Bukefalos 28 år!

Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det här går ju inte ihop. Om folk flyr landet hur ska då dom rika bli ännu rikare på bekostnad av dom ekonomiskt svaga O_o

Det var ju precis det som blev problemet när en mycket stor del av Sveriges befolkning (1,2 miljoner) flydde till Amerika under 1800-talet och i början av 1900-talet.

Man insåg tillslut att något var tvunget att ändras om man skulle ha någon arbetskraft/några bönder kvar i landet Sverige. Det blev starten för en i slutänden mycket stor utbyggnad är välfärden som lett till att Sverige idag är ett land folk flyr till och inte ifrån. Välfärdsprojektet startade säkert inte med första tanke att hjälpa de svaga utan att det skulle finnas arbetskraft kvar i landet som de rika kunde nyttja, detta var ju under den industriella revolutionen. Sen kom demokratin och den stora majoriteten fick välja och på den tiden var de flesta fattiga arbetare och de fortsatte rösta för utbyggd välfärd.

Nu för tiden är de flesta av oss inte "fattiga arbetare" utan rätt välställda människor som i många fall hellre röstar för sin egen plånboks bästa på kort sikt och inte för samhällets bästa på lång sikt. Något som kan bita många av oss i baken tillslut om det får gå för långt. Får högerpartierna driva välfärden bakåt tillräckligt långt kommer allt fler av oss att bli "fattiga arbetare" igen.
 
Senast ändrad:
Nu för tiden är de flesta av oss inte "fattiga arbetare" utan rätt välställda människor som i många fall hellre röstar för sin egen plånboks bästa på kort sikt och inte för samhällets bästa på lång sikt. Något som kan bita många av dem i baken tillslut om det får gå för långt för får högerpartierna driva välfärden bakåt tillräckligt långt kommer allt fler av oss att bli "fattiga arbetare" igen.

Även om jag håller med dig i inägget i stort, så nog är det ”många” även på vänstersidan som röstar för sin plånboks bästa på kort sikt.
 
Även om jag håller med dig i inägget i stort, så nog är det ”många” även på vänstersidan som röstar för sin plånboks bästa på kort sikt.

Absolut! Många röstar vänster för att de vet att de annars snabbt riskerar att få ett ekonomiskt helvete.

Jag kan själv inte säga i mitt eget fall vad jag tjänar på att rösta på rent ekonomiskt för det vet jag inte. Utan någon välfärd som fri skola, subventionerad sjukvård och förskola så skulle livet nog te sig mycket tuffare även för oss som vanlig "Svensson" barnfamilj även om skatten skulle bli något lägre.
 
Nu för tiden är de flesta av oss inte "fattiga arbetare" utan rätt välställda människor som i många fall hellre röstar för sin egen plånboks bästa på kort sikt och inte för samhällets bästa på lång sikt.

De flesta som röstar på ett parti tror jag gör det för att de vill ha det bästa samhället på lång sikt. Jag tror det är en tankevurpa att tänka att ideologi och långsiktighet är något som tillhör en viss politisk inriktning, extra sårbart om man dessutom hävdar att denna är ens egen. Målbilderna är dock ganska olika. Jag tänker som @Breaktown också att förmågan att se utanför den egna situationen inte heller är särskilt politiskt färgad.

Jag hoppas att ideologi och långsiktiga visioner blir en mycket större del av politiken framöver.

De där valkompasserna är väldigt långt från det exempelvis. Där sakfrågor behandlas utan kontext och vision.
 
Senast ändrad:
Absolut! Många röstar vänster för att de vet att de annars snabbt riskerar att få ett ekonomiskt helvete.

Jag kan själv inte säga i mitt eget fall vad jag tjänar på att rösta på rent ekonomiskt för det vet jag inte. Utan någon välfärd som fri skola, subventionerad sjukvård och förskola så skulle livet nog te sig mycket tuffare även för oss som vanlig "Svensson" barnfamilj även om skatten skulle bli något lägre.

Det blir ju väldigt kategoriskt det här. Det är väl inga högerpartier idag som är emot fri skola och subventionerad sjukvård.

Jag tycker absolut att det finns en stor poäng i att möta SD:s nostalgi om att det var bättre förr, med att detta ”förr” i sina största delar är uppbyggt av socialdemokratin. Men det finns ju samtidigt inga likhetstecken i det och att det per automatik är den bästa modellen för dagens samhälle.

Man kan beskylla högern för massa tokigheter genom åren. Men så även vänstern. Min poäng är alltså att det finns många argument för att inte rösta på högerpartier. Men nedmontering av fri skola och subventionerad sjukvård är inte ett av dem.
 
De flesta som röstar på ett parti tror jag gör det för att de vill ha det bästa samhället på lång sikt.
Jag skulle önska det men jag ser oerhört många poster nu från högerväljare som skriver typ "då blir det mer i plånboken nu" helt utan tanke på vad som händer i resten av samhället. Jag hoppas att dessa är i minoritet och att folk förstår sambanden men jag börjar förtvivla.
Jag hoppas att ideologi och långsiktiga visioner blir en mycket större del av politiken framöver.

De där valkompasserna är väldigt långt från det exempelvis. Där sakfrågor behandlas utan kontext och vision.
Håller helt med. De här ta ställning i sakfrågor valrörelserna leder till en mycket märklig debatt och en extremt märklig syn på samhället.
 
Eller hur!

Vad har du att säga om det här @Smoothi?
DiegKCWWkAEfvd-

Ok, då lägger vi in en annan bild som inte kommer från Aftonbladet, med lite andra punkter:
EYxh5kWXQAAJa36

Jag hittar inte artikeln i Aftonbladet och vill gärna veta även var jag hittar den andra? Vill kunna dela med en sökbar källa för det är så konkreta uppställningar.

Och jag hade också gärna velat ha något liknande om vänsterpolitiken!
 
Jag tittar på talmannens pressträff efter mötet med partiledarna. AN är så ruggigt populär att journalisterna nästan är mer intresserade av det kommande talmansvalet än valet av statsminister. :laugh:

Jag kunde inte låta bli att tänka in Björn Söder på samma slags uppdrag och har svårt att se hur det ska kunna gå till att ha den typen av ämbete i vår demokrati med de åsikterna och en personlighet där man inte ens kan lägga band på dem precis innan man eventuellt ska föreslås som talman.
 
Finns också en trevlig lista över några saker som SD har röstat de senaste 8 åren:

  • Nej till nedläggning av det kritiserade arbetsmarknadsprogrammet Fas 3.
  • Nej till en nollvision mot dödsolyckor i arbetslivet.
  • Nej till förstärkt arbetslivsforskning.
  • Nej till rätt till heltid.
  • Nej till skatteavdrag för medlemskap i fackförening.
  • Nej till meddelarfrihet för de anställda i privata välfärdsföretag.
  • Nej till rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid.
  • Nej till en reglering av visstidsanställningar.
  • Ja till sänkta inkomstskatter istället för mer resurser till skolan, vården och omsorgen.
(För skojs skull, liksom)
Tycker det är bra.
 
Jag kunde inte låta bli att tänka in Björn Söder på samma slags uppdrag och har svårt att se hur det ska kunna gå till att ha den typen av ämbete i vår demokrati med de åsikterna och en personlighet där man inte ens kan lägga band på dem precis innan man eventuellt ska föreslås som talman.

Ja, det är helt otänkbart. Det behövs en person som klarar av att vara neutral och saklig oavsett partitillhörighet.
 
Jag kunde inte låta bli att tänka in Björn Söder på samma slags uppdrag och har svårt att se hur det ska kunna gå till att ha den typen av ämbete i vår demokrati med de åsikterna och en personlighet där man inte ens kan lägga band på dem precis innan man eventuellt ska föreslås som talman.

Ett byte från Andreas Norlén till Björn Söder är i mina ögon lika illa som att gå från Barack Obama till Trump. Från en saklig och värdig statsman till något som jag aldrig kommer att förena med epitetet statsman.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
694
Senast: em76
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 057
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
676
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 621
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp