Bukhinneinflammation

S

smulis27

Min häst har bukhinneinflammation och står på Strömsholm. Hittade honom i hagen med över 40 graders feber och förstoppning. Ringde klinik direkt och fick komma på en gång (TACK STAVKLINIKEN!).

Väl på klinik blev han rektaliserad och hade en stor degig förstoppning. Febern hade gått ned lite, men vet var ändå oroad av min beskrivning av symptomen; stel och lite vinglig, stekhet i alla ben, öm vid flanken och vid bakparti. Hon tog ett prov på bukvätskan och det såg inte roligt ut (i remissen till Strömsholm skerv hon: skickar med det förfärliga bukprovet). Hon pratade till och med om att ta bort honom på stört... Tårarna sprutade vid det laget kan jag säga. Jag frågade vad hon trodde, om han led och om han skulle klara en transport till S-holm. Eftersom han fått dropp och smärtstillande och var piggare trodde hon att det skulle gå galant.

Hämtade upp sambon i Huddinge och vi åkte till S-holm. Där diskuterade jag lite med vet och så gott som förberedd på att jag inte längre är hästägare när nästa vecka är slut...

Hjälp! :cry:
 
Usch! :(Håller tummarna för att det ska gå bra. Visste dom vad det berodde på?
Håller tårna för säkerhets skull med.. :crazy:
 
Nej, det verkar vara ganska ovanligt... Det kunde vara så att tarmen spruckit och orsakat inflammation eller att det legat latent eller nåt sånt. Helgen kommer att gå åt till att hålla honom stabil och försöka få igång magen och hejd på inflammationen. På måndag skall det börjas en utredning. V diskuterade lite om autoimmuna sjukdomar, jag och vet. Det är ju liksom inte den första grejen han råkar ut för min pojk :crazy: Stackars, stackars lille vän!
 
Dom håller nog bra koll på honom! Ge honom en sockerbit och en kram från mig imorgon *hoppas att det går bra*
 
Jag håller alla mina tummar för att det kommer att gå bra för er! *tröstkramar*
 
:( Usch så hemskt! Jag skickar er varma tankar och håller tummarna stenhårt!!

På Strömsholms vet de ju dock vad de gör, så han får ju iaf bäst tänkbara vård!

Vet du, ang autoimmuna sjukdomar så hade ju Alexandra_W:s unghäst en sådan sjukdom. Kanske du kan kontakta henne för lite spåneri..? Jag kommer inte ihåg exakt vad det var med hennes häst, men tror den fick hemska utslag/bölder som sprack eller dylikt.. Den avlivades dock.

Men förlora inte hoppet! Så länge det finns liv finns det hopp! Och nog kan det reda sig även om det verkar chanslöst. Användaren "Breccia":s ponny fick ju göra en buköppning och var nära att stryka med, men han klarade sig! Han stog också på Strömsholm.

*tröstkramar*
 
Mitt arabsto hade en mkt problematisk fölning i år, då fölet kom med bakdelsbjudning & var död vid framkomsten ( efter 1½ h) Drogs ut med sk " domkraft" som används till kossor.
Thalitha blev själv MKT sjuk & stod på djursjukhus i 2 v. Bla bukhinneinflammation & livmodersinflammation & förstoppning.
Hon är "helt" återställd nu, fast med en del skador som aldrig läker. Hennes svans är förlamad, nerv & muskelskador.
Förtvinade muskler på rumpan ( som börja byggas upp igen tack & lov). Sen har hon en bit väck på livmodermunnen, som gör att hon troligen inte kommer kunna sluta så tätt som det behövs efter en betäckning. risken är då infektioner & att det inte tar sig, eller att hon resorberar tidigt.
Proverna som togs på bukvätskan var blodblandade & mkt äckligt färgade. Värdena i buken skall ligga på 0,5 som max & hennes låg på 180..Efter ngr dagar var det nere i 160, sedan i 120, sedan i 80, då byttes penicillinet & provade att ge sådant som hon skulle kunna få hemma, då steg värdena till 160 igen. Byta tillbaka till annan " hemmameducin.." & nere på 60. Då fick hon komma hem efter 2 v & efter en vecka var vi inne & tog nya prover, 14.... sen är hon inte kollad igen, jo ultraljudad & rektalundersökt, men inga bukpunktat.
Veterinärerna var mkt osäkra på att hon skulle klara sig fr början. Hon hade dock ingen feber, konstigt nog & var hyffsat pigg ändå, som man kan må efter en sådan pärs.
Åt dåligt med hö, vilket är mkt viktigt att dom äter, då tarmarna behöver arbeta ordentligt. men det blev bättre efter ett tag. Hon hade även förstoppning, för såret på livmodern gjorde att det gjorde ont att bajsa, så höll hon sig istället. Hon blev " slangad" med paraffinolja.
Troligen kom bukhinneinflammationen av att det gått ett hål på livmodern i samband med förlossningen & det läckt ut äcklig vätska i buken.
Nu är hon pigg & glad & går här hemma & äter gräs.
Så ge inte upp hoppet, för det går att fixa det.
Vi var hos tanten varje dag, för man visste ej om det kunde vara den sista.
Upptill detta hade hon fångkänningar oxå, vilket tur var inte utvecklade sig ytterligare utan bara syntes i hovarna. det har oxå blivit bättre nu säger hovis.

Kram Linda, tänker på dig...
 
Jodå, min unghäst hade autoimmun sjukdom =/ Var kraftigt överkänslig mot insektsbett trodde vi till en början. Men det visade sig att det bara var ett symptom, hela hennes immunförsvar hade brakat samman och gått i spinn. Samtidigt som det var nedsatt så jobbade det på högvarv och överreagerade å det grövsta på ALLTING det utsattes för och började attackera kroppen.

Hon nödslaktades tre veckor efter första symptomet (som var en EXTREM reaktion på insektsbett, hela bringan var som en badboll fylld med vätska, och vätskande, varande sår som blev bölder som sprack). Efter 2 veckor så började hon få väldigt atypisk kolik. Fanns både lös och hård avföring vid rektalisering (dvs i princip både diarre och förstoppning). magen mullrade som attans och verkade vara igång. behandlades tre ggr på tre dagar utan resultat. Hon fick TÄTA anall fär hon hade ONT (hög puls, stönade, öm i hela tarmen) men där man tom på avstånd kunde höra magen mullra och bubbla. Svarade övht inte på behandling.

Första kolikanfallet en onsdagkväll, in på klinik och behandla på torsdag. beh av distriktsvet på fredagen och lördagen. Trots detta fick hon täta "attacker". På måndag ringde jag kliniken och i princip grät (hästen var väldigt slö med, magrade kraftig och mådde pest och pina) och vet sa som det var, att nu fick jag välja mellan att skicka henne med hästambulansen till Ultuna så de där fick sätta henne under intensivvård, göra en pukpunktuation och kolla bukvätskan. Men att veterinären var i princip övertygad om vad de skulle hitta eftersom alal symptom stämde, eller så fick jag låta henne slippa. Eftersom prognosen redan INNAN magproblemen var i princip hopplös, så bad jag min veterinär ringa försäkringsbolagets veterinär. Denna gav tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. De 12 h innan nödslakten kunde komma var helvetiska. Vi satte henne på elefantdoser smärtstillande, men hon fick ändå flera kolikattacker. 2 dagar efter hon var död kom provsvaren - ytterst ovanlig, ytterst dödlig autoimmun sjukdom =/

Såhär i efterhand föll ju bitarna på plats. Varför hon haft svårt att gå upp i vikt, varit så insektskänslig, varför hon fick en EXTREM omfattning unghästvårtor och det tog lååång tid innan hon blev av med dem (och det är ju ett virus de flesta hästar klarar av ganska fort och lätt), varför hon fick minsta lilla förkylning som gick etc.

Det här var en kort version, kan ta den längre om du vill, men måste iväg nu.

Jag kramar tummarna blå för din häst!
 
Har nu lyckats sova någr timmar mellan tårarna. Tack för ert stöd!

Buköppning blir inte aktuellt på min häst. Vet avrådde bestämt från det med tanke på pållens tidigare sjukdomshistoria och den ringa åldern. Jag vill inte heller att han ska lida i onödan och prognosen för tillfrisknande får iaf vara mer än 50/50. Han är så liten och är inte en häst som skulle må bra av långvarigt lidande.

Bukpunktuatet var knallorange.
 
Lite rapport

Han är ganska pigg idag. Står på dropp och får inte äta. Skall rektaliseras i eftermiddag.
 
Men kära du! Hur mycket ska du och din häst behöva gå igenom? Finns det ingen rättvisa?

Jag hoppas verkligen att det går bra! *Kram*

// K
 
:cry:Gråter varje gång jag läser vad som hände din unghäst.
Håller tummarna för pållen på strömsholm!
 
men herregud! :eek: :(


det är ju skrämmande hur mycket ni får gå igenom... :(


håller alla tummar jag kan!
 
Har inte pratat med s-holm idag, jag tänkte ringa på em när vet tittAt på honom. Han var iaf stabil och pigg igår, stod på dropp och har fått igång magen. Bukhinneinflammationen vet de inte så mycket om än... Vi får se på måndag.
 
Okej! Men det låter ju ganska bra än så länge då! Går framåt iaf! :)

Och jag fortsätter att hålla tummarna för din häst!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp