Buketräff hos athena_arabians

Ok, vädergudarna har (enligt både SMHI och YR) ändrat sig, det kommer att vara upphåll på tisdag om än molnigt. Något säger mig dock att det kan ändras ännu eftersom det enligt båda ska vara full sol här nu och det är jämnmulet... :cautious:

Vad behöver fixas gemensamt? Är det något mer än efterrätt, grönsallad och potatis? Jag kan göra en balja tzatziki (på laktosfri youghurt) om så önskas. Isåfall blir det lagom mängd vitlök, min mage är lite elak och tål inte hur mycket vitlök som helst för tillfället.
Couscoussallad någon? Urgott om man är duktig på det....
(jag är bättre på att äta än att laga)

En fundering, VILL alla ha potatis? Det är ju ett elände att skrapa den (fast jag har högtryckstvätt, har dock aldrig testat den på potatis :D). Ett alternativ vore ju bulgur :up: eller coucoussallad (om tillräckligt många tål gluten). Eller potatis för de som absolut vill ha det och annan matsallad åt resten?

Jag och @Ninnurur har styrt upp tzatzikin och bearnaisesåsen :up:

En fundering, VILL alla ha potatis? Det är ju ett elände att skrapa den (fast jag har högtryckstvätt, har dock aldrig testat den på potatis :D). Ett alternativ vore ju bulgur :up: eller coucoussallad (om tillräckligt många tål gluten). Eller potatis för de som absolut vill ha det och annan matsallad åt resten?

Jag och @Ninnurur har styrt upp tzatzikin och bearnaisesåsen :up:
Har du ingen potatisvev? :eek: Inte ens handdragen? :eek:

Jag äääälskar nypotatis och äter helst det. Du kan väl göra ett test med högtryckstvätten i förväg? :D

Skrapa potatisen, varför då? Bara att skölja av, dela i bitar, göra ett folieknyte, i med potatisbitarna, en klick smör, strö över lite allkrydda eller grillkrydda, veva ihop knytet och slänga på grillen på låg värme i 30 minuter. Enkelt och blir asagott. :d

Apropå önskemål om grönsaker, vad ska jag skriva på önskelistan till min leverantör? Vad och hur mycket önskas? Allt kanske inte kommer men det vet jag på fredag och har vi tur finns det tom. färskpotatis.

Skrapa potatisen, varför då? Bara att skölja av, dela i bitar, göra ett folieknyte, i med potatisbitarna, en klick smör, strö över lite allkrydda eller grillkrydda, veva ihop knytet och slänga på grillen på låg värme i 30 minuter. Enkelt och blir asagott. :d

Apropå önskemål om grönsaker, vad ska jag skriva på önskelistan till min leverantör? Vad och hur mycket önskas? Allt kanske inte kommer men det vet jag på fredag och har vi tur finns det tom. färskpotatis.
Squash är gott att grilla :) och paprika!

Det är rätta takter, cementblandare funkar också (har jag hört). :angel: :D

Om det flyter in bananer med tidvattnet så gör jag banankakor till fikat, nåt som blivit min nya klassiker eftersom bananer som inte går att sälja pga. nån liten prick finns i överflöd.
Och ska man lägga bananer på grillen så måste de ha någon prick. annars blir de inte goda.

Och ska man lägga bananer på grillen så måste de ha någon prick. annars blir de inte goda.
Det hade jag faktiskt ingen aning om men banankaka blir "träig" i smaken om inte bananerna är övermogna och på gränsen till att få kasseras.

I vintras fick jag en hel oöppnad låda KRAV-bananer som skulle slängas, inget fel alls på dom så då dränkte jag grannskapet i bananer. :)

Det hade jag faktiskt ingen aning om men banankaka blir "träig" i smaken om inte bananerna är övermogna och på gränsen till att få kasseras.

I vintras fick jag en hel oöppnad låda KRAV-bananer som skulle slängas, inget fel alls på dom så då dränkte jag grannskapet i bananer. :)
Japp. Det blir samma kärva träighet även på grillen.

Bananer kan faktiskt med fördel frysas i bitar för framtida kakor, om man skulle få alldeles för många....

Japp. Det blir samma kärva träighet även på grillen.

Bananer kan faktiskt med fördel frysas i bitar för framtida kakor, om man skulle få alldeles för många....
Ja jag har hört att man kan det men har aldrig behövt testa det då bananer inte är nån bristvara i vår galna värld där 1/3-del av all mat slängs pga. små skönhetsfel eller att "bäst-före" nästan passerats trots att maten håller sig minst 2 veckor till utan kvalitetsförsämring.

Min frys är nästan knökfull, grannens frysar är det också pga. att livsmedlen annars skulle kastas. Mina köksskåp är också fulla av diverse stapelvaror som håller hur länge som helst och varför dom sorterats ut, ja, ett litet hål på ytterkartongen räcker för att man ska slänga det trots att innerpåsen är hel. Galet så det förslår.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 904
Senast: Takire
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 562
Senast: qitis
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 391
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka