste ha det klart direkt när man skapar omröstningen... Eller måste alla först skriva in sina förslag och sen måste man skapa en ny tråd.?
Någon som vet hur man gör?

Hm.. jag tänkte skriva in förslagen i omröstningen ovan... men jag lyckas inte...
Jag har för mig att man brukar kunna lägga till förslag dvs inte att man måste ha det klart direkt när man skapar omröstningen... Eller måste alla först skriva in sina förslag och sen måste man skapa en ny tråd.?
Någon som vet hur man gör?
Jag vet inte hur man gör om man vill ändra i tråden, men om du får ihop några förslag så kan du kanske be en snäll moderator lägga in det?

Det har ju nämnts några titlar i tråden och sen har jag fått meddelanden med förslag. Så listan till omröstningen ser just nu ut enligt nedan. Men fyll gärna på!

”Jag som aldrig känt en man” av Jacqueline Harpman

"Gräshoppans år" av Terry Hayes

"Artens överlevnad" av Lydia Sandgren

”Välkomna till vårt äktenskap” av Julia Dufvenius och Christopher Wollter

”En bit av Bodil” av Sara Lövestam

Jag är med! Jag är också en lyssnare, men tänker att majoriteten kanske får välja bok och om den inte finns som ljudbok så kan jag hoppa på nästa.

Jag är nyfiken på Bränn alla mina brev av Alex Schulman.

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Hästböcker ni minns
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat