Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
De flesta som röstar på ett parti tror jag gör det för att de vill ha det bästa samhället på lång sikt. Jag tror det är en tankevurpa att tänka att ideologi och långsiktighet är något som tillhör en viss politisk inriktning, extra sårbart om man dessutom hävdar att denna är ens egen. Målbilderna är dock ganska olika. Jag tänker som @Breaktown också att förmågan att se utanför den egna situationen inte heller är särskilt politiskt färgad.

Jag hoppas att ideologi och långsiktiga visioner blir en mycket större del av politiken framöver.

De där valkompasserna är väldigt långt från det exempelvis. Där sakfrågor behandlas utan kontext och vision.

Jag hoppas också att ideologi och långsiktighet blir det viktiga i politiken framöver och inte diverse "qick fix" som hela denna valdebatt verkar ha handlat om.

Jag har inte ens själv röstat på det parti som jag hävdar till största delen har bidragit till vår välfärd vi har idag.

Vill man se vilken effekt olika ideologier har på samhället så är det ju inte svårt att kolla sig omkring i världen och se hur det är i andra länder.

Med tanke på hur rösterna fördelas geografiskt så röstar nog de flesta med en ganska stor portion egenintresse oavsett vilken sida man röstar på sen styr det antagligen inte de flesta till 100 %.
 
Kanske alla håller masken. Det vi vet är att SD är störst i den konstellation och att M, KD och L fått ta skeden i vacker hand

Det är inte riktigt så enkelt då M, KD och L tillsammans är större än SD. Precis som att S är största partiet men de får inte styra landet för det. För att man ska kunna diktera villkoren så krävs mer än 50% av rösterna. Har man inte det får man snällt anpassa sig och samarbeta med andra.
 
Det blir ju väldigt kategoriskt det här. Det är väl inga högerpartier idag som är emot fri skola och subventionerad sjukvård.

Jag tycker absolut att det finns en stor poäng i att möta SD:s nostalgi om att det var bättre förr, med att detta ”förr” i sina största delar är uppbyggt av socialdemokratin. Men det finns ju samtidigt inga likhetstecken i det och att det per automatik är den bästa modellen för dagens samhälle.

Man kan beskylla högern för massa tokigheter genom åren. Men så även vänstern. Min poäng är alltså att det finns många argument för att inte rösta på högerpartier. Men nedmontering av fri skola och subventionerad sjukvård är inte ett av dem.

Rent ideologiskt så är de ju emot fri skola och subventionerad sjukvård men som jag skrev så kan de knappast ta bort något sådant i en handvändning i ett land som Sverige där alla tar det för givet. Det är ju bara att kolla på hur Moderaterna röstat angående dessa beslut historiskt för att inse att vi hade inte haft subventionerad/fri sjukvård detta om de varit majoritet.

Jag har aldrig sagt att Socialdemokraterna har bästa modellen och jag har inte ens röstat på dem. Jag kan bara konstatera att det är i huvudsak genom deras politik som vi fått det välfärdssamhälle vi har idag och hade "förr". Inte sagt att alla beslut som fattats varit "bra". Sen finns det flera andra partier som har liknande ideologiska riktningar och inte skulle montera ner välfärd om de hade majoritet. Men de längst till höger har inte en "liknande ideologi".
 
Rent ideologiskt så är de ju emot fri skola och subventionerad sjukvård men som jag skrev så kan de knappast ta bort något sådant i en handvändning i ett land som Sverige där alla tar det för givet. Det är ju bara att kolla på hur Moderaterna röstat angående dessa beslut historiskt för att inse att vi hade inte haft subventionerad/fri sjukvård detta om de varit majoritet.

Jag har aldrig sagt att Socialdemokraterna har bästa modellen och jag har inte ens röstat på dem. Jag kan bara konstatera att det är i huvudsak genom deras politik som vi fått det välfärdssamhälle vi har idag och hade "förr". Inte sagt att alla beslut som fattats varit "bra". Sen finns det flera andra partier som har liknande ideologiska riktningar och inte skulle montera ner välfärd om de hade majoritet. Men de längst till höger har inte en "liknande ideologi".

SD är lite intressant där. De bildades bl.a av gråsossar som växt upp med det socialdemokratiska folkhemmet som ideal och kände sig övergivna och bortglömda. Så SD har länge haft en populistisk version av S politik, eg starkt socialförsäkringsnät, a-kassa, jämställdhet, höj pension osv - på bekostnad av klimat, migration, integration och bistånd. Nu, efter att ha hängt på M så kommer villkoren för många av dessa gamla (och nya) gråsossar att förändras till det sämre.
 
SD är lite intressant där. De bildades bl.a av gråsossar som växt upp med det socialdemokratiska folkhemmet som ideal och kände sig övergivna och bortglömda. Så SD har länge haft en populistisk version av S politik, eg starkt socialförsäkringsnät, a-kassa, jämställdhet, höj pension osv - på bekostnad av klimat, migration, integration och bistånd. Nu, efter att ha hängt på M så kommer villkoren för många av dessa gamla (och nya) gråsossar att förändras till det sämre.
Hur kommer villkoren försämras för gråsossar?
 
SD är lite intressant där. De bildades bl.a av gråsossar som växt upp med det socialdemokratiska folkhemmet som ideal och kände sig övergivna och bortglömda. Så SD har länge haft en populistisk version av S politik, eg starkt socialförsäkringsnät, a-kassa, jämställdhet, höj pension osv - på bekostnad av klimat, migration, integration och bistånd. Nu, efter att ha hängt på M så kommer villkoren för många av dessa gamla (och nya) gråsossar att förändras till det sämre.

Ja de har väl ingen direkt tydlig ideologi utan lever på detaljfrågor och missnöjet kring just dessa. De kunde väl inte ens vid förra valet presenterar en budget som stämde? (de budgeterade mycket mer pengar än vad som fanns att tillgå om jag minns rätt)

För mig är M och KD de som är solklart längst till höger ideologiskt. Hur SD hamnar beror på vilken fråga man kollar på. Jag tror dock att många av deras väljare inte kommer gynnas av ett samarbete med M och KD. Men de kan de ju då skylla på just dessa partier antagligen.
 
...och den "sanningen" rapporterar inte mainstreammedia om utan den får man googla sig fram till själv på diverse alternativmedia... 🙄

Trots att mainstreammedia redan ger en (till högern och SDs fördel) vinklad bild av verkligheten genom att så hårt bara sammankoppla förorten med kriminalitet och gängkriminalitet.

(Förlåt för att jag fortsätter envisas med att lyfta detta men jag är fortfarande så häpnad och arg över siffrorna)
 
Rent ideologiskt så är de ju emot fri skola och subventionerad sjukvård men som jag skrev så kan de knappast ta bort något sådant i en handvändning i ett land som Sverige där alla tar det för givet. Det är ju bara att kolla på hur Moderaterna röstat angående dessa beslut historiskt för att inse att vi hade inte haft subventionerad/fri sjukvård detta om de varit majoritet.

Jag har aldrig sagt att Socialdemokraterna har bästa modellen och jag har inte ens röstat på dem. Jag kan bara konstatera att det är i huvudsak genom deras politik som vi fått det välfärdssamhälle vi har idag och hade "förr". Inte sagt att alla beslut som fattats varit "bra". Sen finns det flera andra partier som har liknande ideologiska riktningar och inte skulle montera ner välfärd om de hade majoritet. Men de längst till höger har inte en "liknande ideologi".

Vilka är ”de”?

Jag har aldrig röstat på moderaterna. Men anser rent principiellt att det är vad de vill och anser idag som är relevant, inte vad de var för eller emot för ett halvt sekel sen. Vänsterpartiväljare lär resonera likadant.
 
De flesta som röstar på ett parti tror jag gör det för att de vill ha det bästa samhället på lång sikt. Jag tror det är en tankevurpa att tänka att ideologi och långsiktighet är något som tillhör en viss politisk inriktning, extra sårbart om man dessutom hävdar att denna är ens egen. Målbilderna är dock ganska olika. Jag tänker som @Breaktown också att förmågan att se utanför den egna situationen inte heller är särskilt politiskt färgad.

Jag hoppas att ideologi och långsiktiga visioner blir en mycket större del av politiken framöver.

De där valkompasserna är väldigt långt från det exempelvis. Där sakfrågor behandlas utan kontext och vision.
Fast det är ju hur många som helst som röstar blåbrunt och själva anger att det är pga exempelvis bränslepriserna. Dessa kanske inte är "de flesta" men det är många.
 
Trots att mainstreammedia redan ger en (till högern och SDs fördel) vinklad bild av verkligheten genom att så hårt bara sammankoppla förorten med kriminalitet och gängkriminalitet.

(Förlåt för att jag fortsätter envisas med att lyfta detta men jag är fortfarande så häpnad och arg över siffrorna)
Vilja media?
 
Fast det är ju hur många som helst som röstar blåbrunt och själva anger att det är pga exempelvis bränslepriserna. Dessa kanske inte är "de flesta" men det är många.
Fast jag hör också de som röstar vänster för att de inte vill ha sänkta ersättningar som de just nu uppbär. Det är lika mycket plånboksröst. Jag kanske lever i en bubbla där det är få som hänvisar till egen plånbok i alla politiska läger - utan istället gärna diskuterar det i ett större perspektiv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Senast: Sasse
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 314
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
15 233
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp