Bukes bokcirkel tråd nummer två!

Bukefalos 30 år!

Vilken bok vill du läsa?

• Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone.

Röster: 5 29,4%
  • En katts resedagbok av Hiro Arikawa

Röster: 4 23,5%
  • Himmel över Alaska av Kristin Hannah

Röster: 1 5,9%
  • Hämndprojektet av Jenny Jägerfeld.

Röster: 8 47,1%
  • Kedjan av Ingrid Marie Thorslund

• Näktergalen av Kristin Hannah.

• Pizzeria Roma av Elin Persson.

Röster: 3 17,6%
  • Vi kom över havet av Julia Otsuka

Röster: 6 35,3%
  • Vi som var lyckliga av Georgia Hunter.

Röster: 6 35,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    17
Ni som inte köper att karaktären är psykolog - kan ni utveckla lite mer? Är det att hon hamnar i situationen som är osannolikt, eller hur hon hanterar den efter? Eller är det mer att hon ger psykologer ”dåligt rykte” än att det är ett omöjligt beteende? Har ingen psykolog i mitt umgänge, så har inte bakgrundsförståelsen riktigt känner jag :) Håller med om att hon känns omogen i vissa delar, men samtidigt har jag även svårt att sätta mig in i hur man reagerar efter ett sådant trauma och PTSD (vilket jag är väldigt tacksam för att jag inte har erfarenhet av!).
Jag tycker att hon har dålig förståelse för psykologiska reaktioner. Kan inte se enkla saker varken hos sig själv eller andra.

Måste säga att jag är glad att jag läste hela boken. För mig blev andra halvan en klart trevligare läsupplevelse. Jag tror det lossnade när Nico träffade Sofia och faktiskt började bearbeta händelsen. Det blev ett stadigare narrativ att följa och Nico blev kanske lite mer begriplig för mig. Jag gillade ändå slutet. Fint på något vis att det fick sluta med att bara... vara. Det är ju ofta så det är. Man får ingen episk hämnd, men ens värld behöver inte heller gå under.

Jag löste första halvan av boken och sen körde jag att jag behövde en paus från boken. Kanske kommer jag ta upp den nu och fortsätta läsa under julledigjheten.
Jag hade lite svårt för boken.
Jag tror jag också hade gillat boken bättre om det inte varit så mycket blandning mellan fakta och när hon skriver om sig själv. Den fakta som skrivs om hämnd är intressant men det finns flera andra saker som jag också gärna sett henne ta upp.
Till exempel mer reflektion kring saker som samtycke, och varför hon hamnade där. Jag förstår ju tanken kring att hon redan i unga år var med om traumatiska saker och jag som är i liknade ålder minns ju att det var en helt annan syn på saker som samtycke. Så jag hade gärna sett mer reflektion kring det. Eller så fanns det sådan reflektion men jdg missade det eller så kom det efter jsg slutat läsa.

Boken är ganska kort bara 170 sidor och då är boken dessutom i litet format dvs små sidor.
Vill ni ändå göra på samma sätt med att dela upp diskussion på två tillfällen?
På storytel fanns den bara som e-bok dvs inte som ljudbok men jag såg att dem finns på några bibliotek i alla fall.

Boken är ganska kort bara 170 sidor och då är boken dessutom i litet format dvs små sidor.
Vill ni ändå göra på samma sätt med att dela upp diskussion på två tillfällen?
På storytel fanns den bara som e-bok dvs inte som ljudbok men jag såg att dem finns på några bibliotek i alla fall.

Jag tycker vi kan läsa hela iaf. Jag lånar den på Biblio. Orimligt taggad fast jag just nu läser den otroliga 4 3 2 1 och har svårt att lägga ifrån mig den.

Hörni,... Nu börjar det ju också bli dags att nominera böcker till nästa tråd. Dvs så gör vi som vanligt att vi löser de två som får flest röster.

Det blev inte så bra sist jag föreslog en bok, men jag provar igen.

Jag nominerar Binas historia av Maja Lunde, främst för att jag tror att jag skulle vilja diskutera innehållet efteråt (har läst lite i början på den för nåt år sen).

Ska vi säga att vi tar en vecka för att nominera böcker dvs till tisdag 30 december?

I såna fall blir det följande datum :
Lördag 3 januari diskussion om nuvarande bok.
Tisdag 30 december- sista dag för att nominera nya böcker så gör jag på liknande sätt med en omröstning.

Om ni tycker att det funkar bra att göra på detta sättet? Annars får ni gärna komma med förslag... :)

Jag ska strax sätta ihop listan med böcker att rösta på till nästa gång. Jsc faf fått några förslag via om så det blir ett par stycken.
Men om någon mer vill nominera under lcällen så går det bra

Nu får man börja diskutera boken.
Jag tycker den på samma gång år fin sorglig, hemsk och på vissa ställen log jag lite när hon tex skriver om kulturskillnader i landet med jättarna.

Boken var inte alls som jag tänkt mig. Den var skriven på ett annorlunda sätt, men på nåt vis kändes det inte som att den kunde skrivas på ett annat sätt. Allas röster fick höras.

Den var vacker och sorglig. Skapade många olika bilder i mitt huvud och en tacksamhet över det liv jag lever. Så många umbäranden dessa kvinnor haft!

Första gången jag hörde talas om interneringen av japaner i USA var i serien Never Have I Ever och det får mig att undra över hur mycket mer historia det finns som jag inte vet om.

Men jag läser en bok i taget och lär mig mer hela tiden.

Den engelska titeln rörde lite i mitt hjärta också ”The Buddha in the Attic”.

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel!
  • Hästböcker ni minns
  • Vilken bok/bokserie

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat