Bukefalos 28 år!

Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samtidigt är han nog inte alldeles för nöjd för då hade nog inte L varit så nöjda. Så jag tror faktiskt att förhandlingarna går rätt bra med avseende på att lyckas få ihop en fungerande regering.
Kanske alla håller masken. Det vi vet är att SD är störst i den konstellation och att M, KD och L fått ta skeden i vacker hand
 
Jag skrev inte fler poliser, jag skrev bättre poliser.
Jag som är uppvuxen i en storstad och fortfarande besöker sagda stad frekvent samt att jag känner många som bor kvar i denna stad ser skillnaderna varje dag. Malmö är en stad i fritt fall. Så var det absolut inte när jag växte upp.
Att förneka hur mycket sämre samhället är nu är att vara blind. Den trygghet som fanns innan är borta och kommer aldrig att återkomma.

På vilket sätt är Malmö en stad i fritt fall menar du?
 
Malmö är en stad i fritt fall.
Bild-2.jpg


"Med mängdbrott skall förstås, våld, stöld och skadegörelse. Alltså hur många personer mellan 16–85 år som uppfattar sig ha varit utsatta för minst ett av dessa brott under de senaste 12 månaderna. "

https://www.tfkriminalvard.org/rapp...en-dramatisk-reducerad-utsatthet-under-20-ar/
 
Hur kan man säga "det var bättre förr" och sen rösta rakt emot den politik som i så fall har bidragit till detta? Till och med politiskt har partier som synnerligen inte bidragit till det som var bra förr hänvisat till detta i sin reklam inför valet.

Det är knappast högerpolitik som gjort Sverige till en av de tryggaste platserna att födas på i denna värld idag. Det är väl inte mycket mer än 100 år sedan folk flydde från Sverige för att det var så fattigt och eländigt för större delen av befolkningen. Ni är Sverige ett land dit folk flyr.

Under denna resa har partier till höger kontinuerligt motsatt sig de flesta av de förbättringar som bidragit till detta. Arbetslagar (semester, arbetstidsregleringar mm.), nästan gratis sjukvård, föräldrapenning, subventionerad förskola, fri skola, skolmat, a-kassa osv. det är saker vi nu tar för givet som absolut inte hade varit självklara om vi haft en högerinriktad regering under merparten av dessa 100 år.

Jag undrar om verkligen alla de som röstar på ett "högerparti" skulle vara beredda att ge upp många av dessa välfärds"förmåner"?

Jag tror inte att högerpartierna idag skulle kunna "ta bort" detta idag eftersom vi ser dem som självklara men de kan se till att pengarna från dem hamnar i privata bolags fickor snarare än hos oss skattebetalare, något de gör flitigt så fort de får chansen. Har sett ett antal exempel på det i den kommun där jag jobbat de senaste 9 åren. I flera fall har kommunen fått avsluta avtal med privata utförare i förtid för att de sköter sitt uppdrag så dåligt (men de tar ändå ut stora vinster). Inte sagt att allt som bedrivs i kommunal regi alltid fungerar perfekt.

På lång sikt med högerpolitik så blir vi kanske åter igen ett land som folk flyr i från, den ekonomiskt svaga kommer få det sämre och den rika bli ännu rikare på bekostnad av de ekonomiskt svaga.
 
På lång sikt med högerpolitik så blir vi kanske åter igen ett land som folk flyr i från, den ekonomiskt svaga kommer få det sämre och den rika bli ännu rikare på bekostnad av de ekonomiskt svaga.
Men det här går ju inte ihop. Om folk flyr landet hur ska då dom rika bli ännu rikare på bekostnad av dom ekonomiskt svaga O_o
 
Asså, lite bättre kvalitet på skrivandet, tack. Från SVT.se.

"Dadgostar betonar att mötet handlar om att sondera statsministerkandidater och att hon varit tydlig med att Andersson var Vänsterpartiets kandidat.

- Vi kommer därför att rösta rött på honom i en eventuell kvotering, säger hon.

Hon utgår ifrån att bollen går över till Magdalena Andersson om Kristersson skulle misslyckas med sin regeringsbildning.
"
 
Ingenting. Källa på det
Det finns i riksdagens protokoll, i arkiv som riksarkivet, och väl beskrivet i många böcker.

Går att läsa överallt.

Om böcker och papper inte duger, så går det bra att söka på respektive händelse på internet.

Äldre historiskt material har ofta Wikipedia artiklar.

Modernt material, från 1990-talet och framåt så finns riksdagens protokoll i digital form.

Plättlätt att läsa, om man vill förstå sin omvärld.
 
Finns också en trevlig lista över några saker som SD har röstat de senaste 8 åren:

  • Nej till nedläggning av det kritiserade arbetsmarknadsprogrammet Fas 3.
  • Nej till en nollvision mot dödsolyckor i arbetslivet.
  • Nej till förstärkt arbetslivsforskning.
  • Nej till rätt till heltid.
  • Nej till skatteavdrag för medlemskap i fackförening.
  • Nej till meddelarfrihet för de anställda i privata välfärdsföretag.
  • Nej till rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid.
  • Nej till en reglering av visstidsanställningar.
  • Ja till sänkta inkomstskatter istället för mer resurser till skolan, vården och omsorgen.
(För skojs skull, liksom)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
687
Senast: em76
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 918
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
676
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 619
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp